Skuteczne kampanie marketingowe – jak projektować? Poradnik 2023
4 min
4 min
Na skróty
Umiejętne projektowanie kampanii marketingowych zgodnie z intencjami użytkowników ułatwi pozyskanie rentownych klientów, którzy będą regularnie dokonywali zakupów. Jest to szczególnie ważne w szeroko rozumianej branży e-commerce. Dlaczego? Ponieważ prawidłowo zaprojektowana kampania marketingowa pozwoli zmaksymalizować konwersję, uporać się z problemem tzw. porzuconych koszyków, a dodatkowo zmniejszyć współczynnik odrzuceń w witrynie (ang. bounce rate). Przełoży się to nie tylko na większy budżet operacyjny Twojego sklepu internetowego, ale także na wyższą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania (między innymi ze względu na zmniejszenie współczynnika odrzuceń). Chcesz sprostać oczekiwaniom nieustannie rozwijającego się rynku e-commerce? Przeczytaj dzisiejszy artykuł i dowiedz się, jak projektować skuteczne kampanie marketingowe!
Przygotowanie atrakcyjnej kampanii marketingowej nie musi być drogie. Biorąc pod uwagę obecne standardy branży marketingu online, możemy śmiało stwierdzić, że liczą się przede wszystkim 3 elementy:
Pomysł zależy również od celu kampanii marketingowej. Zastanów się, jakie aspekty są według Ciebie aktualnie najważniejsze pod kątem rozwoju Twojej firmy. Mogą to być m.in.:
Ustalony cel powinien być mierzalny i konkretny. Chcesz zmaksymalizować konwersję? Zapisz sobie, o ile zakupy w witrynie powinny zwiększyć się na przestrzeni kolejnego roku (np. o 50%). A może zależy Ci na zbudowaniu zasięgów? W takim razie określ, ile followersów więcej potrzebujesz na Facebookowym Fanpage’u. Zastanów się, jak ma wyglądać w przyszłości ruch w Analyticsie, biorąc pod uwagę Twój serwis www. Posługuj się liczbami i postaw sobie jasno sprecyzowany cel (np. pozyskanie 250 subskrybentów do newslettera w ciągu kolejnych 3 miesięcy).
Projektując kampanie marketingowe, bazuj na 5 prostych krokach. Działania reklamowe w dużej mierze zależą od rodzajów kampanii, na jaką się zdecydujesz. Nawet jeśli kreatywność odgrywa bardzo kluczową w mediach społecznościowych oraz innych kanałach reklamowych, strategie są bardzo istotne — efektywna kampania promocyjna musi być osadzona w szerszym kontekście. Jeśli brakuje Ci pomysłów, warto sprawdzić konkurencję (co podoba się odbiorcom), a także poczytać o tym, jak inne firmy prowadzą e-marketing. Bardzo dobrym przykładem marketingu wirusowego jest np. IKEA. Przyjazna dla użytkowników komunikacja, która zapewnia wartościowe treści, a jednocześnie pozytywnie wpływa na budowanie świadomości, to również content publikowany przez Spotify, Netflix, a także Żabki. Jeśli natomiast interesują Cię kampanie wideo, Allegro oraz Yes w ostatnich latach zdecydowanie miały największe zasięgi, wypuszczając świąteczne spoty.
Jakim sposobem dotrzesz do klientów w sieci? Zainwestujesz w pozycjonowanie organiczne (SEO), żeby zwiększyć ranking swojej witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, a w konsekwencji zbudujesz jednocześnie rozpoznawalność marki i zwiększysz sprzedaż?
Może jednak uważasz, że lepszym wyborem są kampanie linków sponsorowanych Google Ads lub social media marketing w postaci kampanii PPC (ang. Pay Per Click) typu Facebook Ads, Instagram Ads, Tik Tok Ads, Twitter Ads lub LinkedIn Ads? Decyzja należy do Ciebie – jako doświadczona agencja SEO rekomendujemy zdecydować się na synergię działań SEO i Google Ads, inwestując 70% w pozycjonowanie i 30% w Google Ads (oraz pozostałe działania marketingowe tj. e-mail marketing). Dodatkowym uzupełnieniem może być social media marketing.
O celach kampanii marketingowej wspomnieliśmy na początku artykułu. W zależności od Twoich preferencji oraz założeń projektowych mogą to być m.in.:
Pamiętaj o ustaleniu mierzalnych (np. za pomocą Google Analytics oraz Google Search Console) i konkretnych celów typu:
Cel nie musi polegać zawsze na zwiększaniu konkretnych aspektów. Można także „pokusić się” o zmniejszenie współczynnika konwersji na stronie (tzw. bounce rate), aby roboty Google’a traktowały nasz serwis jako wartościowy – w przyszłości poskutkuje to wyższą pozycją w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), czyli w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania.
Jeśli nie określiłeś grupy docelowej do tej pory – jest na to idealny moment. Aby to zrobić, wybierz osoby spełniające konkretne kryteria społeczno-demograficzne, m.in.:
Zamożność można określić na podstawie tego, jak często podróżuje dana persona, a także, na jakim stanowisku dokładnie pracuje. Specjaliści ds. Facebook Ads w ten sposób docierają do najbogatszych klientów – ustawiając targetowanie na osoby, które często zmieniają miejsce pobytu.
Co wymaga od Ciebie Twój klient? Czego oczekuje od konkretnej oferty? Biorąc pod uwagę najczęściej spotykane potrzeby interesantów, wyróżniamy 9 elementów:
Zadaj sobie podstawowe pytanie – dlaczego konsument miałby zostawić u Ciebie swoje pieniądze? Czym wyróżniasz się spośród konkurencji? W jaki sposób Twój produkt lub usługa ulepszy życie klienta?
Ten punkt to nic innego jak poprawnie wdrożone reklamowe działania content marketingowe. Wyróżnij swoją firmę ciekawym przekazem ukierunkowanym na potrzeby potencjalnych klientów, które określiłeś już wcześniej. Jeśli nie potrafisz zrobić tego sam – zatrudnij copywritera wyspecjalizowanego w opracowywaniu przekazów marketingowych. W końcu inne aspekty zostały przez Ciebie kompleksowo przygotowane:
To wszystko, czego potrzebujesz, żeby opracować kampanię marketingową. Jeśli nie samemu – to przy pomocy specjalistów (np. freelancerów lub agencji SEO).
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.