Metoda SMART – jak formułować i wyznaczać cele?
3 min
3 min
Na skróty
Istnieje wiele metod wyznaczania i osiągania celu. Dają one motywację do działania, przy okazji pomagają w określaniu tego, jaką drogą podąża projekt – i czy zmierza w odpowiednim kierunku. Jedną z nich jest metoda SMART.
Metoda SMART, nazywana także zasadą, jest koncepcją wykorzystywaną do formułowania celów. Ma zastosowanie między innymi podczas planowania i realizacji projektów.
SMART to akronim pochodzący od słów: specific, measurable, achievable, relevant, timely bound. To postulaty, którymi powinna kierować się osoba lub organizacja, aby cel został osiągnięty – a wcześniej prawidłowo sformułowany. Jednocześnie słowo “smart” oznacza spryt, co świetnie wizualizuje to, w jaki sposób ta koncepcja funkcjonuje i dlatego stała się tak popularna.
Aby osiągnięcie celu było możliwe, należy sprecyzować i wyznaczyć pięć podstawowych aspektów. To te wyrażenia, na które składa się akronim SMART.
Cel musi być skonkretyzowany, aby następnie go zrealizować. Sformułowany cel to droga, przez którą należy przejść w celu osiągnięcia konkretnego rezultatu. Warto opisać go w taki sposób, by każda osoba mogła bez problemy zrozumieć, co należy zrobić, aby określony cel uznać za osiągnięty.
Według koncepcji SMART, cel musi być mierzalny. Dzięki temu organizacja może monitorować stopień jego realizacji. Skuteczność w dużej mierze zależy od właściwego sformułowania celu, a następnie mierzenia efektów.
Cel może być ambitny i wymagający, ale jednocześnie musi pozostać osiągalny. W przeciwnym wypadku osoby odpowiedzialne za jego realizowanie stracą motywację brakiem znaczących postępów.
Jeżeli cel nie będzie istotny z punktu widzenia organizacji, jaki jest sens jego realizacji? Dlatego powinien być ważny w kontekście firmy oraz tego, jak działa przedsiębiorstwo.
Kiedy zaczynamy realizować cel? Jaki jest deadline? Czy będą sprinty, a jeśli tak, to kiedy? W jakich odstępach czasowych monitorujemy efekty i z pomocą jakich narzędzi? Należy odpowiedzieć na te pytania, a cel SMART będzie określony w czasie.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie
Metoda SMART składa się z najważniejszych kwestii, które pozwalają skutecznie wyznaczać cele. W marketingu takie podejście pozwala zaplanować i zrealizować projekt. Organizacja będzie dokładnie wiedzieć, w jakim stanie znajduje się prowadzone przedsięwzięcie. Warto jednak wiedzieć, że obecnie koncepcja SMART nie należy do szczególnie popularnych. W wielu organizacjach stosuje się np. metodę Agile lub innego rodzaju rozwiązania, które służą do realizacji celów.
Sprytny cel SMART pomaga marketerom budować projekty, które następnie mogą być efektywnie realizowane. Warto pamiętać, że każde zadanie można podzielić na mniejsze zagadnienia, aby w ten sposób zawsze dążyć do realizacji ustalonego wcześniej planu.
Jak łatwo wywnioskować, metoda SMART jest wykorzystywana przede wszystkim przez marketing managerów. Istnieją narzędzia, które wspierają takie podejście – to na przykład aplikacje wykorzystywane do zarządzania projektami: Trello, Kissflow, czy Asana. Pozwalają wygodnie i efektywnie pracować w zespołach, jednocześnie skupiając się na zadaniach, które mają największy priorytet. Możesz je przetestować, a następnie wybrać jedno – to, które idealnie wpisze się w Twoje wymagania i oczekiwania.
Koncepcję SMART można zwiększyć o dwa elementy dodatkowe: E oraz R. Wówczas mamy do czynienia z koncepcją SMARTER. Co oznaczają dodatkowe literki? To pochodzące z angielskich słów określenia evaluated (oceniany) oraz readjust (regulowany). Jak łatwo wywnioskować, w tym modelu cel powinien być łatwy w ocenianiu (pod kątem realizacji oraz efektywności), a także podatny na modyfikacje, gdy zajdzie taka potrzeba.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.