Reklama agroturystyki w Internecie – poradnik
5 min
5 min
Na skróty
Wypoczynek na wsi wielu osobom może wydawać się bardziej egzotycznym kierunkiem niż popularne Chorwacja czy Bali. W ostatnich latach gospodarstwa agroturystyczne cieszą się jednak ogromnym zainteresowaniem, przez co ich właściciele muszą liczyć się z dużą konkurencją na polskim rynku. Jakie działania marketingowe należy więc wdrożyć, aby reklama agroturystyki była skuteczna?
Branża turystyczna w sieci zdecydowanie zdominowana jest przez różnego rodzaju agregaty oraz portale branżowe, co przekłada się na TOP 10 w wyszukiwarce Google. Dlaczego zaczynamy od tej niezbyt optymistycznej informacji? Cóż, optymalizacja stron pod wyszukiwarki internetowe to wciąż podstawa działań marketingowych dla każdego biznesu — reklama agroturystyki nie jest tutaj wyjątkiem. Aby SEO było jednak skuteczne, najlepiej odpuścić sobie pozycjonowanie agroturystyki na najbardziej popularne i ogólne słowa kluczowe, ciężko jest bowiem w tym zakresie konkurować z markami takimi jak Booking, Nocowanie, czy Airbnb. Oczywiście, proste frazy, takie jak “agroturystyka czy “agroturystyka Bieszczady” (w zależności od regionu), będą się w treściach pojawiać. W końcu ciężko jest ich uniknąć, uzupełniając podstawowe informacje o biznesie.
Co jednak istotne, najlepsze wyniki osiągają te gospodarstwa agroturystyczne, które stosują frazy kluczowe typu długi ogon (long tail) oraz frazy kluczowe, które opisują problemy klientów. Istotny będzie więc dobry research oraz ocena specjalistów, czy pozycjonowanie będzie ważnym elementem strategii reklamy agroturystyki. Jest to zdecydowanie ogromna różnica w porównaniu do innych branż, gdzie już sam potencjał SEO wystarczy, by dotrzeć do potencjalnych kontrahentów oraz konsumentów. Nie oznacza to oczywiście, że aspekt ten należy zaniedbać — tak jak wspomniano na początku artykułu, optymalizacja to podstawa działań, jednak nie opiera się ona tylko na nasyceniu treściami danej witryny, a również na przemyślanych projektach UX (User Expierence) i UI (User Interface).
Marketing w sieci Google Ads to kolejny — dość oczywisty — krok w przypadku reklamy agroturystyki. Jednak zanim w wyszukiwarce, serwisie YouTube czy na portalach branżowych zacznie się wyświetlać kampania Twojego gospodarstwa, konieczne jest przemyślenie jej celu. Chciałbyś dotrzeć do potencjalnych klientów, budować świadomość marki, zaprezentować specjalną ofertę, a może po prostu zwiększyć ilość telefonów i rezerwacji? W tzw. “martwym sezonie” nie warto inwestować w promocję dużych kwot (to akurat duży plus Google Ads — budżety są bardzo elastyczne), w branży turystycznej dość łatwo można jednak wskazać okresy, kiedy zainteresowanie usługami rośnie. Zbliżające się święta, wakacje, długie weekendy, sylwester, walentynki… reklama agroturystyki w takim czasie, połączona z remarketingiem, z pewnością przyniesie pozytywne efekty.
Oprócz samego Google Ads, warto wykorzystać też potencjał narzędzia Google Hotel Ads, które wyświetla dynamiczne reklamy w wyszukiwarce oraz w Google Maps. Na specjalnej stronie prezentowane są informacje o Twoim gospodarstwie, takie jak aktualny cennik, terminarz rezerwacji z dostępnością, dostępne udogodnienia, zdjęcia, lokalizacja i połączone z tym kategorie (najlepsze atrakcje, restauracje, lotniska oraz transport publiczny). Konieczne będzie także wskazanie witryny, do której nastąpi przekierowanie po kliknięciu — nie musi to jednak być jedna strona. Odnośniki kierują do agregatów, takich jak Booking, Trivago, Agoda czy HotelsCombined, co znacznie skraca czas podjęcia decyzji o rezerwacji wśród osób aktywnie poszukujących noclegu.
Warto wspomnieć, że za reklamę w Google Hotel Ads płacisz jedynie wtedy, gdy zostanie dokonana rezerwacja, jednak dobrze “zaopiekowany” profil ma jeszcze jedną dużą zaletę: marka prezentuje się bardziej profesjonalnie, co przekłada się na większe zaufanie klientów.
Nie bez powodu wspomnieliśmy o tym, aby zadbać o profil w Google Hotel Ads — to samo dotyczy bowiem wizytówki firmy w wyszukiwarce Google. Pomimo tego, że najczęściej o mapach wspomina się w przypadku prowadzenia marketingu dla lokalnych biznesów, na odbiór marki oraz to, czy Twoje gospodarstwo wyróżni się wśród konkurencji, wpływ ma wiele czynników. Dlatego też kampanie i pozycjonowanie to jedno, trzeba mieć natomiast świadomość, że nawet najlepiej przeprowadzona reklama agroturystyki może się okazać fiaskiem, jeśli gospodarstwo ma niskie oceny, właściciel odpisuje na komentarze w niekulturalny sposób lub po prostu wizytówka jest niezoptymalizowana, przez co potencjalni klienci nie mogą uzyskać aktualnych informacji dotyczących atrakcji, pożywienia czy możliwości przyjazdu z psem.
O ile dla samej wyszukiwarki wizytówka nie jest zbyt istotna (nie ma ona znaczenia w kwestii pozycji), tak wyniki Google Maps najwyżej wyświetlają te profile, na których aktywność jest widoczna w postaci ocen, komentarzy oraz odpowiedzi na pytania. Z pewnością sam korzystasz z Google’a — warto zacząć zwracać uwagę na to, jak wyglądają wyszukiwania i z jakich powodów Ty klikasz w konkretne wyniki. Daje to dobrą perspektywę do planowania własnej strategii promocji, niezależnie od tego, czy działania marketingowe zlecasz agencji, czy prowadzisz je sam lub sama.
W 2022 roku ciężko wyobrazić sobie jakąkolwiek reklamę, która nie obejmuje social mediów, dlatego założenie profilu gospodarstwa agroturystycznego jest niezbędne. Warto jednak mieć świadomość tego, że nie każda platforma będzie odpowiednia — najbardziej popularne, czyli Facebook oraz Instagram, to zawsze dobry pomysł, bowiem dają one możliwość dotarcia praktycznie do każdej grupy odbiorców. Również ich systemy reklamowe są bardzo dobrze rozbudowane, pozwalając przeprowadzać skuteczne kampanie. Pytanie więc, czy potrzebny Ci LinkedIn, Pinterest, Twitter, TikTok oraz YouTube? Jeśli chodzi o ten ostatni serwis, to należy on do sieci Google i nie trzeba zakładać specjalnego konta, aby móc się na nim reklamować, robi się to z poziomu Google Ads.
TikTok to natomiast zupełnie inna sprawa; warto o nim pomyśleć, kiedy oferujesz coś więcej, niż tylko nocowanie, np. Twoi goście mogą bawić się ze zwierzętami, organizowane są warsztaty kuchni regionalnej, na terenie gospodarstwa można korzystać ze specjalnych balii, etc. Jeśli niezbyt rozumiesz trendy, które biją rekordy popularności w tej aplikacji, lepiej będzie skupić się na bardziej “standardowych” formach komunikacji. Zastanawiasz się, co jeszcze można robić na Instagramie i Facebooku?
O ile strony firm na platformie Zuckerberga niekoniecznie cieszą się tak dużą aktywnością jak w poprzednich latach, tak fejsbukowe grupy tematyczne i branżowe od kilku lat stanowią swojego rodzaju agregatory, pełne poleceń, dyskusji, a nawet kłótni. Oczywiście, żadna marka nie chce wtrącać się w internetowe przepychanki, jednak obecność w społecznościach związanych z turystyką, turystyką regionalną, parentingiem (jeśli grupą odbiorców są rodzice z dziećmi) oraz innych, to bardzo dobry pomysł. Reklama agroturystyki niekoniecznie musi być przecież płatna — odpowiadając na pytania potencjalnych klientów, np. dotyczące ciekawych atrakcji w okolicy, jednocześnie udzielając informacji o tym, jak blisko do konkretnej lokalizacji jest z Twojego gospodarstwa, to bardzo dobra praktyka, zachęcająca do sprawdzenia oferty.
Współpraca z influencerami to bardzo popularna forma promocji, niekoniecznie jednak każdy ma na to budżet oraz chęci. Warto jednak pamiętać, że wśród internetowych twórców działają nie tylko “duże nazwiska”, ale także mikro influencerzy, o mniejszych zasięgach, ale najczęściej mający bardzo dobry kontakt z obserwującymi. Jeśli interesuje Cię taka forma marketingu, pamiętaj, aby dokładnie omówić warunki umowy oraz jakie świadczenia w zamian za nocleg lub płatność mają zostać wykonane. Co to oznacza? Zależy to oczywiście od tego, na jakiej platformie działa sam influencer.
Publikacja na Instagramie może obejmować zarówno post, jak i story z jednego dnia z oznaczeniem Twojego profilu. W przypadku TikToka może to być seria krótkich filmów połączona z poleceniami atrakcji w okolicy. Bardzo istotne jest to, aby materiał sponsorowany pasował do profilu działalności wybranej przez Ciebie osoby, inaczej skuteczność promocji może być mniej niż zadowalająca. Możliwości realizacji współpracy jest naprawdę wiele, miej jednak na uwadze, że reklama agroturystyki w czyichś social mediach to forma świadczenia usług marketingowych. Dlatego im jaśniej zostaną określone jej warunki, tym lepiej dla każdej ze stron.
Na koniec warto wspomnieć także o publikacjach artykułów sponsorowanych na portalach tematycznych. Oczywiście, nie będą one dotyczyć tego, ile łóżek masz w gospodarstwie, a np. lokalnej kuchni, regionalnych wydarzeń (takich jak wydarzenia sportowe i kulturowe), możliwości zwiedzania w okolicy, atrakcji dla dzieci oraz innych grup odbiorców, czyli singli, par czy seniorów. Wiele zależy także od tego, co wyróżnia Twoje gospodarstwo wśród konkurencji — być może znajduje się ono niedaleko większego miasta, więc jest świetną bazą wypadową na weekend, aby odpocząć od codziennego zgiełku.
Reklama agroturystyki, aby była efektywna, nie powinna skupiać się tylko na jednej metodzie. Obszary powinny się wzajemnie uzupełniać, ponieważ to właśnie w ten sposób budujesz świadomość marki, a przede wszystkim zdobywasz nowe rezerwacje i opinie. Pomimo tego, że wszystko to wymaga zaangażowania oraz czasu, jest to inwestycja długoterminowa. W przypadku tej branży, jeśli jakość usług jest potwierdzona przez klientów, gwarantuje to po prostu najlepsze rezultaty.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.