Real Time Bidding? – jak działa?
3 min
3 min
Na skróty
Reklamy internetowe, które wyświetlają się na stronach, czy w grach mobilnych można nabyć na wiele różnych sposobów, jednym z nich jest Real Time Bidding. Jak wyglądają takie transakcje i na czym polegają?
Określanie stawek w czasie rzeczywistym (RTB) to podkategoria zautomatyzowanego kupowania mediów. Odnosi się do praktyki kupowania i sprzedawania reklam w czasie rzeczywistym na podstawie wyświetlenia w aukcji natychmiastowej. Zwykle ułatwia to platforma podaży (SSP) lub giełda reklam.
Platforma SSP to oprogramowanie, które umożliwia wydawcom sprzedaż wyświetleń reklam displayowych, mobilnych i wideo potencjalnym kupującym – automatycznie i w czasie rzeczywistym. Obejmuje to giełdy reklam, sieci i platformy DSP, dając wydawcom większą kontrolę nad swoimi zasobami reklamowymi i stawkami CPM.
W dowolnym momencie wielu reklamodawców może licytować jedno wyświetlenie zasobów reklamowych wydawcy, a następnie zwycięska reklama (z najwyższą stawką) jest pokazywana użytkownikowi. Dzięki RTB reklamodawcy mogą zastosować precyzyjne kierowanie i skupić się na zasobach reklamowych, które są dla nich najodpowiedniejsze. To z kolei zapewnia lepszy zwrot z inwestycji i wyższe eCPM. RTB umożliwia również reklamodawcom dostosowywanie budżetów kampanii w czasie rzeczywistym w celu optymalizacji skuteczności kampanii.
Weźmy na przykład moment w grze mobilnej, w której gracz ogląda reklamę między poziomami gry. W tym momencie platforma SSP mobilna prowadzi aukcję dla wszystkich reklamodawców zainteresowanych wyświetleniem reklamy temu graczowi. Reklamodawcy składają swoją ofertę i w ułamku sekundy wybierany jest najwyższy oferent. Ich reklama jest następnie wyświetlana graczowi.
Wydawcy i reklamodawcy mogą zarówno ustawiać parametry RTB, takie jak ceny minimalne i stawki maksymalne, jak i nadawać priorytet określonym umowom i zasobom reklamowym.
Przeczytaj także: Audyt SEO
RTB jest skuteczny dla reklamodawców i wydawców. Przyjrzyjmy się, jak RTB jest przydatne dla każdego z nich:
Giełda reklam to zasadniczo rynek, który łączy reklamodawców i wydawców. Wewnątrz giełdy reklamy czekają na kupno i sprzedaż po najbardziej odpowiednich i najwyższych stawkach. Wydawcy mogą używać tej platformy do sprzedaży wyświetleń reklam, a reklamodawcy do ich kupowania. Giełdy reklam ułatwiają reklamodawcom znajdowanie zasobów reklamowych, a wydawcom przynoszą korzyści, ponieważ pozwalają im zarabiać na każdym wyświetleniu, zamiast czekać na bezpośredni kontakt.
DSP to platformy, które pomagają reklamodawcom kupować przestrzeń reklamową i zarządzać swoimi reklamami. Reklamodawcy ustawiają żądaną kwotę, jaką chcą wydać, tworzą daty wyświetlania kampanii i wybierają segmenty odbiorców — następnie DSP (Platforma strony popytu) bierze ją stamtąd, wyszukując dostępne wyświetlenia spełniające pożądane kryteria. Dzięki automatycznemu znajdowaniu zasobów reklamowych spełniających kryteria kampanii zamiast współpracy z agencją zewnętrzną dostawcy DSP oszczędzają czas, energię i pieniądze reklamodawców.
Platformy DSP są tworzone dla reklamodawców, ale działają na drugim końcu procesu kupowania zasobów reklamowych i pomagają wydawcom. Dzięki platformie SSP (Supply Side Platform) wydawcy mogą wystawiać zasoby reklamowe na rynku, który reklamodawcy mogą przeglądać i licytować. Dzięki temu wydawcy mogą szybko i łatwo sprzedawać zasoby reklamowe, zamiast kontaktować się z poszczególnymi reklamodawcami w celu udostępnienia dostępnych zasobów reklamowych.