Reklama komisu samochodowego w Internecie – poradnik
5 min
5 min
Na skróty
Czy wiesz, że w pierwszym kwartale 2022 roku sprzedaż nowych samochodów spadła o 10,6%? Wyniki uzyskano m.in. na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, porównując analogiczny okres 2021 roku. Istotne jest tutaj określenie “nowych”, bowiem komisy mają się całkiem nieźle. A dokładniej mówiąc, dobrze mają się te biznesy, które inwestują w marketing. Dlaczego reklama komisu samochodowego jest tak istotna?
Jest kilka cech, które odróżniają komisy samochodowe od innych usług. Zacznijmy od najważniejszej, czyli od bardzo istotnego faktu: zakup auta to raczej jednorazowa sprawa (a przynajmniej w ciągu kilku lub kilkunastu lat), co ma ogromny wpływ na budowanie relacji z klientem. Wiele biznesów nie ma pomysłu na to, jak powinna wyglądać ich komunikacja, zwłaszcza w social mediach, przez co profile są nieaktualizowane lub prowadzone w nieprofesjonalny sposób. I nie jest to żaden wyjątek, raczej pewna norma wśród komisów samochodowych. Po drugie, tego typu firmy często kojarzone są z niezbyt dobrymi praktykami, takimi jak wciskanie uszkodzonych pojazdów czy kłamanie o prawdziwym stanie auta. Wystarczy zresztą przejrzeć artykuły, zamieszczane w serwisach branżowych, aby zauważyć, że nie są one nacechowane pozytywnie. “Jak nie dać się oszukać…”, “Na co uważać…”, “Sztuczki sprzedawców” — takie tytuły to norma. Nie bez powodu również memy o Mireczku, typowym handlarzu aut, stały się tak popularne. Jeśli chcesz wyróżnić markę, warto pamiętać o tym, że reklama komisu samochodowego nie musi być skupiona jedynie na sprzedaży, ale także na wizerunku. Inwestycja w tego typu działania może się okazać strzałem w dziesiątkę, zanim jednak uznasz, że to idealne rozwiązanie oraz szybka droga do sukcesu, najpierw zastanów się nad brandingiem firmy. Nie trzeba bowiem prowadzić ogromnego przedsiębiorstwa, aby zadbać o to, jak Twoją internetową bytność odbierają potencjalni klienci.
Oprócz wymienionych wyżej powodów, pozycjonowanie komisu samochodowego jest dobrym kierunkiem również z dość banalnej przyczyny: na rynku motoryzacyjnym panuje ogromna konkurencja. Dotyczy to zarówno warsztatów, jak i autoryzowanych salonów; nie inaczej jest także wśród sprzedawców używanych pojazdów, którzy muszą się liczyć z tym, że wielu zainteresowanych kupnem auta zdecyduje się na zakup poprzez serwis ogłoszeniowy, a więc także od osoby prywatnej. Jeśli zależy Ci na szybkich działaniach, od razu należy powiedzieć, że pozycjonowanie komisu samochodowego (SEO) jak i każdej innej witryny internetowej należy do działań długotrwałych, nie należy jednak ich pomijać na rzecz kampanii w social mediach czy też w wyszukiwarce Google. Trzeba też wiedzieć, że proces ten rozpoczyna się od działań on-site, a więc oceny szybkości strony, aktualności zamieszczonych tam informacji, treści, a także tego, czy strona jest user friendly. UX jest zresztą istotny zarówno w przypadku wersji w przeglądarce, jak i mobilnej. Kolejną kwestią jest nasycenie podstron we frazy kluczowe, wybrane na podstawie analizy, przeprowadzonej za pomocą jednego z profesjonalnych narzędzi SEO. Prowadzenie firmowego bloga będzie więc istotne, oczywiście tematyka musi skupiać się na zagadnieniach istotnych dla klientów. W przypadku pozycjonowania komisu samochodowego mogą to być wpisy dotyczące odkupu samochodu, formalności przy zakupie, fachowego spojrzenia na konkretne marki i modele samochodów, a także porównanie różnych rozwiązań. Na pewno dobrze jest też trochę “zawłaszczyć” wspomniane negatywne przykłady artykułów, pisząc o rozwiązaniach, które wdrożono w firmie, aby wyeliminować złe praktyki innych sprzedawców.
Być może wydaje Ci się, że w Twojej okolicy nie ma ogromnej konkurencji, jednak nie łudź się, że klienci trafią do Ciebie sami. Lokalne pozycjonowanie komisu samochodowego jest bardzo istotne dla każdej marki. Czym różni się ono od działań opisanych w poprzednim akapicie? Skupia się przede wszystkim na pozycji w Google Maps. Wyniki z lokalizacją często wyświetlane są w wyszukiwarce w formie listy, a po kliknięciu w przycisk “Więcej miejsc” użytkownik jest przenoszony na podstronę z mapą oraz katalogiem z większą liczbą firm, które oferują usługi w Twojej okolicy (wyniki różnią się w zależności od tego, gdzie aktualnie przebywasz). Wpływ na to, jak wysoko znajdzie się konkretne przedsiębiorstwo, ma m.in. dobrze zoptymalizowany Profil Firmy w Google. Powinny się w nim znajdować informacje o charakterze prowadzonej działalności, aktualne godziny otwarcia, zakres cen, zdjęcia, adres witryny internetowej, trasa oraz numer telefonu (pozwala to na łatwy kontakt na urządzeniach mobilnych). Na tym jednak nie kończą się możliwości, jakie oferuje ta darmowa usługa — najważniejszą kwestią dla właścicieli komisów będzie jednak kontakt z klientami, wystawiającymi opinie oraz zadającymi pytania (np. o możliwość płatności kartą czy rezerwacji auta). Aktywność po obu stronach jest bardzo istotna, bowiem wpływa na pozycjonowanie w Mapach. Jeśli do tej pory nie uzyskałeś dostępu do wizytówki Twojej firmy, koniecznie skontaktuj się z Google, aby wdrożyć odpowiednie działania.
Przeczytaj także: SXO Semcore
O samym profilu w social mediach jeszcze powiemy, najpierw jednak skupmy się na możliwościach reklamy komisu samochodowego w sieci. Zarówno kampanie Google Ads, jak i sieć Facebook Ads oferują wiele różnych opcji kampanii z dedykowanymi celami. Chcesz docierać do nowych klientów, zdobywać opinie, a może popracować nad wizerunkiem marki? To oczywiście nie wszystko, bowiem równie dobrze możesz wypromować konkretne oferty sprzedaży aut, promocje, nawet dodatkowe usługi, jeśli np. oferujesz także wynajem samochodów czy sprzedajesz konkretne części. Działania mogą być prowadzone jednocześnie, w zależności od budżetu, aby jedna kampania wspierała drugą. Jedno nie wyklucza drugiego, bowiem w przypadku, gdy odbiorcy reklamy komisu samochodowego odwiedzają Twoją stronę internetową, Piksel Facebooka zbiera o nich informacje, dzięki czemu możliwy jest remarketing oraz lepsze targetowanie boostowanych postów. W przypadku Google Ads masz natomiast możliwość pozycjonowania się na konkretne słowa kluczowe w wyszukiwarce, wyświetlanie reklam displayowych w witrynach partnerów, należących do sieci, kampanie produktowe, a nawet kampanie w Gmail i YouTube. Dodatkowo, budżet jest tutaj bardzo elastyczny. Istotną różnicą pomiędzy Facebook Ads oraz Google jest natomiast sposób, w jaki dociera się do potencjalnych klientów. W pierwszym przypadku wyświetlanie reklamy komisu samochodowego jest zależne od tego, czy dana osoba przeszukuje strony związane ze wskazanymi zainteresowaniami oraz tematyką, a także aktywności w social mediach. Być może w ostatnim czasie użytkownik polubił kilka stron, związanych z motoryzacją lub dołączył do społeczności konkretnej marki aut. Niekoniecznie więc planuje zakup nowego samochodu. W przypadku Google Ads działania są jednak celowane do odbiorców, którzy aktywnie poszukują konkretnych produktów, usług, etc.
Finalnie, pora omówić komunikację marki w social mediach. Przede wszystkim, zdecyduj się na konkretny portal, nie potrzebujesz bowiem profili na Facebooku, Instagramie, Twitterze, LinkedIn czy TikToku. Za kilka lat być może wszyscy przenieśmy się jedynie na tę ostatnią platformę, na razie najprawdopodobniej wystarczy Ci jedynie Facebook, ewentualnie LinkedIn, jeśli chciałbyś docierać do klientów biznesowych. Jak już zostało wspomniane na początku, budowanie relacji z odbiorcami może być utrudnione, ze względu na jednorazowy charakter zakupu w okresie kilku lat. Profil możesz więc traktować trochę jako tablicę ogłoszeń, udostępniając posty o nowych autach w ofercie, ale też postaraj się, aby marka zyskała “ludzką” twarz. Przedstaw pracowników, a jeśli firma jest prowadzona przez rodzinę, potraktuj to jako USP (unique selling proposition). Zamieszczaj wpisy, informujące o nowych artykułach na blogu, dziel się poradami, chwal się sprzedanymi autami i nie zapomnij o tym, by udostępniać również pozytywne opinie, które zostawią na Profilu Firmy Google zadowoleni klienci. Oprócz wizerunkowej reklamy komisu samochodowego, jeśli chcesz być kojarzony z profesjonalnym podejściem, warto dołączyć do różnych grup na Facebooku, gdzie możesz odpowiadać członkom na pytania, dotyczące zakupu używanego auta. W przypadku, gdy umieszczone komentarze będą rzetelne, z pewnością zaczniesz być pozytywnie kojarzony przez potencjalnych klientów, którzy mieszkają w bliskiej lokalizacji Twojej firmy.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.