IoT w marketingu
2 min
2 min
Na skróty
Domy i mieszkania zmieniają się coraz bardziej pod wpływem postępu technologicznego. Zmieniają się również zakłady pracy i całe miasta. Towarzyszy temu między innymi IoT (ang. Internet of Things), czyli internet rzeczy. Warto dowiedzieć się, czym jest wspomniany IoT oraz jakie są jego marketingowe możliwości.
Internet rzeczy jest siecią cyfrową, która została stworzona przez połączone ze sobą przedmioty. Wspomniana sieć jednocześnie łączy się ze światem fizycznym. W taki sposób pojęcie IoT wytłumaczył Kevin Ashton w 1999 roku. Wtedy też po raz pierwszy wspomniany termin został przedstawiony publicznie.
Technologia IoT daje możliwość automatycznego gromadzenia informacji z różnych funkcji. Dla przykładu możliwe jest przesyłanie danych dotyczących tego, jak dużą ilość energii wykorzystuje oświetlenie w budynku. W innym przypadku za sprawą urządzeń w sieci IoT przesyłane są informacje dotyczące ilości wody, która przepływa przez oczyszczalnię ścieków.
Internet rzeczy, czyli IoT można wykorzystać na przykład, gdy aranżowany jest dom typu Smart Home. Przykłady urządzeń, które mogą działać w takiej sieci to:
Coraz więcej pojawia się na rynku produktów użytku codziennego, które są wyposażone w funkcję smart. Ułatwia to korzystanie ze wspomnianych produktów, a także pozwala dopasować ich pracę do potrzeb użytkowników. Bardzo często jedyne, co musi zrobić właściciel inteligentnej rzeczy, aby cieszyć się pełnią funkcjonalności urządzenia, które działa w sieci IoT, jest instalacja odpowiedniej aplikacji na telefonie komórkowym. Za jej pomocą może on sterować praktycznie każdym urządzeniem. Marki, które na dobre wprowadziły urządzenie podłączone do IoT to między innymi: Xiaomi, Nike oraz Nissan. Każda z nich działa w zupełnie innej branży, ale nie przeszkodziło im to włączyć to swoich produktów najbardziej zaawansowaną i inteligentną technologię.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie cennik oraz SXO
Internet rzeczy daje możliwość komunikowania się ze sobą podłączonym urządzeniom. Nierzadko również udostępniają one dane użytkowników przez internet. Właśnie tutaj otwierają się drzwi dla specjalistów od marketingu. IoT sprawia bowiem, że na temat właścicieli urządzeń przesyłane są dane. Zresztą w regulaminach korzystania ze sprzętu ci sami użytkownicy zaznaczają, że wyrażają zgodę na wykorzystywanie informacji na temat na przykład ich aktywności. Dzięki temu urządzenia IoT mogą poznać tryb życia osób, preferencje kulinarne, a także dni, w których właściciele smart rzeczy na przykład korzystają z telewizora.
Oczywiście to tylko część przykładów informacji, które są przetwarzane, gdyż lista wszystkich jest praktycznie nieskończona. Wszystko zależy bowiem od charakteru i zastosowania urządzenia IoT. Zestaw cennych informacji na temat użytkowników przedmiotów podłączonych do IoT może posłużyć na przykład w targetowaniu reklam. Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat, sprawdź, jak działają agencje marketingu internetowego. Jeżeli dla przykładu prowadzisz firmę, odpowiedni marketing internetowy jest konieczny, aby osiągnęła ona sukces.
W związku z tym firmy, które korzystają z usług specjalistów od marketingu internetowego, mogą liczyć na wyświetlanie ich reklam dokładnie tym osobom, które zainteresują się ofertą. Przekaz jest bowiem dostosowywany w taki sposób, że użytkownicy, którzy na przykład czegoś potrzebują, błyskawicznie otrzymują na ekranach monitorów lub smartfonów reklamy dotyczące konkretnego produktu. W przypadku drogich rachunków za prąd może być to na przykład reklama fotowoltaiki. Oczywiście to tylko jeden z przykładów. Zastosowanie IoT w marketingu jest naprawdę rozbudowanym zagadnieniem, ale najlepsze agencje marketingowe wykorzystują internet rzeczy i informacje, które są dzięki niemu pozyskiwane, aby skutecznie prowadzić marketing dla swoich klientów.