Sprzedaż w sklepie internetowym. Jak sprzedawać przez Internet?
4 min
4 min
Na skróty
W dobie pandemii coraz więcej osób zastanawia się nad zarabianiem online. Jednym z pomysłów jest sprzedaż przez Internet. Co warto sprzedawać i w jaki sposób zarobić, decydując się na założenie biznesu e-commerce? Poniżej szczegółowo odpowiemy na te pytania. Dzięki temu stawiając pierwsze kroki w internetowym biznesie, będziesz wiedział, co jest najważniejsze.
W Internecie można dystrybuować praktycznie wszystko. Nieprzypadkowo rynek e-commerce cieszy się tak ogromnym zainteresowaniem. Istnieją jednak pewne kategorie produktów, na które warto się zdecydować, prowadząc sprzedaż przez Internet. Należą do nich artykuły z kategorii:
Polacy bardzo chętnie sięgają w sieci po produkty z wymienionych dziedzin. Z tego powodu zarówno drobiazgi i ozdoby do domu mogą okazać się strzałem w dziesiątkę, jak i części samochodowe. W tym drugim przypadku możesz sprzedawać przez Internet między innymi: opony, części karoserii, części do maszyn budowlanych oraz rolniczych, dywaniki, pokrowce do samochodów, a także chemię do pielęgnacji pojazdów.
Produkty z branży dziecięcej, na które jest spory popyt wśród klientów sklepów internetowych, to między innymi: zabawki, gry, smoczki, gryzaki, bielizna dla mam karmiących, odzież niemowlęca, wózki wielofunkcyjne, a także wyposażenie dla dzieci w różnym wieku. Kolejną dziedziną z potencjałem są komputery. W tym przypadku duże zapotrzebowanie można zaobserwować między innymi na laptopy, części do nich, urządzenia sieciowe, akcesoria oraz komputery stacjonarne. Pamiętaj jednak o tym, że decydując się na tę kategorię, potrzebujesz specjalistycznej wiedzy z zakresu IT. Z pewnością pojawią się bowiem pytania od klientów dotyczące na przykład specyfikacji technicznej.
Telefony i akcesoria to ostatnia wyróżniona przez nas branża, którą warto wybrać, decydując się na sprzedaż przez internet. W tym przypadku w grę wchodzą głównie: telefony, etui i pokrowce, powerbanki, ładowarki, zestawy słuchawkowe, uchwyty, części serwisowe do telefonów, smartwatche oraz akcesoria do nich. Podobnie jak w przypadku komputerów tutaj również konieczne jest posiadanie odpowiedniego poziomu wiedzy na temat sprzętu.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie sklepu internetowego oraz Reklama Google Ads
Prowadzenie sklepu internetowego to oczywiście nie tylko kwestia asortymentu. Jeśli chcesz zająć się handlem przez internet, najpierw musisz zadbać o to, by klienci mogli dokonać zakupów w Twoim sklepie. Obecnie jedną z najpopularniejszych platform e-commerce jest WooCommerce (wtyczka do CMS WordPress), polscy przedsiębiorcy chętnie korzystają też z PrestaShop, Shoper oraz Wix. O czym trzeba pamiętać, wybierając konkretne rozwiązanie? Przede wszystkim zastanów się, jak duży e-sklep będziesz prowadzić — nie chcesz przecież, aby wraz z dodawaniem coraz większej liczby produktów spadła szybkość strony. Jeśli planujesz otworzyć swój sklep, przemyśl również kwestie takie jak możliwości SEO, Twoje potrzeby biznesowy i zorientuj się, czy działalność gospodarczą będziesz prowadził sam, czy zatrudnisz dodatkowo web developera.
Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących nie zmieniło limitu obrotów powodujących konieczność posiadania kasy fiskalnej. Kiedy więc nie trzeba mieć kasy fiskalnej? Jeśli w poprzednim roku obrotowym lub bieżącym roku podatkowym kwota obrotu z tytułu sprzedaży nie przekroczyła 20 000 zł. Obrót jest rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jeśli chodzi o branże, które nie mogą skorzystać ze zwolnienia z posiadania kasy przy sprzedaży wysyłkowej, są to:
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o prowadzeniu działalności, na stronie ZUS lub w lokalnym oddziale z pewnością znajdziesz odpowiedzi na Twoje pytania.
Sprzedając przez Internet za pośrednictwem sklepu internetowego, warto prowadzić także bloga. W ten sposób możesz nawiązać relację z potencjalnymi klientami, a także wspomnieć w treści o swojej ofercie. Prowadzenie bloga ma też spore znaczenie dla Twojej strategii contentowej oraz SEO (ang. Search Engine Optimization) i poziomu sprzedaży. Całkiem rozsądnym rozwiązaniem jest powierzenie zarówno prowadzenia bloga, jak i pozycjonowania stron internetowych ekspertom ze sprawdzonej agencji SXO. Dzięki temu sklep, na którym prowadzisz sprzedaż przez Internet, pojawi się wysoko w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google. To z kolei sprawi, że zwiększy się ruch na stronie i wzrośnie liczba kupujących. W efekcie będziesz skutecznie sprzedawać produkty w wyszukiwarce Google. Warto też pamiętać o tym, aby do grupy docelowej docierać różnymi kanałami sprzedaży. Działania marketingowe powinny być zróżnicowane, a możliwość sprzedaży dopasowana do konkretnych person. Przykładowo, coraz więcej osób robi zakupy w sieci poprzez urządzenia mobilne, nie zapomnij więc zadbać o to, by Twój serwis był mobile friendy.
Własny sklep internetowy, czy też ogólnie — biznes online, wymaga poinformowania internautów o przetwarzaniu danych osobowych. Nabywca musi również mieć dostęp do regulaminu sklepu internetowego. Aby prowadzić handel w internecie w sposób legalny, pamiętaj, aby nie zaniedbać tego aspektu działalności. Informacje o aktualnych zmianach w prawach konsumenta znajdziesz na stronie UOKiK.
Dropshipping może być doskonałym rozwiązaniem, jeśli chcesz czerpać zyski ze sprzedaży przez Internet, ale nie masz zbyt dużo kapitału. W takim przypadku możesz bowiem założyć biznes e-commerce bez magazynowania produktów. Dropshipping to model logistyczny, w którym rola sklepu internetowego ogranicza się do zbierania zamówień, a następnie przekazywania ich do dostawcy. To właśnie hurtownie dropshippingowe realizują wtedy wysyłkę towarów do klientów. Pozytywnym aspektem tego rozwiązania jest niskie ryzyko inwestycyjne i niewielkie koszty.
Pamiętaj jednak o tym, że aby taki biznes wypalił, będziesz potrzebował sprawdzonego marketingu internetowego. Jak bowiem dotrzeć do potencjalnych klientów bez widoczności w wynikach wyszukiwania? Nie jest to możliwe, dlatego wybierz odpowiednią branżę dla siebie oraz model biznesowy (na przykład dropshipping), a także zastanów się, któremu usługodawcy zaufać w zakresie reklamy w Internecie.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.