Tworzenie stron internetowych

Jak zainstalować WordPress? Poradnik krok po kroku

3 min czytania
Jak zainstalować WordPress? - poradnik

CMS WordPress to jeden z najpopularniejszych systemów umożliwiających tworzenie stron internetowych. Na wtyczce do tego rozwiązania powstają również sklepy internetowe – według rankingu Similartech, w oparciu o WooCommerce internauci stworzyli ponad 1 000 000 serwisów. W dzisiejszym wpisie podpowiemy, jak zainstalować WordPress. Biorąc pod uwagę obecne standardy, jest to najbardziej przyjazna platforma pod kątem pozycjonowania (SEO).

Jak zainstalować WordPress? Poradnik krok po kroku

Zadbaj o hosting i domenę przed zainstalowaniem WordPressa na serwerze

Zanim zainstalujesz CMS WordPress, powinieneś wykupić hosting oraz domenę. Pamiętaj, że bazy danych MySQL to podstawa działania tego systemu, to w nich znajdują się bowiem informacje o zawartości witryny internetowej. Jak utworzyć bazę danych? Robi się to podczas instalacji, wpisując nazwę bazy danych i dostawcy (hosta). Na tym etapie ustala się również login i hasło. Warto również pobrać aplikację pt.: „Notepad++”, umożliwiającą przeglądanie plików tekstowych oraz ich edytowanie bez formatowania. Jest to bardzo przydatne do ewentualnych zmian w plikach Twojego serwisu.

Pamiętaj również o kliencie FTP (ang. File Transfer Potocol), czyli protokole przesyłania plików. Najpopularniejszą opcją jest oczywiście FileZilla.

Instalacja WordPress – sposoby na sprawne wdrożenie jednego z najpopularniejszych systemów CMS!

CMS WordPress możemy zainstalować na 2 sposoby. Pierwszym z nich jest automatyczna instalacja tego systemu, a drugim manualne wdrożenie. Osoby początkujące powinny bez wątpienia skorzystać z metody pierwszej. Jeżeli natomiast znasz przynajmniej podstawowe zagadnienia dot. tworzenia stron www, możesz sprawdzić manualną instalację WordPressa – jest to zdecydowanie bezpieczniejsze rozwiązanie.

Zobacz  Jak dodać Captcha Google na stronę?

Automatyczna instalacja WordPress krok po kroku

Automatyczna instalacja WordPress jest możliwa u większości hostingodawców. Dzięki zautomatyzowanym procesom cały proces będzie ograniczony do kilku kliknięć. Aby wdrożenie CMS WordPress przebiegło sprawnie, należy wykonać 3 poniższe kroki:

  1. zaloguj się do panelu klienta – następnie wybierz opcję pt.: „Autoinstalator”;
  2. wyszukaj CMS WordPress – i kliknij „Instaluj” (po kilku sekundach załaduje się okno z poszczególnymi ustawieniami danego systemu, które można wybrać);
  3. skonfiguruj ustawienia – jeżeli jesteś początkującym użytkownikiem ustaw login, hasło i e-mail administratora (po wszystkim kliknij „Zainstaluj”).

Po zainstalowaniu możesz zalogować się na swoją witrynę, wpisując w pasek wyszukiwań: /wp-admin/ z końcówką adresu swojej strony (np. semcore.pl/wp-admin).

Jak zainstalować WordPress? Poradnik krok po kroku

Przeczytaj także: Pozycjonowanie stron oraz Audyt SEO

Manualna instalacja WordPress na serwerze FTP

Manualne zainstalowanie WordPressa jest bezpieczną opcją, jednak najbardziej czasochłonną. Wynika to z prostego powodu – całość wymaga ręcznej konfiguracji plików, a także załadowania ich do serwera FTP (ang. File Transfer Protocol). Nie oznacza to jednak, że proces ten jest bardzo zaawansowany. Poniżej przedstawiamy, jak powinna przebiegać manualna instalacja WordPress:

  1. pobierz najnowszą wersję WordPressa – wejdź na stronę wordpress.org, a następnie kliknij „Pobierz WordPressa”;
  2. Rozpakuj pliki i prześlij je na serwer FTP – po otwarciu aplikacji FileZilla wypełnij następujące pola: „Host”, „Username”, „Password”, a następnie wybierz Quickconntect.
  3. Stwórz bazę danych – w tym celu musisz wrócić do panelu hostingowego i wybrać opcję pt.: „Zarządzanie MYSQL”, znajdującą się w segmencie „Zarządzanie kontami”;
  4. Poczekaj do zakończenia transferu plików i zainstaluj CMS WordPress – po zalogowaniu się na swoją stronę, wybierz język, w którym chcesz, żeby wyświetlała się dana witryna, kliknij „Kontynuuj”, a następnie wypełnij wymagane pola (np. „Nazwa bazy danych”, „Nazwa użytkownika” i Hasło”) i kliknij „Wyślij”;
  5. Nadaj tytuł witryny oraz dane konta administratora – po ich wypełnieniu wybierz „Zainstaluj WordPressa”.
Zobacz  HubSpot CMS — co to za CMS i jakie są jego wady i zalety?

Zaloguj się do panelu klienta. Jak to zrobić?

Nie bez powodu WordPress jest najpopularniejszym systemem zarządzania treścią — po prostu bardzo łatwo jest zorientować się w jego działaniu. Zakończ instalację poprzez wpisanie adresu strony. Co dalej? Aby się zalogować, konieczne jest wpisanie adresu strony w przeglądarce, a dokładniej: twojadomena.pl/wp-admin. Wpisz nazwę użytkownika, hasło i kliknij przycisk logowania.

Jak zainstalować WordPress — podsumowanie

System CMS WordPress można zainstalować na dwa sposoby – automatycznie i manualnie. Bezpieczniejszą opcją jest oczywiście wdrożenie ręczne, jednak wykonanie zautomatyzowanego procesu zajmie zdecydowanie mniej czasu (szczególnie osobom, które nigdy nie miały do czynienia z tworzeniem stron internetowych).

Jak zainstalować WordPress? Poradnik krok po kroku

Przeczytaj także: SXO oraz Pozycjonowanie sklepów

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat instalacji WordPresa?

#1 Ile trwa instalacja WordPressa?

Instalacja WordPressa to relatywnie mało czasochłonne zadanie. W zależności od metody, którą wybierzesz, poświęcisz od kilku do kilkudziesięciu minut. Najmniej absorbującym czasowo rozwiązaniem jest oczywiście automatyczna instalacji WordPressa.

#2 Czy automatyczna instalacja WordPressa jest bezpieczna?

Automatyczna instalacja WordPressa jest stosunkowo bezpieczna. Uważamy jednak, że osoby, którym zależy na całkowitym bezpieczeństwie powinny wybrać manualną formę wdrożenia CMS WordPress.

#3 Jak uzyskać dostęp do panelu administracyjnego WordPress?

W celu rozpoczęcia korzystania ze swojej strony należy wpisać /wp-admin/ na końcu adresu URL danej witryny.

#4 Ile kosztuje instalacja WordPressa?

WordPress jest w 100% bezpłatnym oprogramowaniem typu Open Source. Jego zainstalowanie okazuje się darmowe, natomiast możemy korzystać z płatnych usług oraz pluginów ułatwiających m.in. pozycjonowanie czy też dostosowywanie strony pod kątem aktualnych standardów SEO (ang. Search Engine Optimization) i UX (ang. User Experience), czyli SXO (ang. Search Experience Optimization).

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Dominik Bigosiński
Dominik Bigosiński Copywriter
Od ponad sześciu lat rozwija swoją karierę jako zawodowy copywriter, koncentrując się na artykułach eksperckich i blogowych dotyczących SEO oraz marketingu internetowego. To osoba, która najlepiej czuje się tam, gdzie można połączyć wiedzę merytoryczną z edukacyjnym przekazem. Pisze o zagadnieniach z zakresu IT, finansów i branży automotive, tłumacząc dynamicznie rozwijający się świat cyfrowych technologii w prosty i zrozumiały sposób. W pracy najbardziej ceni styl i wartość merytoryczną tekstu — jego treści mają być nie tylko poprawne SEO-wo, ale przede wszystkim użyteczne i przystępne dla czytelnika. Inspiruje się źródłami branżowymi takimi jak Ahrefs (Mateusz Makosiewicz) czy komunikacją Google (John Mueller), śledząc najważniejsze zmiany w algorytmach i automatyzacji marketingu. Po godzinach Dominik trenuje ultramaratony — bieganie długodystansowe stało się dla niego nie tylko hobby, ale też sposobem na budowanie odporności psychicznej i konsekwencji w działaniu. Startował m.in. w Bison Ultra Trail (50 km), a kolejnym celem jest pokonanie dystansu 70 km. Relaks przynosi mu ruch, a największą motywacją w pracy jest poczucie, że jego teksty zostawiają po sobie trwałą wartość w sieci i pomagają innym rozwijać wiedzę.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy