Konwersje rozszerzone w Google Ads
5 min
5 min
Na skróty
Czy wiesz, w jaki sposób zwiększyć skuteczność Twoich kampanii w Google Ads bez rozszerzenia budżetu reklamowego? Kluczem jest oczywiście odpowiednia optymalizacja konta, co oznacza m.in. zapewnienie algorytmom jak największej ilości danych. W tym kontekście przydatną funkcją są konwersje rozszerzone, które po wdrożeniu umożliwiają m.in. lepsze targetowanie odbiorców pod kątem sprzedaży.
W strategii marketingowej konwersje to cele takie jak sprzedaż, rejestracja, pobranie aplikacji, zapisanie do newslettera czy kontakt telefoniczny. W zależności od branży i oferowanych przez Ciebie usług lub towarów, będzie Ci zależało na osiągnięciu różnych wyników. W przypadku Google Ads, mówiąc o konwersjach rozszerzonych, mamy na myśli funkcję, która uzupełnia tradycyjne tagi konwersji, wysyłając do Google dodatkowe, zaszyfrowane dane z Twojej witryny. Jest to zgodne z nową polityką firmy — warto bowiem wiedzieć, że Google Universal został zastąpiony przez GA4 właśnie ze względu na rosnącą wśród internautów potrzebę posiadania większej kontroli nad udostępnianymi firmom prywatnym informacjom. Co składa się na wspomniane zanonimizowane dane? Otóż nikogo raczej nie zdziwi, że są to m.in. adres e-mail, imię i nazwisko czy też numer telefonu. Są one jednak istotne, ponieważ dzięki nim Google może lepiej dopasować konwersje do kliknięć lub wyświetleń reklam, nawet jeśli użytkownik zmienił urządzenie lub przeglądarkę.
Wśród zalet konwersji rozszerzonych na pewno warto wymienić:
Jeśli prowadzisz biznes i masz własny sklep internetowy, stronę www lub też aplikację mobilną, spełniasz pierwszy warunek, aby skonfigurować usługę konwersji rozszerzonych. Kolejne wymagania to oczywiście konto w systemie reklamowym Google Ads oraz dodanie odpowiednich tagów do kodu źródłowego za pomocą Google Tag Managera. Funkcja dostępna jest dla wszystkich użytkowników, a jej konfigurację dokładnie opiszemy w następnych akapitach. Pamiętaj jednak, że przetwarzanie danych jest możliwe tylko wtedy, gdy internauta wyrazi na to zgodę. Musisz też poinformować odwiedzających witrynę o celach i sposobach wykorzystywania danych osobowych, zwłaszcza w sytuacjach, gdy użytkownik może:
Aby wysyłać dane o konwersjach rozszerzonych, konieczne jest ich przekształcanie w identyfikatory użytkownika za pomocą funkcji haszującej SHA256, która jest dostępna na każdym serwerze SSL. Funkcja haszująca zamienia dowolny ciąg znaków w unikalny ciąg o stałej długości. Jej działanie jest nieodwracalne, co oznacza, że nie można odtworzyć oryginalnych danych z identyfikatora użytkownika, dzięki czemu jest świetnym zabezpieczeniem.
Pamiętaj też, aby dodawać identyfikatory użytkowników do fragmentu kodu wydarzenia tagu Google za pomocą parametru gtag(‘set’, ‘user_properties’, {user_id: ‘hashed_user_id’}). Parametr user_id to nazwa zmiennej, do której przypisujesz identyfikator użytkownika. Hashed_user_id to natomiast wartość identyfikatora użytkownika po przekształceniu funkcją haszującą.
Finalnie, konieczne jest też przesyłanie identyfikatorów użytkowników do Google za pomocą parametru gtag(‘event’, ‘conversion’, {send_to: ‘AW-CONVERSION_ID/CONVERSION_LABEL’, user_id: ‘hashed_user_id’}). Parametr send_to to identyfikator i etykieta akcji konwersji, które znajdziesz w tagu konwersji. Parametr user_id to po prostu nazwa zmiennej, do której przypisujesz identyfikator użytkownika.
Konfiguracja konwersji rozszerzonych w Google Ads składa się z dwóch prostych kroków: dodania tagu konwersji i ustawienia śledzenia interesującej Cię akcji, a następnie instalacji tagu w witrynie lub aplikacji. Po wdrożeniu niżej opisanych działań algorytm będzie zbierał dane, które zostaną wykorzystane podczas kampanii Google Ads.
Dla porządku zacznijmy od tego, czym właściwie jest tag konwersji. Mówiąc najprościej, jest to fragment kodu, który należy umieścić w witrynie lub aplikacji, aby śledzić, kiedy użytkownik wykona pożądane akcje, a także jakie działania podejmie po kliknięciu lub obejrzeniu reklamy. Tag Google po umieszczeniu na stronie zdecydowanie ułatwia korzystanie z różnych produktów, począwszy od Google Ads, aż po Google Analytics oraz Google Optimize, warto więc zadbać o poprawną instalację.
Zanim ustawisz śledzenie za pomocą tagu konwersji, upewnij się, że masz włączoną opcję konwersji rozszerzonych oraz ustawione odpowiedni sposób konfigurowania danych. W artykule skupimy się na opcji tag Google, natomiast pamiętaj, że obok dropdownu znajdziesz button Którą metodę mam wybrać?, a po wklejeniu adresu Twojej witryny uzyskasz dalsze podpowiedzi.
Aby dodać nową zmienną w konwersjach rozszerzonych w Google Ads, musisz mieć zainstalowany tag Google (gtag.js) na stronie internetowej — chyba, że używasz już Menadżera Tagów.
Jak dodać tag do konkretnej konwersji rozszerzonej?
Po wykonaniu tych kroków nowa zmienna zostanie dodana do tagu Google i będzie dostępna do użycia w konwersjach rozszerzonych. Aby skonfigurować konkretne konwersje rozszerzone, pozostań w zakładce Cele → Konwersje → Podsumowanie.
Gratulacje — od teraz możesz śledzić konwersje rozszerzone zarówno w kampaniach internetowych, jak i konwersje dotyczące potencjalnych klientów. W pierwszym przypadku zyskujesz dodatkową wiedzę o zdarzeniach i sprzedaży w witrynie, warto natomiast pamiętać, że funkcja, którą omawiamy w tym artykule, pozwala także śledzić konwersje realizowane poza witryną, właśnie dzięki danym takim jak telefon czy e-mail.
Po skończonej konfiguracji konwersji rozszerzonych z pewnością będziesz chciał lub chciała analizować wyniki kampanii Google Ads, które uwzględnią nowe ustawienia. Aby to przekonać się, czy śledzenie konwersji rozszerzonych działa poprawnie, skorzystaj z narzędzia do testowania i debugowania tagu Google lub z raportu o statusie konwersji w Google Ads. Na pewno warto jest porównać wyniki konwersji rozszerzonych z wynikami tradycyjnych tagów konwersji — konwersje rozszerzone powinny być dokładniejsze niż tradycyjne tagi konwersji.
Pamiętaj także o optymalizacji kampanii reklamowych na podstawie wyników konwersji rozszerzonych. Możesz na przykład zmieniać stawki, budżety, słowa kluczowe, grupy docelowe czy treści reklam, aby poprawić efektywność komunikatów promocyjnych.
Konwersje rozszerzone mają wiele zalet, zwiększają bowiem dokładność pomiaru konwersji, a także umożliwiają korzystanie z inteligentnych strategii określania stawek. Bardzo istotny jest też fakt, że chronią prywatność użytkowników. Jeśli na Twoim koncie Google Ads ta opcja nie jest jeszcze skonfigurowana, a Ty nie masz pewności, czy poradzisz sobie z jej wdrożeniem, zapraszamy do kontaktu ze specjalistami Semcore.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.