Marketing dla firmy logistycznej
4 min
4 min
Na skróty
Firmy logistyczne odpowiadają za organizację szeroko pojętego transportu. Zajmują się spedycją, przewozem, a także operacjami magazynowymi. To przedsiębiorstwa, które adresują zakres swoich usług do klientów biznesowych, działających na szeroką skalę. Aby do nich dotrzeć, konieczny jest profesjonalny marketing dla firmy logistycznej. W jaki sposób kompleksowo się nim zająć? Które narzędzia marketingowe będą dopasowane do charakterystyki tej branży i jak znaleźć profesjonalistów, którzy skutecznie wypromują Twoje usługi?
Zdj 1. Branża logistyczna to rozbudowana gałąź gospodarki. Wymaga zaawansowanych działań marketingowch
Źródło: https://pixabay.com/photos/production-facility-logistic-4408573/
Pamiętaj, że konkurencja wśród podobnych podmiotów gospodarczych jest bardzo duża i wyłącznie kompleksowo i profesjonalnie prowadzony marketing dla firmy logistycznej może przynieść skutki w postaci pozyskania kolejnych klientów. Brak prowadzenia działań promocyjnych (nawet w przypadku przedsiębiorstw, które mają wyrobioną renomę na rynku) to droga do stagnacji i problemów z utrzymaniem firmy.
Firmy logistyczne działające w branży TSL zajmują się zróżnicowanymi usługami. Mogą pomóc w planowaniu odbioru, transportu i rozładunku towaru, ułatwią prowadzenie działań spedycyjnych, usprawnią proces zamówienia określonego ładunku itd. Przedsiębiorstwo pomoże również w znalezieniu odpowiedniego obszaru magazynowego.
Powyższe operacje prowadzone są na dużą skalę, dla towarów hurtowych lub przewozu ładunków o dużych gabarytach. Ich usługi prowadzone są z myślą o konkretnych klientach. Jaki jest profil odbiorcy usługi logistycznej?
Branża logistyczna działa w sektorze B2B. Najbardziej pożądani są stali odbiorcy usług, którzy stawiają na długofalową współpracę. Kontrakt na dłuższy okres to dla firmy logistycznej przede wszystkim zapewnienie płynności finansowej. Niektóre przedsiębiorstwa korzystają jednak także z możliwości wykonywania pojedynczych zleceń. Marketing dla firmy logistycznej celuje w te dwie grupy.
Podkreślmy, że rynek TSL jest bardzo rozbudowany. W Polsce działa ponad 150 tysięcy firm z branży, co znacznie zwiększa konkurencję na rynku. Podmiotom, które wchodzą na rynek jest więc niezwykle trudno. Znaczenie profesjonalnego marketingu jest więc jeszcze bardziej istotne.
Wyżej wskazaliśmy, że marketing dla firmy logistycznej stanowi podstawę jej funkcjonowania. Działania marketingowe należy prowadzić jednak zgodnie z opracowanym harmonogramem, wytyczając m.in. cele strategiczne i dobierając prawidłowe narzędzia.
Jakie działania należy podjąć, aby prowadzić prawidłowy proces marketingowy dla firmy logistycznej?
Zdj 2. Logistykę i marketing łączy bardzo szeroki zakres prowadzonych działań
Źródło: https://pixabay.com/photos/industry-businessman-man-mens-suit-2633879/
Pamiętaj, aby dobrać narzędzia pod kątem modelu biznesowego odbiorców. Np. współpraca z influencerami może nie trafić do większych podmiotów z sektora produkcyjnego. Tego typu firmy cenią sobie jakość usług, terminowe wykonywanie zleceń i konkurencyjne ceny. Narzędzia marketingowe muszą podkreślać właśnie takie zalety.
Wybierz wykonawcę działań marketingowych zgodnie z założonym planem. Jeżeli w marketingu stawiasz na SEO i SXO, pomocna będzie doświadczona i profesjonalna agencja SEO (dobrze, jeżeli ta ma doświadczenie w prowadzeniu promocji dla branży TSL). Przedsiębiorstwa z zakresu public relations sprawdzą się w bezpośrednim kontakcie z klientem, budowaniu pozytywnego obrazu marki i działaniach digital marketingowych. Możesz też związać się z podmiotem odpowiedzialnym za media społecznościowe lub poszukać firmy, która zajmie się wszystkimi elementami strategii marketingowej.
Przy poszukiwaniu partnera marketingowego zwróć uwagę na jego doświadczenie, fachowość, wiedzę i systematykę prowadzonych prac. Poproś o referencje i przykłady wykonywanych zleceń. W ten sposób zwiększasz swoje szanse na sukces!
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.