Dowiedz się, jak kryzys może pozytywnie wpłynąć na Twój biznes. Tak, to możliwe! Gorsze chwile w firmie pojawiają się niespodziewanie, bez większych ostrzeżeń. Przykładów nie trzeba szukać daleko, bo świetnie taką sytuację przedstawia początek roku 2020, który był karuzelą, całkowicie zmieniającą rzeczywistość. Jak wyglądała w tym czasie branża marketingowa i co robić, aby podczas kryzysu zyskać, zamiast tracić?
Na skróty
Branża marketingowa podczas kryzysu
Dowiedz się, jak kryzys może pozytywnie wpłynąć na Twój biznes. Tak, to możliwe! Gorsze chwile w firmie pojawiają się niespodziewanie, bez większych ostrzeżeń. Przykładów nie trzeba szukać daleko, bo świetnie taką sytuację przedstawia początek roku 2020, który był karuzelą, całkowicie zmieniającą rzeczywistość. Jak wyglądała w tym czasie branża marketingowa i co robić, aby podczas kryzysu zyskać, zamiast tracić?
Kryzys i działania marketingowe
Gdy inni odpuszczają, Ty podnieś gardę i mimo przeciwności walcz o swoje. Liczy się pomysł, często innowacyjność oraz elastyczność. Nie mów, że kryzys to zły moment na rozwijanie biznesu — oczywiście, w niektórych przypadkach priorytetem będzie przerwanie, ale pamiętaj, że gorsze chwile mijają. Często brak jakichkolwiek działań prowadzi do tego, że po prostu tracisz szansę na szybki rozwój, w czasie gdy inni nie robią absolutnie nic.
Jeżeli tylko możesz, kreuj przyjazny wizerunek firmy nawet wtedy, gdy Twoją branżę dotknął kryzys. Dlaczego warto to robić? To bardzo proste. Pamiętaj, że gdy konkurencja odpuszcza, Ty masz szansę się wybić, a nawet „przeciągnąć” klientów innych firm na swoją stronę. Pokaż, że Twoja marka jest silna, a konsumenci mogą na niej polegać. Bardzo często przedsiębiorcy tną koszty, gdy nadciąga kryzys. Efektem tych działań nierzadko jest zmniejszenie budżetu przeznaczonego na marketing. Niestety, tym sposobem wizerunek firmy po prostu traci. Brak aktywności i kontaktu z odbiorcami powoduje, że kreowana przez długi czas więź zaczyna słabnąć. Strateg biznesowy Jay Baer powiedział kiedyś: „Treść to ogień. Social media to benzyna. Dopiero razem dają efekt”. Gdy rezygnujesz z działań marketingowych w mediach społecznościowych i stronie internetowej oddalasz się od stałych oraz nowych klientów. Wizerunek firmy, który został wypracowany prawdopodobnie na przestrzeni miesięcy lub lat traci na znaczeniu, a marka zaczyna znikać.
Gorsze chwile na rynku, wywołane nieciekawą sytuacją na świecie początkiem roku 2020 udowodniły, że w biznesie trzeba być elastycznym. Jeżeli marka będzie w stanie dostosować się do nowych warunków, odpowiednio reagując na zachodzące zmiany, przetrwa i odniesie sukces. Zamrożenie wszystkich środków oraz oczekiwanie na koniec kryzysu nie jest rozwiązaniem. Tu trzeba działać. Pokaż, że Twoja marka potrafi wyjść z opresji, a nawet zyskać dzięki gorszej sytuacji na rynku.
Chcesz poznać przykład? Bardzo proszę! Wyobraź sobie, że sklep stacjonarny nagle przestaje sprzedawać, ponieważ musi zostać zamknięty w trosce o zdrowie klientów – dokładnie tak, jak na przełomie kwietnia i maja 2020 roku. Co robi przedsiębiorca, aby przetrwać? Uruchamia sprzedaż online i dba o odpowiedni marketing, aby dotrzeć do klientów. Widzisz? To jest właśnie ta elastyczność!
Szokujące reklamy online
Sposobem na szybkie dotarcie do klientów może być budowanie rozpoznawalności poprzez szokujące reklamy online. Tego rodzaju publikacje szybko trafiają do głowy odbiorców i pozostają w umysłach przez długi czas. Świetnie kreują świadomość marki w sieci, dodatkowo mogą przedstawiać ofertę w ciekawy, a zarazem atrakcyjny sposób.
Kontrowersyjny marketing dodatkowo zachęca do dyskusji, szczególnie w mediach społecznościowych, w których wszyscy spędzamy masę wolnego czasu. Pomyśl, jakie treści potencjalni klienci uznają za wartościowe? Może zdecydujesz się na storytelling, aby odpowiedzieć historię Twojej marki, udowadniając, że kryzys nie jest niczym strasznym? Zastosuj dowolną metodę, ale przed udostępnieniem, dodaj swojej publikacji odrobinę pikanterii, wręcz kontrowersji. Szokujące reklamy online się klikają!
Czy warto szokować w marketingu online i jak to robić?
Zastanawiasz się, czy warto szokować w marketingu online? Oczywiście, że tak! Takie działania w promocji biznesu stosują zarówno małe, jak i duże brandy od lat, skutecznie budując pozytywny wizerunek firmy. Nawet jeżeli działasz lokalnie, na małym obszarze, do zwiększenia rozpoznawalności możesz wykorzystać media społecznościowe, nie musisz od razu inwestować w stronę internetową. Skoro już odpowiedzieliśmy na pytanie, czy warto szokować w marketingu online, nadszedł czas na zastosowanie tej metody. Jak to wygląda krok po kroku? Poznaj kilka etapów, przez które musisz przejść, aby przygotować dla swojej marki inteligentny, a zarazem kontrowersyjny marketing. Nie ważne, czym dokładnie będzie Twoja publikacja – artykułem, postem, filmem, czy obrazkiem – te porady są niezwykle elastyczne i przydatne niemal w każdej sytuacji podczas przygotowywania działań promocyjnych.
Wyznacz cel – zastanów się, co dokładnie chcesz osiągnąć poprzez swoje działania. Czy będzie to zwiększenie rozpoznawalności, a może konwersji?
Profil odbiorcy – pomyśl, kim może być Twój potencjalny klient i spersonalizuj publikację.
Pomysł – to etap, w którym musisz pobudzić swój umysł. Inspiruj się, pisz, projektuj, aż uda Ci się wpaść na ten jeden, najlepszy pomysł.
Tworzenie – gdy masz już pomysł i wiesz, co chcesz zrobić, zacznij pracę. W tym momencie możesz także nadać publikacji kontrowersyjne nuty, aby zachęcić do dyskusji. Pamiętaj, że etap tworzenia możesz zlecić komuś z zewnątrz, jeśli nie masz na to czasu lub Twoje umiejętności są zbyt małe.
Publikacja – udostępnij swoją reklamę w formie tekstu, obrazu lub wideo na własnych kanałach komunikacji z odbiorcami (profil firmowy w social media, strona WWW, blog) lub pozyskaj kanał z zewnątrz (artykuł sponsorowany, płatne reklamy w internecie).
Komunikacja – nie pozostawiaj publikacji samej sobie. Możesz udzielać się na przykład w sekcji komentarzy, prowadząc konwersację z odbiorcami.
Kontrowersyjny marketing sprawdza się niemal w każdej branży, trzeba tylko robić to z pomysłem, aby zachęcać do rozmowy na temat publikacji. To dobra forma promocji biznesu w czasie kryzysu, szczególnie wtedy, gdy wiele firm odpuszcza. Wdrożenie tego rodzaju strategii promocyjnej nie musi wiele kosztować, co jest niezwykle korzystne dla przedsiębiorstw odczuwających gorsze chwile na rynku w formie zmniejszonych przychodów. Zastanów się, jak Twoja marka może wyróżnić się na rynku, stosując kontrowersyjny marketing w cyfrowym świecie podczas kryzysu na rynku.