Sprawdzanie linku pod SEO – jak analizować backlinki?
3 min
3 min
Na skróty
Odnośniki zewnętrzne prowadzące do witryny są jednym z ważnych czynników, które wpływają na widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google. Nie oznacza to, że najlepsze wyniki osiąga ten, kto ma ich najwięcej. Kluczowa jest jakość. Jak analizować backlinki? Na czym powinno polegać sprawdzenie linku przed jego pozyskaniem?
W kwietniu 2012 roku Google wprowadziło algorytm o nazwie Pingwin, który wywrócił wyniki wyszukiwania do góry nogami. Analizował linki prowadzące do witryn i obniżał widoczność stron z nienaturalnym profilem odnośników. Karane były serwisy, które miały ogromną liczbę odnośników ze stron o niskiej reputacji (spamu), korzystały wyłącznie z anchorów exact match.
Wcześniej do zdobycia wysokich pozycji wystarczyło używanie systemów, które automatycznie pozyskiwały linki z różnych źródeł. Obecnie takie działania nie przynoszą efektu. Odnośnik może nie tylko nie przyczynić się do poprawy pozycji, ale wręcz ją obniżyć. Obecnie Pingwin jest częścią głównego algorytmu Google, a jego aktualizacja przebiega w czasie rzeczywistym.
Czy jednak nadal potrzebujesz linków, aby zdobywać wysokie pozycje? Zerknij na poniższą grafikę, która pokazuje zależność pomiędzy liczbą domen linkujących, a ruchem z wyszukiwarki. Jak widzisz, zależność pokazuje, że im większa liczba odnośników, tym większy ruch z wyników organicznych.
Wiesz już, że odnośniki wpływają na widoczność w Google, ale nie każdy musi powodować wzrost pozycji. Jak pozyskiwać linki, aby przynosiły oczekiwany efekt? Musisz się przyjrzeć stronie, na której ma się znaleźć odnośnik i samej ofercie umieszczenia odsyłacza.
Follow, nofollow, UFG czy sponsored?
Kod HTML odnośnika może zawierać różny atrybut rel, ale nie jest to obowiązkowy element. Najlepiej, jeśli to link potocznie nazywany dofollow, czyli przenoszący moc SEO na linkowaną domenę. To nie oznacza, że kod takiego odnośnika musi zawierać rel=”dofollow”. Taki atrybut w praktyce nie istnieje. Żeby to był link dofollow, nie trzeba w ogóle wstawiać atrybutu rel. A co z pozostałymi?
Linki z atrybutem sponsored nie wpływają na pozycjonowanie. Używa się ich do oznaczenia odnośników pozyskanych odpłatnie. Natomiast w przypadku linków z atrybutem nofollow i ugc możesz zauważyć poprawę pozycji. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, obejrzyj poniższy film.
Jeśli strona dopiero co powstała, pozyskany z niej link prawdopodobnie nie przyniesie żadnego efektu. Większą wartość mają odnośniki z witryn o dobrej reputacji, które są już rozwijane od pewnego czasu. Wtedy mogą już być rozwinięte pod względem treści i mieć zbudowany profil linkowy. Najprawdopodobniej nie zauważysz wpływu linka pozyskanego z witryny, która dopiero co powstała.
Liczba linków wychodzących
Im jest ich mniej na stronie, tym lepiej, gdyż przekazywana moc SEO jest dzielona między te odnośniki. Jeśli pozyskasz link z podstrony, na której są już dziesiątki innych, raczej nie przyniesie to efektu.
Odnośniki prowadzące do strony
Sprawdź, np. w narzędziu Ahrefs, czy witryna, na której chcesz zdobyć odsyłacz, jest podlinkowana. Takich odnośników nie muszą być setki. Domena, która ma ich kilkadziesiąt, ale z wartościowych serwisów, może być mocniejsza pod względem SEO niż ta, która zdobyła ich setki, ale ze spamu. Możesz też zwracać uwagę na parametr DR (Domain Rating), za pomocą którego Ahrefs ocenia jakość profilu linkowego, ale nie traktuj tego jako wyznacznika. To parametr, którym łatwo można manipulować, a strona z lepszym wynikiem wcale nie musi być bardziej wartościowa pod względem SEO.
Powiązanie tematyczne
Możesz się spotkać z różnymi opiniami dotyczącymi tej kwestii. Niektórzy twierdzą, że tematyczność nie ma znaczenia, ale podejdź do tego inaczej. Linki są ważne nie tylko dla budowania widoczności strony w Google. Użytkownicy mogą je klikać i trafiać na Twoją witrynę, a jeśli występuje powiązanie tematyczne, rośnie szansa, że do tego dojdzie. Być może któryś z nich skorzysta z Twojej oferty?
Widoczność w Google
Sprawdź w takich narzędziach jak Senuto, Semstorm czy Ahrefs, jaka jest historia widoczności domeny, z której chcesz pozyskać linka. Regularne spadki nie oznaczają, że odnośnik z tej witryny nie ma żadnej mocy. Natomiast, jeśli widzisz, że domena drastycznie traci widoczność, przyjrzyj się jej bliżej i zastanów, czy warto inwestować w link na niej.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.