TechnologiaTworzenie stron internetowych

Czym jest WYSIWYG editor na stronie?

3 min czytania
Czym jest WYSIWYG editor na stronie?

Strony internetowe, które odwiedzasz każdego dnia, powstają przy użyciu nie jednego, a trzech języków: HTML, CSS i JavaScript. Czy koniecznie trzeba je znać, aby móc stworzyć własną witrynę lub edytować już znajdujące się na niej treści? Odpowiedź brzmi: nie! Dowiedz się, czym jest WYSIWYG editor i w jaki sposób może Ci pomóc w pracach nad stroną — nawet jeśli nie potrafisz kodować.

WYSIWYG editor — co to jest?

Pojęciem WYSIWYG editor określa się wszystkie narzędzia, które działają według zasady What You See Is What You Get — co można przetłumaczyć jako „to, co widzisz jest tym, co dostajesz”. Edytory WYSIWYG prezentują edytowane treści w taki sposób, w jaki będą wyglądały w przeglądarce internetowej użytkownika. Innymi słowy — są to edytory wizualne, pozwalające pracować bezpośrednio z elementami znajdującymi się na stronie, a nie ze stojącym za nimi kodem.

Najprostszym przykładem edytora WYSIWYG jest… znany wszystkim Word. Dokument tekstowy, który w nim stworzymy będzie miał dokładnie taką samą formę po jego wydrukowaniu czy zapisaniu w formacie PDF i wysłaniu potencjalnemu klientowi. WYSIWYG editor dla stron internetowych działa analogicznie — jest jedynie bardziej zaawansowany.

W praktyce edytory WYSIWYG pozwalają zbudować cały szkielet strony internetowej przy pomocy najprostszych narzędzi — na przykład przeciągając i upuszczając kolejne elementy lub edytując bezpośrednio tekst, który ma się znaleźć na stronie.

Najpopularniejsze edytory WYSIWYG

  • Adobe Dreamweaver — jeden z najstarszych programów do kompleksowej edycji stron internetowych; umożliwia zarówno pracę w wizualnym edytorze WYSIWYG, jak i edycję samego kodu.
  • Bootstrap Studio — wiodący edytor stron dla początkujących; pozwala tworzyć responsywne, dynamiczne witryny przy pomocy gotowych szablonów i elementów.
Zobacz  Tłumaczenie w czasie rzeczywistym w Google Meet – jak działa i jak je włączyć?

Czym jest WYSIWYG editor na stronie?

 

Zdj 1. Proces budowy strony w Bootstrap Studio

Źródło: Building an Ecommerce Store – Bootstrap

  • TinyMCE — bardzo popularny WYSIWYG editor, umożliwiający przede wszystkim edycję tekstu witryny; często używany jako plugin w systemach CMS (zarządzania treścią), takich jak WordPress czy Joomla.
  • CKEditor — czyli bezpośredni konkurent TinyMCE, nie mniej od niego zaawansowany.

Zalety edytorów WYSIWYG

Zadanie edytorów wizualnych WYSIWYG jest jedno — uprościć proces edycji strony do minimum. Oto kilka powodów, dla którego mogą być one dobrym wyborem dla osób, które nie mają (jeszcze) doświadczenia w programowaniu: 

  • szybkość edycji — dodawanie elementów metodą drag-and-drop („przeciągnij i upuść”) jest szybsze od pisania kodu;
  • intuicyjność — edytory WYSIWYG posiadają stosunkowo proste i przejrzyste — nawet dla początkującego użytkownika — interfejsy;
  • dostęp do podglądu w czasie rzeczywistym — w każdej chwili możemy ocenić wprowadzane modyfikacje;
  • niskie koszty — nawet najbardziej zaawansowane edytory WYSIWYG nie są zbyt drogie; część z nich jest dostępna za darmo;
  • możliwość integracji z innymi platformami — wiele edytorów można łatwo połączyć ze wspomnianymi już systemami zarządzania treścią czy platformami e-commerce.

Wady edytorów WYSIWYG

Trzeba jednak zaznaczyć, że choć edytory WYSIWYG mają wiele zalet z punktu widzenia osób nieznających HTML-a czy CSS-a, raczej nie są one używane w praktyce przez profesjonalnych web developerów. A to ze względu na:

  • ograniczone funkcje — WYSIWYG editor ogranicza developera do wbudowanych szablonów i funkcjonalności; bez manualnej pracy z kodem wielu zaawansowanych rozwiązań po prostu nie da się wdrożyć na stronie;
  • niezoptymalizowany kod źródłowy — kod witryny wygenerowanej przy pomocy edytora WYSIWYG rzadko osiąga choćby zbliżony poziom optymalizacji pod kątem wydajności strony do kodu napisanego przez profesjonalnego programistę; nie jest on także dostosowany do wymagań SEO
  • problemy ze zgodnością kodu — automatycznie wygenerowany kod źródłowy może mieć problemy z prawidłowym wyświetlaniem strony na urządzeniach mobilnych lub w mniej popularnych przeglądarkach;
Zobacz  Czym jest l10n, czyli lokalizacja?

wielkość plików strony — co wiąże się z kwestią optymalizacji kodu. Pliki stron stworzonych w edytorach WYSIWYG są wyraźnie większe od tych, które są kodowane manualnie. Stanowi to dodatkowe obciążenie dla serwera strony i wydłuża czas jej ładowania, co w kontekście strategii SXO jest bardzo niekorzystne.

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Copywriter i student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim, który łączy świat marketingu cyfrowego z perspektywą naukową i humanistyczną. Pisze od 2021 roku, specjalizując się w długich, eksperckich artykułach, poradnikach i treściach wizerunkowych. W pracy stawia na połączenie dwóch wartości: rzetelnego researchu oraz lekkiego, często humorystycznego stylu. Fascynuje go UX writing i projektowanie komunikacji, dlatego jego teksty nie tylko przekazują wiedzę, ale także prowadzą czytelnika w intuicyjny sposób przez temat. Wierzy, że nawet najbardziej skomplikowane zagadnienia z obszaru IT, nowych technologii czy psychologii można opisać tak, by były proste i przyjemne w odbiorze. Poza copywritingiem rozwija się twórczo — pisze opowiadania, wiersze i myśli o pierwszej powieści. Gra na kilku instrumentach, odwiedza kina studyjne, podróżuje i kończy studia psychologiczne. Największą motywacją jest dla niego sam proces tworzenia — moment, w którym słowa zaczynają nabierać kształtu i wpływu. Widok swoich tekstów na stronach klientów daje mu poczucie satysfakcji i sensu pracy.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy