Co oznacza site-wide w SEO?
3 min
3 min
Na skróty
Architektura strony internetowej ma ogromny wpływ na SEO — a także na doświadczenia użytkowników. Tworzenie własnej witryny warto więc zacząć od zaplanowania struktury odnośników, tworzących „ścieżki” pomiędzy kolejnymi sekcjami i podstronami danej domeny. Szczególną rolę odgrywają tu tzw. linki site-wide — wyjaśniamy, czym są i jakie mają znaczenie dla pozycjonowania strony.
Najprościej mówiąc — linki site-wide to odnośniki, które znajdują się na (niemal) każdej podstronie danego serwisu. Z reguły stanowią one integralny element szablonu strony — osadzone w głównym menu witryny, sidebarze lub stopce (footerze), towarzyszą użytkownikowi przez cały czas pobytu na stronie. Pewnymi wyjątkami mogą być podstrony rejestracji i logowania, formularze zgłoszeniowe czy sklepowy „koszyk” — które często posługują się osobnymi szablonami, pozbawionymi dodatkowych odnośników.
Przeciwieństwem odnośników site-wide są tzw. linki pojedyncze — dobrym przykładem będą tu odnośniki prowadzące do podstron produktowych, które znajdziemy wyłącznie na liście ofert danego sklepu internetowego.
Linki site-wide mogą być zarówno odnośnikami wewnętrznymi — czyli prowadzącym do podstron w obrębie tej samej domeny — jak i zewnętrznymi — przekierowującymi użytkownika do innego serwisu.
Ich charakter zależy głównie od tego, jakie miejsce na stronie zajmują. Linki znajdujące się w głównym (nawigacyjnym) menu witryny prowadzą do podstawowych sekcji domeny — strony głównej, kategorii produktów, zakładki z portfolio firmy, formularza kontaktowego czy podstrony logowania. Są to więc odnośniki zdecydowanie najistotniejsze z punktu widzenia użytkownika, tworzące ogólną strukturę strony.
Zdj 1. W klasycznym menu sklepów online dominują odnośniki site-wide do głównych kategorii produktowych.
Źródło: X-kom
Jednak mówiąc o linkach site-wide najczęściej myśli się o odnośnikach “ukrytych” w stopce witryny. Pełnią one różnorodne funkcje — znajdziemy wśród nich m.in. kategorie drugiego lub niższego rzędu, odnośniki prowadzące do regulaminu oraz polityki prywatności serwisu czy linki, których głównym celem jest wspierać pozycjonowanie podstron. To także w stopce zazwyczaj umieszczane są odnośniki zewnętrzne, prowadzące chociażby do twórców witryny czy sponsorów i partnerów biznesowych danej firmy.
Zdj 2. Linki umieszczone w stopce, choć teoretycznie “ukryte” przed wzrokiem użytkownika, mogą prowadzić do bardzo istotnych z jego punktu widzenia podstron.
Źródło: X-kom
Z zasady — linki site-wide w głównym menu pełnią przede wszystkim funkcję nawigacyjną, umożliwiając użytkownikowi bezproblemowe poruszanie się po stronie; odnośniki w stopce zaś, rozbudowywują strukturę strony o podstrony niższego rzędu i pomagają dotrzeć do bardziej szczegółowych informacji.
Tworząc własną stronę zawsze należy pamiętać, że poruszać się po niej będą nie tylko potencjalni klienci — ale także i roboty indeksujące Google. Linki site-wide pełnią z ich perspektywy równie istotne funkcje, co z punktu widzenia „ludzkiego” użytkownika.
Po pierwsze — pozwalają robotom zrozumieć treść i architekturę strony. Każdy zamieszczony na stronie odnośnik stanowi dla algorytmu dodatkowy kontekst dla zrozumienia jej tematyki, co ułatwia indeksację witryny. To samo tyczy się struktury strony — czytelny schemat podstron czyni witrynę bardziej wartościową w „oczach” robotów Google.
Linki site-wide pozwalają także przekazywać link juice pomiędzy podstronami oraz domenami. Link juice to wartość „mocy rankingowej” strony przekazywanej innej witrynie poprzez linkowanie. Wynika ona w głównej mierze z autorytetu tematycznego strony (jej wiarygodności), za którym idzie z reguły wysoka pozycja w SERP. Linkując podstronę na witrynie o wysokim autorytecie możemy wzmocnić jej wartość w Google — przynajmniej teoretycznie.
W praktyce bowiem linkowanie site-wide musi być jak najbardziej naturalne, by rzeczywiście spełniało swoją rolę w kontekście SEO. Przede wszystkim — należy zadbać, aby linki były powiązane tematycznie z treścią strony, jeżeli mówimy o odnośnikach zewnętrznych. W przeciwnym razie algorytm (lub pracownik Google — „ręczne” interwencje też się zdarzają) może uznać witrynę za pozycjonowaną niezgodnie z wymogami wyszukiwarki i ograniczyć jej widoczność.
Jeżeli zaś chodzi o linkowanie wewnętrzne — warto wiedzieć, że link juice odnośników zidentyfikowanych przez algorytm jako site-wide liczy się tylko raz — a nie zaś osobno dla każdej podstrony, na jakiej dany link się znajduje. W przeciwnym razie mielibyśmy do czynienia z pozycjonerskim perpetuum mobile, na skutek czego pozycja witryny w wynikach wyszukiwania byłaby w bardzo dużym stopniu zależna właśnie od linków site-wide, zamiast od wiarygodności treści i ich wartości merytorycznej.
Ale nie zmienia to faktu, że linki site-wide w działaniach SXO uwzględnić trzeba. Bez nich architektura strony pozostanie nieczytelna dla robotów Google — i zupełnie niefunkcjonalna z punktu widzenia użytkownika.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.