SPAM – czym jest i co oznacza?
3 min
3 min
Na skróty
Wśród licznych wiadomości mailowych wielokrotnie natkniemy się na mało znaczące „maile-śmieci”, które określa się mianem SPAMu. Pojęcie to jest jednak szersze i obejmuje również komunikatory internetowe czy media społecznościowe. Co warto wiedzieć o funkcjach SPAMu? Kiedy ten rodzaj może być groźny? Jaki jest jego odbiór z marketingowego punktu widzenia? Sprawdźmy to!
Zdj 1. SPAM to nachalne wysyłanie wiadomości o charakterze agresywnego marketingu lub oszustwa
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/spam-stop-sign-junk-web-virus-940521/
SPAM kojarzy się z zupełnym przeciwieństwem skutecznego marketingu. Zalewające skrzynki pocztowe maile czy wiadomości SMS wysyłane kilka razy dziennie odtrącają klientów i negatywnie wpływają na wizerunek marki. Działania spamerów stoją w opozycji do skutecznego SEO (pozycjonowanie opiera się na dopasowaniu reklamy do potrzeb klienta), a nawet odpowiednio przygotowanego e-mail marketingu. Dlaczego więc SPAM w ogóle pojawia się na naszych skrzynkach?
Czym jest SPAM? To forma nachalnego wysyłania informacji marketingowych lub przesyłanie użytkownikom niechcianych treści. Do wysyłania SPAMu korzysta się głównie z klientów poczty elektronicznej, ale coraz częściej do jego dystrybucji używa się mediów społecznościowych, forów internetowych czy komunikatorów.
SPAM może mieć funkcję marketingową lub stanowić podstawę działań zmierzających do oszustwa. Najczęściej wysyłany jest masowo (do wielu odbiorców naraz). Może być udostępniany przez mało zorientowane w marketingu przedsiębiorstwa (głównie zagraniczne) lub zawodowych spamerów, dystrybuujących treści, pod którymi kryje się np. phishing (metoda oszustwa polegająca na podszywaniu się pod określoną osobę lub instytucję).
Co mogą zawierać wiadomości ze SPAMem?
Pamiętaj, że każda wiadomość, która została Ci wysłana bez Twojej zgody i ma formę oferty reklamowej może być traktowana jako SPAM.
SPAM negatywnie oddziałuje zarówno na jego odbiorców, jak i opinię osób, które po niego sięgają. Wpływa destrukcyjnie na wizerunek marki, zmniejsza zainteresowanie produktami danej firmy, a w ostateczności może obniżyć obroty przedsiębiorstwa. Agresywna reklama oparta na SPAMie doprowadza często do katastrofy wizerunkowej, stąd specjaliści od marketingu tak bardzo uważają na liczbę wysyłanych do klientów wiadomości.
Z kolei dla odbiorców SPAM to zagrożenie z kilku frontów. Poza wpływem socjotechnicznym (spamerzy starają się przekonać klienta do zakupu produktów niskiej jakości), dodatkowo wiadomości-śmieci są niekiedy związane z ryzykiem ataku oszustów. W SPAMie mogą pojawić się linki do zainfekowanych stron internetowych albo załączniki zawierające wirusy. Po wejściu na taką witrynę lub otwarciu pliku oszust może otrzymać dostęp do Twojego konta w banku lub przejąć Twoją tożsamość sieciową, korzystając z niej m.in. do pobrania kredytu.
Zdj 2. Spamerzy mogą być oszustami, którzy chcą np. okraść Cię z oszczędności
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/spam-stop-sign-junk-web-virus-940521/
Niektóre firmy zastanawiają się, jak wiele maili lub wiadomości tekstowych mogą wysłać, aby nie być uznanym za spamerów. Warto uważać, bo granica między intensywną reklamą i SPAMem jest bardzo cienka. Odbiorcy klasyfikują niekiedy wiadomości jako SPAM już w przypadku otrzymania dwóch maili czy SMSów dziennie od jednej firmy.
Aby uniknąć miana spamera, warto dbać o jakość swojej domeny, nie wysyłać maili zbiorczo, informować klientów jak często pojawiają się newslettery już na etapie wyrażenia zgody (np. raz dziennie, każdego ranka lub wieczora), a także nie wdrażać tzw. słów wyzwalaczy, czyli wyrażeń wyłapywanych przez filtry antyspamowe (np. „To nie spam!”, „Obiecuję!”, „Wygrałeś!”, „Kliknij tutaj”).
Warto wyważyć też proporcję między grafikami prosprzedażowymi oraz treściami. Newsletter czy wiadomość o charakterze reklamowym powinna być profesjonalna i wzbudzać zaufanie. Dobrze jest poprawić jakość linków i podnieść walory SXO domeny. Dzięki temu filtry antyspamowe przepuszczą maila, a wysyłane wiadomości nie będą drażniły Twoich odbiorców.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.