Na skróty
Internet daje mnóstwo możliwości w zakresie docierania do potencjalnych klientów. Niektóre formy reklamy działają od lat i po pewnych modyfikacjach nadal są skuteczne. Jednak wciąż powstają nowe – dlatego jako marketer musisz być na bieżąco z trendami rynkowymi i szukać sposobów na optymalizację wyników. Jakie formaty reklamowe są kluczowe?
Według danych przygotowanych przez Statista, wydatki na reklamę cyfrową osiągną 740,3 mld USD w 2024 roku. Najwięcej środków zostanie zainwestowanych w działania w wyszukiwarkach – 306,7 mld USD. Firmy inwestują ogromne kwoty i oczekują osiągnięcia jak najlepszych wyników. Jako marketer musisz znać wszystkie formaty reklamy, które mogą się sprawdzić w przypadku danej kampanii. Nie jest tak, że zawsze najlepiej będzie działać ten sam format.
Reklamy natywne
To nieinwazyjna forma reklamy, która łączy się naturalnie z treścią redakcyjną witryny. Zalicza się do niej artykuły sponsorowane, polecane produkty w filmach, infografiki lub wpisy w social mediach. Reklamy natywne są dobre, jeśli chodzi o dostarczanie wartości i dopasowanych treści odbiorcom, zwiększanie zaufania i wiarygodności. Mają jednak pewne wady, takie jak niska dobieralność do odbiorcy (w niektórych przypadkach) czy kwestie etyczne. Aby reklamy natywne były skuteczne, należy dostosować je do tonu i stylu wydawcy, ujawnić je jako treści sponsorowane oraz zapewnić odbiorcom przydatne i pouczające informacje.
Reklamy displayowe
Zaliczamy się do nich banery reklamowe na stronach WWW czy w aplikacjach. Mogą zawierać tekst, obrazy, filmy lub elementy interaktywne. Reklamy displayowe sprawdzają się w budowaniu świadomości marki, docieraniu do dużej i zróżnicowanej grupy odbiorców oraz kierowaniu ruchu na stronę docelową. Do ich wad zaliczają się m.in. niski współczynnik klikalności, ślepotę banerową i blokowanie przez przeglądarki. Czym jest wspomniana ślepota? Internauci mają do czynienia z tak dużą liczbą reklam, że pomijają je wzrokiem. Dobierając formaty, weź pod uwagę ich kliknalność – dane na ten temat znajdziesz na poniższej grafice:
Reklamy w mediach społecznościowych
Możesz promować markę i jej ofertę na takich platformach jak Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn. Masz wiele możliwości – tekst, filmy, video czy grafikę. Takie reklamy pomagają dotrzeć do dużej liczby zaangażowanych odbiorców i zwiększyć świadomość marki. Możesz bardzo precyzyjnie określić grupę docelową, której ma się wyświetlać reklama. Natomiast konkurencja rośnie, korzysta z niej mnóstwo firm i kampanie wymagają coraz większych inwestycji. Dużą rolę odgrywa dopracowanie kreacji reklamowych – indywidualnie dla poszczególnych social mediów. Dlaczego firmy reklamują się serwisach społecznościowych? Przede wszystkim po to, aby budować świadomość marki. Inne przyczyny znajdziesz na poniższej grafice.
Reklamy wideo
Takie reklamy są odtwarzane przed, w trakcie lub po treściach wideo na platformach takich jak: YouTube, Facebook czy Instagram. Mogą obejmować zarówno krótkie i zwięzłe klipy, jak i dłuższe i bardziej angażujące historie. Przyciągają uwagę, prezentują funkcję produktu lub usługi oraz budują emocjonalne więzi z odbiorcami. Do ich wad zalicza się przede wszystkim wysokie koszty produkcji. Aby były skuteczne, trzeba tworzyć je z jasnym i wciągającym przekazem oraz silnym i dopasowanym wezwaniem do działania. Wartość rynku reklamy wideo online rośnie i ma być coraz wyższa.
Reklamy w wyszukiwarce
W ramach Google Ads możesz promować ofertę m.in. w wynikach wyszukiwania. Reklamy wyświetlają się na podstawie dopasowania do zapytania internauty. Mogą zawierać, np. numer telefonu. Reklamy w wyszukiwarce sprawdzają się znakomicie, jeśli są kierowane do osób, które są blisko decyzji zakupowej, dobrze się sprawdzają do zwiększania konwersji. Oczywiście, taka forma reklamy wiąże się również z problemami, do których zalicza się m.in. wysoką konkurencję, przez którą reklama generuje coraz wyższe koszty. Kampania wymaga ciągłego obserwowania i optymalizacji, ale może być bardzo skuteczna. Według Demandsage ponad 84% firm planuje korzystać z Google Ads w 2024 roku.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.