Na skróty
Indeksowanie stron w Google zaczyna się od interpretacji ich zawartości przez algorytm. Aby mu to ułatwić, możemy posłużyć się schema — tzw. danymi strukturalnymi, opisującymi w przystępny dla robotów sposób najważniejsze elementy witryny. Podpowiadamy, które dane warto wdrożyć dla sklepu internetowego — i wyjaśniamy, dlaczego jest to dobra praktyka w świecie pozycjonowania.
Gdy myślimy o „klikalności” wyników wyszukiwania Google, intuicyjnie zakładamy, że najlepsze poziomy współczynnika CTR (click-through rate) osiągają witryny zajmujące pierwsze pozycje w wyszukiwarce. I tak też jest — co nie znaczy, że wyniki z miejsc 4-6 nie mogą skutecznie rywalizować z witrynami w TOP 3.
Przy pomocy znaczników schema możemy wzbogacić wynik wyszukiwania naszej podstrony o dodatkowe informacje — takie jak cena produktu, średnia ocen klientów czy nawet jego zdjęcie. Innymi słowy, dane strukturalne pozwalają przedstawić to, co dla potencjalnego klienta jest najważniejsze już na poziomie SERP-ów. A to dobry sposób, by zwrócić jego uwagę (bardziej rozbudowane wyniki naturalnie przyciągają wzrok użytkownika) i zachęcić do przejścia do naszego sklepu.
Z drugiej strony — odpowiednio zdefiniowane dane strukturalne ułatwiają robotom wyszukiwarki zrozumienie kontekstu i zawartości witryny. Nie ma to bezpośredniego wpływu na jej pozycjonowanie — ale pomaga w jej celnym przyporządkowaniu do odpowiednich kategorii tematycznych i dopasowaniu do intencji wyszukiwania.
Schema dla e-commerce są więc niezwykle przydatnym narzędziem — naszym zdaniem to wręcz niezbędny element strategii SXO.
A o tym, jak w praktyce wdrożyć znaczniki schema, piszemy w artykule Jak wykorzystać schema.org!
Lista dostępnych znaczników danych strukturalnych jest naprawdę długa — poniżej omówimy pięć z nich, które w przypadku sklepu internetowego są najbardziej przydatne.
Czyli w praktyce najważniejszy znacznik dla e-commerce. Product schema pozwala określić kluczowe atrybuty danego produktu w katalogu sklepu, które po zaindeksowaniu w Google mogą wyświetlić się jako tzw. rich results.
Elementami, które możemy uwzględnić w product schema są między innymi:
Zdj 1. Zastosowanie Product schema w praktyce.
Źródło: Google — opracowanie własne
Informacje zawarte w danych strukturalnych mogą wyświetlić się zarówno przy tradycyjnych wynikach wyszukiwania, jak i w wynikach Google Grafika oraz w karcie produktu w Google Zakupy.
Skoro jesteśmy przy karcie produktu — wartym uwagi znacznikiem metadanych jest także Review schema. Pozwala on wyróżnić fragment opinii na temat danego produktu — dzięki czemu Google wyświetli go w wynikach z elementami rozszerzonymi lub w tzw. Panelu wiedzy.
Zdj 2. Przy określaniu Review schema trzeba być czujnym — aby algorytm nie wyświetlił w SERP-ach… pierwszej negatywnej recenzji.
Źródło: Google — opracowanie własne
„Menu okruszkowe” to branżowe określenie ścieżki nawigacyjnej wskazującej pozycję danej podstrony w strukturze witryny. Z perspektywy użytkownika, pozwala ono szybkie przemieszczanie się pomiędzy kolejnymi poziomami w hierarchii; z kolei dla robotów wyszukiwarki jest czytelną informacją na temat zależności pomiędzy poszczególnymi podstronami witryny.
Obecnie Google wyświetla breadcrumbs automatycznie, przy każdym z wyników wyszukiwania. Problem w tym, że domyślnie wykorzystuje do tego strukturę adresu URL, która w wielu przypadkach nie jest zbyt czytelna dla użytkownika.
Zdj 3. Przykład bardzo prceyzjnie zdefiniowanego breadcrumbs — opisującego krok po kroku pozycję podstrony w hierarchii kategorii sklepu.
Źródło: Google — opracowanie własne
Przy pomocy znaczników schema możemy samodzielnie zdefiniować wyświetlaną ścieżkę — czyniąc ją przejrzystą i zrozumiałą.
Firmowy blog jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na wypromowanie witryny w Google — potwierdzi to każda agencja pozycjonerska.
Przy pomocy Article schema zdefiniujemy właściwości publikowanych na blogu wpisów — oznaczając, chociażby, tematykę artykułu, datę publikacji, nazwisko autora czy wyróżniając fragmenty treści. Dzięki takim danym Google będzie w stanie lepiej określić, czego dotyczy dany wpis — i trafnie połączyć go z konkretnymi wyszukiwaniami użytkowników.
Dla sklepów, które oprócz działalności e-commerce prowadzą także sprzedaż stacjonarną, niezwykle ważnym znacznikiem (a nawet obowiązkowym) powinno być LocalBusiness schema. Pozwala on opisać kluczowe informacje dotyczące lokalnej działalności firmy: od jej adresu oraz godzin otwarcia sklepu po dane kontaktowe i opinie klientów.
Zdj 4. Dane strukturalne pomagają Google trafnie indeksować firmy działające na rynku lokalnym.
Źródło: Google — opracowanie własne
Dokładnie zdefiniowany znacznik LocalBusiness zwiększa szansę na to, że po wpisaniu zapytania — na przykład „sklepy obuwnicze Poznań” — Google wyświetli w wynikach wyszukiwania tzw. Panel wiedzy o naszym sklepie lub uwzględni go w karuzeli wizytówek firm pasujących do zapytania. To samo dotyczy wyszukiwań w Mapach Google — które są przecież jednym ze skuteczniejszych sposobów na lokalne pozycjonowanie e-commerce.
Rodzajów danych strukturalnych, które można zdefiniować znacznikami schema jest znacznie więcej — wiele z nich opisaliśmy już wcześniej, w naszym wpisie dotyczącym schema na stronach contentowych.
Praktycznymi znacznikami dla firm e-commerce mogą być np.:
Nic nie stoi na przeszkodzie, by zastosować wiele wskaźników schema dla jednej strony lub podstrony — zwiększy to tylko pole manewru dla algorytmów Google. Szczególnie że ich wdrożenie jest bardzo proste: możemy się posłużyć jednym z darmowych narzędzi typu schema generator lub wykorzystać — jeżeli oparliśmy nasz sklep np. na Woocommerce — plugin Schema.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.