Linki kanoniczne w sklepie internetowym – gdzie nie sprawdzi się self-canonical?
3 min
3 min
Na skróty
Linki kanoniczne (canonical link) to istotne elementy kształtowania strony internetowej pod obecne trendy panujące w pozycjonowaniu. Pozwalają wytyczyć algorytmom Google która z podstron jest tą główną, właściwą. O ile w przypadku stron typu onepage czy blogów nie ma z tym problemów, tak wielokrotnie pojawia się pytanie: gdzie w sklepie internetowym powinno się stosować linki self referencing canonical? Postaramy się dokładnie wyjaśnić tę kwestię.
Zdj 1. Linki kanoniczne wpływają na pozycjonowanie stron www, ograniczając ryzyko duplikacji treści (np. przy podobnych URL)
Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/stronie-internetowej-adres-url-454460/
Co to canonical tag? To atrybut meta, który wskazuje robotom indeksującym jak mają interpretować elementy na witrynie. Tag ten jest istotny w przypadku budowania odpowiedniej pozycji strony w wyszukiwarce Google. Otóż pozwala on wyróżnić stronę główną, jeżeli serwis zbudowany jest z wielu podobnych podstron (które różnią się od siebie wyłącznie szczegółami). W praktyce chodzi tutaj o zapobieganie efektu dublowania podstron, co mogłoby wiązać się z obniżonymi parametrami SEO.
Canonical tag ułatwia filtrowanie podstron i szczególnie pozycjonowanie sklepu internetowego. Platformy e-commerce oparte są najczęściej na wielu elementach wyglądających na bardzo podobne. Roboty indeksujące mogą mieć problem z rozróżnieniem, która część witryny jest stroną główną, zawierającą podstawowe informacje dla użytkowników.
Pamiętajmy, że linki kanoniczne należy umieścić w sekcji HEAD każdej witryny. Zapobiega to błędnemu indeksowaniu poszczególnych podstron, a to z kolei mogłoby skutkować rozproszeniem wartości SEO i ostatecznym osłabieniem pozycji strony głównej w wynikach wyszukiwania.
Prawidłowo wdrożony link kanoniczny wygląda podobnie jak na poniższym przykładzie:
<link rel=”canonical” href=”https://adresstronywww.com/”>
Zdj 2. Przykładowa budowa I zastosowanie linków kanonicznych w kodzie strony internetowej
Źródło: Screen z Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Canonical_link_element
Jak już zaznaczyliśmy wyżej, canonical tag używany jest szczególnie w przypadku pozycjonowania e-commerce. Ułatwia on rozróżnianie strony głównej np. od podstron produktowych lub kategorii. Pozwala również na hierarchizowanie witryn, zgodnie z potrzebami użytkowników. W jakich sytuacjach wykorzystuje się canonical w sklepach www?
Idealnym przykładem zastosowania linków kanonicznych są produkty wystawione w wielu wariantach. Najczęściej chcemy, aby tylko jedna podstrona była indeksowana, gdyż indeksowanie wszystkich podstron (różniących się np. rozmiarem buta) prowadzi do kanibalizacji treści. Przekierowanie kolejnej podstrony jest w tym przypadku niemożliwe (ze względu na funkcjonalność rozwiązania).
O ile praktyka SEO pokazuje, że linki kanoniczne powinny znaleźć się na każdej publikowanej podstronie (aby ograniczyć ryzyko kanibalizacji), tak już w przypadku linków „na siebie” (z angielskiego self referencing canonical) sprawa nie zawsze jest taka oczywista. Link ten przekierowuje pozycję Google z duplikatu na stronę główną, nie rozpraszając wartości SEO.
Linki kanoniczne na siebie pozwalają też zablokować indeksację podstron w różnych wersjach językowych. Jeżeli prowadzisz taką platformę, należy koniecznie używać self referencing canonical.
Należy jednak pamiętać, że tego rodzaju linki kanoniczne nie służą do przekierowywania użytkowników i należy je regularnie sprawdzać, aby uniknąć błędnej indeksacji. Zła forma wpisanego adresu URL (np. bez „www”) może doprowadzić do problemów. Google zaleca również, żeby nie stosować linków kanonicznych między różnymi domenami (np. gdy sklep jest dużym serwisem opartym na kilku subdomenach). W takim przypadku należy użyć atrybutu noindex.
W przypadku podstron producentów wiele zależy od zawartości danych elementów strony. Jeżeli te różnią się tylko szczegółami, mają podobny URL i oparte są np. wyłącznie na filtracji na podstronie – warto wdrożyć linki kanoniczne. Osobna podstrona dla każdego producenta, wyróżniona, z inną treścią i grafikami nie wymaga wdrażania tagu canonical.
Jako agencja marketingowa Semcore podkreślamy też, że na pojedynczej podstronie internetowej nie powinien znaleźć się więcej niż jeden link, bo może to prowadzić do wielu problemów z indeksacją. Uważaj też, aby nie wdrożyć jednocześnie tagu noindex i canonical, gdyż Google może zignorować ten pierwszy, co wpłynie na wyniki SEO. Do wdrożenia linków kanonicznych warto wykorzystać moduły w popularnych CMSach, gdyż zapobiegną one doprowadzenia do najczęstszych błędów przy wdrażaniu tagu canonical.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.