Kiedy potrzebujesz zgody na wykorzystanie wizerunku?
3 min
3 min
Na skróty
Kiedy zgoda na wykorzystanie wizerunku jest konieczna, a w jakich sytuacjach okazuje się to zbędne? Przepisy prawa podają klarowne przykłady i wyjaśnienia odnośnie konkretnych sytuacji wizerunkowych – wystarczy się w to zagłębić. Ten artykuł powstał po to, aby wyręczyć Cię z przeszukiwania stert notatek odnośnie wykorzystania wizerunku. Po przeczytaniu dzisiejszego wpisu, poznasz najważniejsze informacje w omawianym temacie!
W celu napisania zgody na wykorzystanie wizerunku:
Pozycjonowanie strony w Google to spore wyzwanie, jednak z pomocą profesjonalistów jesteś w stanie osiągnąć zdecydowaną przewagę konkurencyjną. Zacznij SXO już dziś!
Zdj 1. Przykład zgody na wykorzystanie wizerunku wygenerowany przez Gemini.
Źródło: Gemini.
Udostępnianie wizerunku osoby bez jej zgody jest dopuszczalne jedynie w wyjątkowych okolicznościach, określonych przez przepisy prawa (np. kontekst informacyjny, naukowy, edukacyjny lub artystyczny), pod warunkiem, że nie narusza to dóbr osobistych portretowanego.
Należy jednak pamiętać, że każdy przypadek wymaga indywidualnej oceny, biorąc pod uwagę zarówno prawa osoby przedstawionej, jak i intencje podmiotu udostępniającego wizerunek.
Zgoda na wykorzystanie wizerunku może zostać udzielona na czas nieokreślony (oznacza to wówczas jej bezterminowość). Jednakże ważne, aby taka zgoda była jasno i jednoznacznie wyrażona w dokumencie, uwzględniając wszelkie potencjalne zastosowania wizerunku. Należy pamiętać, że osoba, która udzieliła zgody, ma prawo do jej cofnięcia w przypadku, gdy jej wykorzystanie stałoby się niezgodne z jej interesami lub godziłoby w dobra osobiste.
Zdj 2. Przykład aspektów prawnych związanych z publikacją wizerunku na podstawie serwisu Wikipedia.
Źródło: Wikipedia.
Zezwolenie na rozpowszechnienie wizerunku nie jest wymagane w kilku przypadkach:
Wizerunek osoby jest uznawany za dane osobowe w rozumieniu Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Oznacza to, że przetwarzanie i rozpowszechnianie wizerunku wymaga stosowania się do zasad i wymogów określonych przez RODO, w tym konieczności uzyskania zgody osoby, której wizerunek dotyczy, chyba że istnieje inna prawna podstawa do jego przetwarzania. Przestrzeganie tych zasad ma na celu ochronę praw i wolności osób fizycznych w kontekście przetwarzania ich danych osobowych.
Agencja marketingowa Semcore zadba o marketing w Twojej firmie zgodnie z RODO. Wypróbuj ofertę branżowych liderów już dziś!
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.