Dropshipping — na czym to polega i jak możesz na tym zarobić
5 min
5 min
Na skróty
Rynek dropshippingu na świecie jest warty już prawie 300 miliardów dolarów. I trudno się dziwić — nie wymaga on dużego wkładu „na start“, pozwala zapomnieć o problemach logistycznych i umożliwia łatwe skalowanie działalności. W dzisiejszym wpisie wyjaśnimy, jak działa dropshipping — jak zacząć go od zera i kto może liczyć na realne zyski.
Dropshipping to model sprzedaży internetowej, w którym sklep nie posiada fizycznie swoich towarów — wysyła je do klientów bezpośrednio z magazynu hurtowni lub producenta. Mówiąc krótko — dropshipper jest po prostu pośrednikiem, zajmującym się pozyskiwaniem klientów i ich obsługą. Resztą zajmuje się dostawca towaru. I współpracujący z nim kurierzy — nie zapominajmy o nich.
Model dropshippingu pozwala drastycznie obniżyć koszty prowadzenia działalności e-commerce. Nie musimy zajmować się magazynowaniem, wysyłką, a za sprzedawane produkty płacimy producentowi dopiero wtedy, gdy… ktoś je rzeczywiście kupi. Dla sprzedawców, których nie stać na „rozkręcenie” klasycznego sklepu, dropshipping to model niemal idealny.
Sprzedaż w dropshippingu nie wymaga dużych nakładów kapitału „na start” — i dlatego też ten model jest dziś tak chętnie wybierany przez osoby będące dopiero na początku swojej przygody z e-commerce’em. Jak ją zacząć, by na niej zarobić?
Niezależnie, jaki model sprzedaży chcemy prowadzić — wybór niszy i określenie grupy docelowej to klucz do sukcesu. Konkurencja na rynku e-commerce jest obecnie ogromna; wg danych firmy analitycznej Dun & Bradstreet, w Polsce działa ponad 60 tysięcy e-sklepów. Dodajmy do tego fakt, że dropshipping — ze względu na bardzo niski próg wejścia oraz kluczową rolę hurtowników — de facto uniemożliwia sprzedawcom konkurowanie między sobą „na ceny”. Najlepiej więc na rynku radzą sobie ci dropshipperzy, którzy są w stanie od swojej konkurencji „uciec” — oferując unikatowe produkty czy docierając do niezagospodarowanej jeszcze grupy klientów.
Wybierając niszę radzimy kierować się jednocześnie swoimi zainteresowaniami i wiedzą — bycie ekspertem w danej dziedzinie to zawsze wartość dodana — oraz sytuacją na rynku. Czytaj analizy rynkowe, zaglądaj do Google Trends, sprawdzaj, jakie produkty „zwyżkują” na rynkach zagranicznych. I co najważniejsze — unikaj walki z rynkowymi gigantami. Żaden sklep działający w modelu dropshippingu nie przebije pod względem asortymentu oraz oferowanej marży Media Expert czy eobuwie.
Co najlepiej sprzedaje się w dropshippingu? Produkty, które:
Te wymagania spełniają m.in. artykuły gospodarcze, produkty dla zwierząt, produkty spożywcze (zwłaszcza z zagranicy!), elementy wyposażenia wnętrz, biżuteria oraz kosmetyki.
W modelu dropshippingu dostawca odgrywa o wiele większą rolę, niż w standardowej dystrybucji. Odpowiedzialność za obsługę i wysyłkę zamówień spoczywa w całości na nim — dlatego też warto wybrać dystrybutora godnego zaufania.
Może być to hurtownia specjalizująca się w dropshippingu, albo, bezpośrednio, producent towaru (wtedy „ucinamy” jednego pośrednika). Listę firm, które współpracują ze sprzedawcami w tym modelu bez problemu znajdziesz w sieci. Pamiętaj tylko, by przy wyborze zwrócić uwagę na kilka kwestii:
Kolejny krok to oczywiście założenie właściwego e-sklepu. To on będzie promował Twoją ofertę i stanie się pierwszym punktem kontaktu klienta z Twoją firmą — dlatego też warto zadbać o niego jak najlepiej. Charakterystyczny, atrakcyjny brand, przemyślany UX strony i wartościowe treści towarzyszące oferowanym produktom naprawdę mogą zrobić różnicę — na tak konkurencyjnym rynku, jak sprzedaż w dropshippingu każdy szczegół ma znaczenie.
Początkującym sprzedawcom polecamy skorzystać z gotowych rozwiązań — i postawić sklep na jednej z platform e-commerce. WooCommerce, Shopify, SkyShop czy Shoper zapewnią Ci za nienajwiększą opłatą wygodne, funkcjonalne zaplecze dla Twojej działalności. A przy okazji, ułatwią też integrację sklepu z dostawcami, firmami przewozowymi oraz bramkami płatności.
Kanałów dotarcia do potencjalnych klientów jest obecnie multum. I znów — jeżeli chcesz utrzymać się na rynku e-commerce, musisz postawić na te, które zapewnią Ci najwyższą konwersję. W przypadku dropshippingu — gdzie nie możesz za bardzo rywalizować z konkurencją pod względem cen — jest to podwójnie, a nawet i potrójnie ważne.
Z naszej strony możemy polecić kilka kanałów marketingowych:
Być może to zaskakujące, ale… formalności związane z założeniem firmy zostawiliśmy na koniec. Z prostego powodu — sprzedaż wysyłkową (także w modelu dropshippingu) można prowadzić bez formalizowania działalności do momentu, gdy miesięczne przychody nie przekroczą 50% minimalnego wynagrodzenia brutto (od 1 lipca będzie to 2150 zł).
Jeżeli więc dopiero wchodzisz na rynek e-commerce — nie musisz spieszyć się z zakładaniem firmy. Na początek przekonaj się, czy jesteś w stanie się odnaleźć w takiej formie działalności — gdy będzie to konieczne, formalności dopełnisz w kilka godzin.
A czy za dropshipping płaci się podatek? Oczywiście, że tak — niezależnie od tego, czy prowadzisz działalność niezarejestrowaną (wtedy swoje przychody rozliczysz wraz z PIT-36), czy masz już własną firmę.
Skoro mowa o podatkach, warto też wspomnieć o tym, jakie są koszty dropshippingu. Nie ma ich wiele — większość wydatków operacyjnych, jakie ponoszą „tradycyjne” sklepy jest związanych z logistyką, a w przypadku dropshippingu nie musisz się o nią martwić.
Koniecznie uwzględnij za to w swoim budżecie wydatki na:
Odpowiedź na to pytanie jest akurat prosta — to zależy. Od asortymentu, jaki znajduje się w Twojej ofercie i od skuteczności działań marketingowych. Ale przede wszystkim — od marży.
Marża to nic innego, jak różnica pomiędzy ceną sprzedaży detalicznej a kosztem pozyskania produktu od hurtownika lub producenta. I o ile większe sklepy często mogą sobie pozwolić na manipulowanie marżą — tak w przypadku dropshippingu jest to znacznie trudniejsze. Po części dlatego, jak nasycony jest rynek dla większości produktów — możliwe, że wielu spośród Twoich konkurentów będzie sprzedawało towar… z dokładnie tej samej hurtowni. Z drugiej strony — wielu dostawców ma dość rygorystyczną politykę cenową i narzuca marżę z góry.
W dropshippingu standardowa marża waha się od ok. 20 do 35%. Różnice pomiędzy poszczególnymi sklepami są za to marginalne — i dlatego na duże zyski mogą liczyć jedynie Ci sprzedawcy, którzy:
Jeżeli masz pomysł na biznes e-commerce — a boisz się ryzyka finansowego lub nie posiadasz zbyt dużego kapitału — dropshipping jest dla Ciebie. Pamiętaj, że w każdej chwili — gdy tylko będziesz miał większe zaplecze finansowe — możesz zmienić model dystrybucji na tradycyjny — a jeśli nie uda Ci się wyjść „na plus”, nie będziesz miał problemów z zalegającymi na półkach towarami.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.