Na skróty
Niektóre procesy służą dopasowaniu strony internetowej do bieżącej potrzeby użytkownika tak, aby wyświetlać ją możliwie w najkrótszym czasie. Niektóre z nich związane są z dopasowaniem kroków, które przeglądarka musi podjąć przy wyświetlaniu bardziej skomplikowanych, rozbudowanych witryn internetowych. Wśród tego typu procesów jest m.in. krytyczna ścieżka renderowania (czyli z ang. critical rendering path). Co warto o niej wiedzieć?
Zdj 1. Krytyczna ścieżka renderowania to ważny element ładowania witryn www
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/laptop-r%C4%99ka-napisa%C4%87-internet-sie%C4%87-3420932/
Chociaż pojęcie krytycznej ścieżki renderowania może brzmieć złowieszczo, to nie jest to proces wskazujący na błędy. Oznacza on, że przeglądarka próbuje poradzić sobie z witrynami internetowymi, które oparte są na wielu językach, o dość skomplikowanej strukturze. Zanim jednak dokładnie wyjaśnimy czym jest CPR, omówmy pojęcie „renderowania” w przeglądarkach internetowych.
Renderowanie to proces, który polega na przetwarzaniu witryny internetowej jeszcze na etapie serwera. W praktyce strona jest generowana już na hostingu i łączona w całość tak, aby na polecenie przeglądarki wyświetlić już kompletny serwis, a nie ładować kolejne elementy, opóźniając możliwość korzystania z niej.
Podkreślmy, że renderowanie wpływa korzystnie na kwestie optymalizacji witryny pod kątem zasad pozycjonowania Google. Zwiększa też komfort korzystania z witryny, bo użytkownik ma dostęp do płynnie wyświetlających się zasobów. Niekiedy jednak standardowy proces renderingu nie jest w stanie obsłużyć witrynę. Wtedy pojawia się critical rendering path.
CRP to proces, w którym przeglądarka przekształca stronę internetową opartą m.in. na HTML, CSS i JavaScript w efekt widoczny dla użytkownika. Podczas krytycznej ścieżki renderowania strona przechodzi przez kilka etapów, zanim zostanie w pełni wyświetlona na docelowym ekranie. Optymalizacja tego procesu jest konieczna, jeżeli chcemy dostosować stronę do współczesnych wymogów pozycjonowania i optymalizacji witryny pod kątem jej użyteczności.
Proces CRP opiera się na czterech podstawowych krokach. Jakie to kroki?
Nieprawidłowo przeprowadzona krytyczna ścieżka renderowania znacznie obniża szybkość ładowania witryny, a w niektórych przypadkach może skończyć się całkowitym zablokowaniem wyświetlanych zasobów. Z tego względu należy zwrócić uwagę na ten element, projektując własną stronę internetową.
Zdj 2. Masz dużo multimediów na stronie? Zwróć uwagę na ich wielkość, aby zmniejszyć czas ładowania strony
Źródło: https://pixabay.com/pl/vectors/szablon-uk%C5%82ad-stronie-internetowej-1599665/
Jak wspomnieliśmy, skuteczny proces critical rendering path, który przyspiesza wyświetlanie witryny bardzo pozytywnie wpływa na kwestię pozycjonowania strony i walory użytkowe. Z tego względu warto pomyśleć o optymalizacji CRP. Na czym polega optymalizacja krytycznej ścieżki renderowania?
Kluczowe znaczenie w przypadku optymalizacji strony pod kątem krytycznej ścieżki renderowania jest minimalizacja rozmiaru i liczby zasobów wymaganych do prawidłowego wyświetlania strony internetowej. Pliki powinny być skompresowane i dopasowane do rozmiaru strony (np. grafiki). Konieczne jest odpowiednie zdefiniowanie polityki pamięci podręcznej oraz wyeliminowanie błędów.
Sprawdzenie kodu JavaScript, a także form CSS również mogą wpłynąć na wydajność witryny. Warto zrobić przegląd zasobów na stronie internetowej (szczególnie grafik, obrazów, wideo lub innych plików, które mocno obciążają witrynę) oraz dokonać tzw. priorytetyzacji treści, czyli wskazania, które elementy mają priorytet, a które mogą załadować się na końcu. Wszystko to zdecydowanie poprawia kwestie użytkowe z punktu widzenia naszego odbiorcy.
Warto pamiętać, że po części może to wpłynąć na współczynnik konwersji. Użytkownik nie będzie czekał kilku minut na otwarcie sklepu internetowego czy wizytówki w sieci i postanowi wybrać ofertę konkurencji! Należy mieć to na uwadze!
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.