Co to jest indeks czytelności FOG i jakie ma zastosowanie?
3 min
3 min
Na skróty
Teksty dostępne w sieci nie mogą być wyłącznie oparte na zasadach SEO, opierając się na słowach kluczowych czy elementach linkujących. Konieczne jest dopasowanie treści do potrzeb użytkowników. Każde zdanie czy słowo musi być czytelne, przejrzyste i wartościowe, aby przyciągnąć kolejnych czytelników i jednocześnie piąć się w rankingach wyników wyszukiwania. Istotnym elementem pod względem oceniania czytelności teksty jest index FOG. Co warto o nim wiedzieć?
Zdj 1. Trudność tekstów określana jest za pomocą indeksu FOG
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/ksi%C4%85%C5%BCka-papier-dokument-strona-3089857/
Stopień dostępności tekstu nie jest niczym nowym i został opracowany już w 1948 roku, ale od kilku lat jest stosowany w SEO. Pomaga sprawdzić, jak czytelny jest tekst dostępny na stronie internetowej i do jakiej grupy docelowej może dotrzeć jego meritum. Warto poznać charakterystykę tego elementu, aby pozyskiwać nowych odbiorców i utrzymywać dotychczasowych.
Indeks czytelności FOG (Flesch–Kincaid Grade Level) to narzędzie służące do określenia skali trudności tekstu. Opiera się głównie na analizie języka angielskiego, ale może być stosowany również do innych języków – także polskiego. Jakie zastosowanie ma index FOG w marketingu?
Aby obliczyć index FOG, konieczne jest użycie odpowiedniego wzoru oraz uwzględnienie liczby słów, zdań i sylab tekstu. Dodatkowo uwzględnia się trudność słów użytych w treści i średnia długość zdania. Jak wygląda wzór na FOG index?
Indeks FOG = 0,4 * (średnia długość zdania (czyli średnia liczba słów/liczba zdań) + procent trudnych słów (liczba słów mających więcej niż trzy sylaby/ liczba słów * 100))
Następnie wynik dopasowuje się do grupy odbiorców pod kątem wieku i doświadczenia w określonej kategorii. Oczywiście, to tylko element analizy (na którym nie można oprzeć jednoznacznych wniosków). Nieraz tekst o wysokim indeksie FOG nie jest ekspercki – jest po prostu zbyt skomplikowany pod kątem budowy i należy go zmienić. Jak dopasować wynik do kolejnych grup?
Zdj 2. Warto optymalizować trudność tekstów
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/r%C4%99ce-na-klawiaturze-klawiatura-2148723/
Pierwszy element to analiza indeksu FOG. Można to zrobić automatycznie, wykorzystując narzędzia do przygotowywania tekstów w sieci (wtyczki do WordPress, SurferSEO, Semstorm) lub obliczając go na podstawie wzoru. Po analizie wstępnej konieczne jest szersze badanie treści. W tym momencie warto przyjrzeć się każdemu zdaniu analizując, czy wysoki wskaźnik FOG rzeczywiście wynika z eksperckiej treści, czy jest przykładem zaniedbań pod względem budowy.
Wysoką wartość FOG można też wyeliminować skracając zdania, wybierając mniej rozbudowane synonimy słów, bez dużej liczby sylab. To wszystko zwiększa zrozumiałość treści.
Jednak pamiętaj, że nie tylko indeks FOG decyduje o tym, czy tekst jest czytelny. Ważny jest też jego czytelność, konkrety, płynność czytania, zawartość pojęć, które są zrozumiałe dla odbiorcy oraz odpowiednia prezencja. Stosuj pogrubienia, wypunktowania, śródtytuły i wzbogacaj teksty grafikami. W ten sposób znacznie zwiększysz czytelność tekstu, a jednocześnie możesz zachować jego ekspercki poziom.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.