Na skróty
Doświadczenia użytkownika Twojej witryny mają ogromny wpływ na jego zachowanie w serwisie i podejmowane kroki. Wrażenia decydują o tym, ile czasu spędzi na stronie, czy wyśle zapytanie o ofertę, lub zdecyduje się złożyć zamówienie. Zatem od User Experience zależy skuteczność sprzedażowa Twojej witryny, ale nie tylko. Sprawdź, czy serwis jest pod tym kątem dopracowany. Możesz skorzystać z licznych narzędzi online.
Zapewne i Tobie zdarzyło się trafić na stronę, która wywołała negatywne wrażenia. Wizyta zakończyła się szybkim zamknięciem serwisu i wyraźnym przekonaniem, że więcej już do niego nie wrócisz. Takie podejście potwierdzają statystyki. Czy wiesz, że dla nawet 88% użytkowników wystarczy jedno negatywne doświadczenie na stronie, aby byli mniej skłonni do ponownej wizyty?
Co istotne, według UK Planet każdy 1 dolar zainwestowany w UX może przynieść nawet 100 dolarów zwrotu. Dlatego warto inwestować w rozwiązania, dzięki którym zapewnisz użytkownikom witryny lepsze doświadczenia. Tylko czy Twoja strona wymaga zmian pod tym kątem? Sprawdź to – skorzystaj z narzędzi online. Dzięki nim ustalisz ewentualne problemy w witrynie.
Ciekawych rozwiązań jest wiele. Poniżej znajdziesz kilka narzędzi, którym zdecydowanie możesz zaufać. Niektóre mają różne zastosowania, ale każde z nich pomoże Ci w ustaleniu problemów związanych z UX strony.
Google Analytics
Najpopularniejsze narzędzie analityczne na świecie pozwala ustalić, jak internauci zachowują się na stronie. Dowiesz się, które adresy URL są problematyczne – na nich często kończy się ścieżka użytkownika w serwisie. Wytypujesz również podstrony, na których internauci spędzają najmniej czasu. Na tej podstawie ustalisz URL-e, które wymagają obserwacji.
Kolejne bardzo popularne narzędzie – umożliwia sprawdzenie, jak wygląda sesja przeglądania przez użytkownika witryny. Dowiesz się, czy internauta skupia się na elementach, na których najbardziej Ci zależy. Na tej podstawie ustalisz, czy są tam takie, które rozpraszają jego uwagę i powodują, że ostatecznie nie dochodzi do zakupu.
PageSpeed Insights
Narzędzie od Google, które analizuje witrynę pod względem wydajności. Sprawdza ją pod kątem kilku wskaźników. To elementy, które warto brać pod uwagę nie tylko ze względu na UX, ale również widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google.
WebPageTest
To narzędzie analizuje wydajność i użyteczność strony WWW. Sprawdza witrynę pod kątem wielu elementów, takich jak responsywność czy szybkość ładowania.
UserTesting.com
To serwis, w którym zlecisz testowanie strony przez internautów. Dzięki temu możesz zaprezentować witrynę różnym grupom użytkowników i dowiedzieć się, jak ją postrzegają. Zrealizujesz też różne scenariusze testowe, a potem sprawdzisz opinie użytkowników.
Usertesting Circle
To alternatywa dla UserTesting. Oferuje więcej narzędzi i rozwiązań do testowania użyteczności. Platforma jest łatwa w użyciu, a także daje możliwość przeprowadzenia różnego typu testów i uzyskania odpowiedzi testerów.
Możliwości tego narzędzia prezentuje wideo poniżej:
<iframe width=”510″ height=”287″ src=”https://www.youtube.com/embed/ulJe-CuWI80″ title=”Easy & Scalable User Research|Userlytics” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share” referrerpolicy=”strict-origin-when-cross-origin” allowfullscreen></iframe>
Optimizely
Potężna platforma do analizowania witryny pod kątem UX. Umożliwia eksperymentowanie oraz przeprowadzanie testów A/B dla różnych wersji witryny WWW. Wprowadzasz pewną zmianę, a następnie narzędzie będzie automatycznie analizować, jak po tej modyfikacji zmieniają się zachowania użytkowników.
To tylko przykłady przydatnych narzędzi. Przetestuj przynajmniej kilka, aby przekonać się, które najlepiej spełniają swoje zadanie.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.