Big data — co to takiego?
2 min
2 min
Na skróty
Każda strona WWW, aplikacja lub urządzenie, które jest podłączone do internetu, zbiera dane o swoich użytkownikach — i to w ogromnych ilościach. Zbiory tych danych to właśnie big data. W dzisiejszym wpisie spróbujemy wyjaśnić, czym są „wielkie dane”, jak wygląda ich analiza i jakie może przynieść korzyści dla Twojej firmy. Zapraszamy do lektury!
Big data to termin obejmujący największe zbiory danych — w praktyce chodzi tu o dane zbierane za pośrednictwem sieci: aplikacji, stron WWW czy tzw. internetu rzeczy. Tym, co wyróżnia big data spośród innych, „tradycyjnych” zbiorów danych jest:
Jeszcze jedną ważną cechą big data jest to, jak głęboko powiązane są ze sobą poszczególne informacje w zbiorze. Pojedyncze dane, jeśli są analizowane w oderwaniu od innych, nie niosą realnej wartości. Zyskują ją dopiero, gdy osadzi się je w kontekście całego zbioru danych. I dlatego też do analizy big data wykorzystuje się nieco inne narzędzia niż w klasycznej analizie — takie, które pozwalają wydobyć „pełny obraz” z najbardziej rozproszonych, zróżnicowanych zbiorów. Chyba najlepszym przykładem takich narzędzi mogą być open source’owe platformy rozwijane przez Apache Software Fundation: Hadoop, Spark, Flink oraz Kafka.
Ze względu na objętość i dynamikę zbiorów danych, analiza big data jest dość złożonym procesem — to nie przypadek, że w wielu firmach zajmują się nią wyspecjalizowani inżynierowie i analitycy.
Zanim więc dojdziemy do momentu, w którym zebrane dane będziemy mogli wykorzystać dla osiągnięcia realnych korzyści dla naszej organizacji, należy:
Odpowiednio przetworzone i przeanalizowane dane mogą pozwolić firmie uzyskać znaczną przewagę nad konkurencją, pomagając w:
Przykłady? To właśnie dzięki analizie big data Uber jest w stanie ustalać ceny przejazdów w czasie rzeczywistym, dostosowując je do aktualnego popytu. Z kolei Netflix wykorzystuje „wielkie dane” do rekomendowania swoim użytkownikom nowych seriali z zaskakującą skutecznością. Na podstawie big data, swoje oferty do możliwości i zachowań finansowych klientów dostosowują wszystkie największe banki — a McDonald’s i Starbucks, przygotowują akcje promocyjne i kupony rabatowe w swoich aplikacjach. Analityka internetowa oparta o big data to potężne narzędzie dla każdej firmy — warto je poznać jak najbliżej.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.