Lokowanie produktu (product placement) – co to jest? Przykłady i sposoby wykorzystania
3 min
3 min
Na skróty
Produkty znanych marek często pojawiają się na przykład w filmach, programach i grach komputerowych. Ich obecność tam to nie przypadek. To przykład zamierzonego lokowania. Dziś przyjrzymy się strategii marketingowej, jaką jest product placement. Zapoznaj się z najważniejszymi informacjami na jej temat.
Lokowanie produktu jest subtelną formą reklamy, która polega na umieszczaniu przedmiotów w naturalnym kontekście w mediach. Tego typu lokowanie jest obecne na przykład w: filmach, programach telewizyjnych, grach komputerowych oraz książkach. Takie działanie pozwala markom na subtelną formę marketingu.
Wiesz już, co to znaczy lokowanie produktu. Głównym jego celem jest zwiększenie świadomości marki wśród konsumentów. Dzięki temu widzowie mają możliwość rozpoznania i zapamiętania jej w naturalnym kontekście. Wokół jej produktów budują się pozytywne skojarzenia.
Lokowanie produktu można realizować na przykład wykorzystując:
Agencje marketingowe mogą zaangażować do lokowań między innymi youtuberów, influencerów oraz celebrytów.
Zdj. 1. Lokowanie marki Apple w filmie Prawo Zemsty
Źródło: https://medium.com/the-awl/the-14-most-remarkable-apple-product-placements-8b4d83211f09
Jednym z głównych atutów lokowania produktu jest zwiększenie rozpoznawalności marki. Kiedy widzowie widzą pewne przedmioty w naturalnym kontekście, zaczynają kojarzyć je z codziennym życiem. Na przykład widząc ulubionego aktora, który korzysta ze smartfona marki X, widzowie zaczną postrzegać tę firmę jako godną zaufania i prestiżową.
Widoczne na ekranie przedmioty mogą skłonić widzów do ich zakupu. Jeśli bohater filmu korzysta z konkretnego modelu samochodu, istnieje duża szansa, że fani kinematografii będą chcieli posiąść ten sam pojazd. Aby lokowanie odniosło spodziewany efekt, musi być jednak naturalne i dobrze przemyślane. W innym przypadku efekt może być odwrotny od zamierzonego.
Lokowanie produktu często wiąże się z wysokimi kosztami. Zwłaszcza jeśli chodzi o produkcje filmowe i telewizyjne. Wykupienie miejsca w popularnych produkcjach może być drogą inwestycją. Jeśli lokowanie jest zbyt nachalne, może też zniechęcić widzów i wywołać negatywne reakcje. Ważne więc, aby product placement był naturalny i subtelny.
W Polsce lokowanie podlega regulacjom prawnym. To właśnie dlatego przed rozpoczęciem audycji radiowej pojawia się sentencja „Audycja zawiera lokowanie produktu”. To niewielka wada tej formy marketingu. Odbiorca jest bowiem informowany o powodach wykorzystania przedmiotów danej marki.
Wielu z nas pamięta słynne sceny z filmów, w których główni bohaterowie korzystają z przedmiotów znanych marek. Programy takie jak „Top Model” czy „MasterChef” często wykorzystują lokowanie produktu, prezentując gadżety i sprzęt sponsorów w trakcie odcinków.
Na przykład uczestnicy programu kulinarnego mogą korzystać ze sprzętu kuchennego wybranych producentów. W kultowej grze Need For Speed Underground 2 znalazło się natomiast miejsce na lokowanie sieci Burger King.
Zdj. 2. Screenshot z gry Need For Speed Underground 2
Źródło: https://www.gry-online.pl/opinie/uwaga-gra-zawiera-lokowanie-produktu-krotka-historia-reklam-w-gra/zb46a
Dzięki dobrej agencji marketingowej możesz zainwestować nie tylko w pozycjonowanie stron, ale także właśnie w produkt placement. Może być to świetne uzupełnienie Twoich działań marketingowych.
Zawodowy copywriter, pasjonat SEO, przedsiębiorca. Specjalizuje się w treściach dotyczących marketingu internetowego. Miłośnik nowinek technologicznych. Kiedy nie pracuje, latem rekreacyjnie biega, a zimą morsuje.