Na skróty
Nawiązywanie relacji z odbiorcami usług i produktów należy do kluczowych elementów prowadzenia skutecznych działań marketingowych. Istotne jest, aby klient miał poczucie „zaopiekowania” na każdym etapie zakupów – od momentu przeszukiwania rynku, bo proces dostawy. Elementem wpływającym na nawiązywanie relacji są tzw. touchpointy, czyli punty styku. Co to takiego?
Zdj 1. Touchpointy wpływają na proces decyzyjny klienta
Źródło: https://www.deanlong.io/blog/a-beginner-guide-for-customer-journey-mapping
Klient chce mieć poczucie pełnej kontroli nad procesem zakupowym. Na takie odczucie wpływa możliwość pełnego kontaktu z przedstawicielami marki, co pozwoli na rozwianie wszelkich wątpliwości pojawiających się przy kupowaniu danych dóbr. Touchpointy pełnią tu niezwykle istotną rolę. To punkty, które mogą znacznie poprawić sprzedaż i wpłynąć na wizerunek przedsiębiorstwa. W jaki sposób?
Touchpoint, czyli punkt stylu to każdy kontakt między marką i potencjalnym odbiorcą, który pojawia się w działaniach marketingowych. Interakcje w świecie wirtualnym i cyfrowym, ułatwiające np. zweryfikowanie wątpliwości to właśnie punkty styku.
To na tego rodzaju elementach, oparta powinna być strategia marketingowa. Im szybciej klient będzie mógł dotrzeć do naszych przedstawicieli lub nas samych, rozmawiając o swoich potrzebach, wątpliwościach, odczuciach, tym efektywniejszy będzie współczynnik konwersji i proces sprzedaży.
Touchpointy mają wiele zalet, które wpływają na każdy biznes. Jak mogą polepszyć sytuację marki na rynku?
Punkty styku nie są owianą tajemnicą specjalistów od marketingu. Mogą wykorzystać je zarówno duże przedsiębiorstwa, jak i niewielkie marki. Jakie są przykłady touchpointów?
Zdj 2. Komentarze w mediach społecznościowych to przykład punktów styku
Źródło: https://help.manychat.com/hc/en-us/articles/14281386567836-Facebook-Comments-Trigger
Touchpointy należy wykorzystywać w marketingu i UX, gdyż (jak już wskazaliśmy wyżej) umożliwiają one łatwiejszy kontakt z klientem, budowanie relacji i silnej pozycji na rynku. W jaki sposób korzystać ze wskazanych wyżej przykładów tego rodzaju technik?
Przede wszystkim należy korzystać z narzędzi, które ułatwiają odpowiedzi na wątpliwości lub pytania odbiorców. Nie warto unikać relacji i konfrontacji nawet z najmocniejszymi zarzutami. Każda rozmowa uwiarygadnia markę. Z tego względu punkty styku powinny pojawiać się w mediach społecznościowych (odpowiedzi na wiadomości i komentarze), w content marketingu (działania na blogu), a także w formie wysyłania newsletterów do klientów.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.