AI Overviews na 100 krajów, wyniki online ChatGPT, Google Search Snippets
3 min
3 min
Na skróty
Nadchodzi rewolucja w wyszukiwaniu! Google poszerza AI Overviews do ponad 100 krajów, umożliwiając miliardowi użytkowników lepszy dostęp do zaawansowanych podsumowań wyszukiwania. Tymczasem ChatGPT rozwija swoje mechanizmy indeksowania, pozwalając lepiej zrozumieć, sposób, w jaki należy zwiększyć widoczność w wynikach tej platformy.
Ale to nie koniec – pojawiły się też istotne doniesienia o sprzecznych informacjach wyświetlanych przez Google Search Snippets, wywołujące pytania o jakość wyników i algorytmy.
Zaktualizuj swoje strategie SEO i sprawdź, co przyniosą te zmiany. Najnowsze informacje na temat AI i wyszukiwarek… czas start!
Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/collection-economy-growth_23-2148542017.jpg?t=st=1730978866~exp=1730982466~hmac=0643eb26ecfc75c0843419c04cacb8fd9ec49116fb9471435b339cdbb9ce58b3&w=1380
Google zdecydowanie rozszerza swój zasięg, udostępniając AI Overviews w ponad 100 krajach, przekładając się na dostępność dla miliarda użytkowników miesięcznie. Dotychczas funkcja ta działała jedynie w wybranych państwach, w tym Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Indie, Japonia, Indonezja, Meksyk czy Brazylia. Od teraz użytkownicy w wielu regionach mogą korzystać z AI Overviews w swoim języku – Google zapewnia dodatkowe wsparcie dla następujących języków: angielski, hiszpański, portugalski, japoński, indonezyjski czy hindi.
Zdj 1. AI Overviews – szczegóły.
Źródło: support.google.com/websearch/answer/14901683?hl=en#zippy=%2Camericas%2Casia-pacific%2Ceurope-the-middle-east-africa
Rozszerzenie Google AI Overviews to także nowa jakość w wyszukiwaniu informacji, umożliwiająca lepszą lokalizację odpowiedzi na pytania, bez względu na miejsce zamieszkania czy preferowany język. Według Google, wdrożenie jest częścią globalnej strategii, która ma uczynić AI Overviews narzędziem codziennego użytku. Choć zmiany te będą wprowadzane stopniowo, ich finalne zakończenie ma nastąpić w najbliższych tygodniach.
Dlaczego warto być świadomym tego rozwoju? Wraz z postępem AI w wyszukiwaniu, właściciele stron internetowych powinni sprawdzić, jak AI Overviews wpływają na ich widoczność w Google. Rozszerzenie tej funkcji może mieć znaczący wpływ na liczbę kliknięć i wyświetleń, co warto monitorować, zwłaszcza jeśli interesuje Cię pozycjonowanie stron i poprawa zasięgu marki w wynikach wyszukiwania.
Aby zapewnić prawidłowe indeksowanie witryny w ChatGPT, należy skonfigurować odpowiednio plik robots.txt. Ważnym aspektem jest umożliwienie dostępu OAI-SearchBot, głównego narzędzia ChatGPT do indeksowania treści – pozostałe boty służą do innych celów, np. GPTBot, wspierający trening modeli AI, a ChatGPT-User odpowiada za interakcje użytkowników z aplikacjami zewnętrznymi.
ChatGPT przyjmuje także specjalny system przypisywania źródeł, zwiększający widoczność witryny. Każdy cytowany materiał otrzymuje odpowiednie odniesienie, a użytkownicy mogą zweryfikować źródła bezpośrednio z interfejsu. Warto również pamiętać, że widoczność treści w ChatGPT zależy od aktualizacji witryny i struktury strony – ważna jest tutaj odpowiednia architektura, umożliwiająca łatwe indeksowanie oraz nawigację przez Bing.
Zdj 2. Informacje na temat działania crawlerów ChatGPT.
Źródło: platform.openai.com/docs/bots/overview-of-openai-crawlers
Rozważ także SEO jako sposób na optymalizację treści i zachowanie aktualności informacji, aby lepiej pozycjonować się zarówno w tradycyjnych wynikach wyszukiwania, jak i w ChatGPT.
Niedawne badania wykazały, że Featured Snippets w Google mogą prezentować sprzeczne informacje na ten sam temat, w zależności od sposobu sformułowania zapytania przez użytkownika. Przykładowo, pytanie o związek między kawą a nadciśnieniem może skutkować różnymi odpowiedziami z tego samego źródła – raz Google podkreśla negatywny wpływ kofeiny na ciśnienie krwi, a innym razem wskazuje, że kofeina nie ma trwałego efektu.
Sarah Presch z Dragon Metrics, która przeprowadziła badanie, zwraca uwagę na to, że Google w rzeczywistości nie rozumie w pełni treści, a jedynie stara się przewidzieć, co użytkownik chce przeczytać, tworząc tzw. pętlę potwierdzającą. Przez to użytkownik otrzymuje informacje pasujące do jego opinii, a algorytm uczy się dostarczać wyniki zgodne z preferencjami.
Zdj 3. Działanie Google Search Snippets.
Źródło: www.bbc.com/future/article/20241031-how-google-tells-you-what-you-want-to-hear
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.