Jeżeli prowadzisz własny biznes online musisz wiedzieć, jak ustalić personę e-commerce oraz grupę docelową dla bloga. W ten sposób uda Ci się dotrzeć do użytkowników, budując z nimi więź oraz pozytywny wizerunek własnej marki. W jaki sposób rozpocząć kreowanie persony e-commerce? Poznaj ten proces od podszewki, krok po kroku!
Na skróty
Czym jest persona e-commerce?
W skrócie persona e-commerce to profil idealnego użytkownika, który odwiedzając Twoją stronę internetową, chce dokonać zakupu. Dla takiej osoby przygotowujesz swój sklep i dostosowujesz ofertę pod wymagania właśnie takiego konsumenta. Aby określić personę e-commerce, musisz przejść przez kilka etapów – wówczas osiągniesz swój cel i od podszewki poznasz grupę docelową. Analiza krok po kroku zajmie Ci odrobinę czasu, ale osobiście przekonasz się, że naprawdę warto.
Po co właściwie przygotowuje się personę e-commerce i co daje znajomość grupy docelowej bloga? Postaramy się w łatwy sposób przedstawić Ci zalety tego rozwiązania. Jeżeli myślisz o budowaniu własnej marki w sieci, konieczne jest dokładnie poznanie charakterystyki własnych odbiorców. W ten sposób zdecydowanie łatwiej zbudujesz silną więź, może wręcz społeczność z użytkownikami internetu.
Dlaczego warto poznać charakterystykę odbiorców?
Przygotowana przez Ciebie persona e-commerce pozwoli Ci spersonalizować treści pod konkretnych odbiorców bloga. Dodatkowo kreowanie tekstów sprzedażowych będzie znacznie prostsze, a zarazem skuteczniejsze. Jeżeli nie posiadasz opisów produktów lub wysyłasz zwykłe, niespersonalizowane wiadomości poprzez newsletter, dużo tracisz. Persona e-commerce poprowadzi Cię przez każdy etap przygotowywania treści, aby content był atrakcyjny i przyniósł zamierzony efekt.
Odbiorcy bloga mają swoje potrzeby oraz oczekiwania. Musisz je spełnić. Jak tego dokonać? Krok po kroku przejdź każdy etap określenia grupy docelowej bloga. Zdecydowanie łatwiej będzie Ci przygotować treści, gdy dowiesz się, dla kogo właściwie piszesz. Dobieranie ciekawych tematów na artykuł nie sprawi Ci żadnego problemu, a content chętnie przeczytają potencjalni oraz aktualni klienci. Skoro wiesz już, po co określa się grupę docelową bloga, dowiedz się, jak tego dokonać!
Grupa docelowa bloga krok po kroku
Persona e-commerce to przedstawiciel grupy docelowej bloga. Aby określić, kim jest Twój potencjalny klient oraz czytelnik artykułów, musisz przejść przez proces charakteryzowania odbiorców, znajdujący się poniżej.
Kim są odbiorcy bloga?
To pierwszy, bardzo ważny krok, który pozwoli Ci pójść dalej. Ile lat mają odbiorcy bloga? Jaka płeć wśród nich dominuje? Jakie wykształcenie posiadają najczęściej, a jakie najrzadziej? Dlaczego są zainteresowani Twoim sklepem internetowym oraz blogiem? Skąd pochodzą i jak się zachowują?
Czego potrzebują? Dlaczego użytkownik odwiedza Twój blog i sklep?
Każda persona e-commerce ma jakieś konkretne oczekiwania. Musisz je znaleźć, a następnie przygotowując content, przedstawić odpowiedź na te potrzeby. Zarówno artykuły na blogu, jak i opisy oferty muszą odpowiadać na wymagania potencjalnego konsumenta.
Jakie mają przekonania? Czy to, co oferujesz, jest dobre dla klienta?
To kwestia bardzo ważna, szczególnie dla branż luksusowych. Grupa odbiorców bloga traktująca o przedmiotach wykwintnych, drogich i oryginalnych zwróci uwagę na każdy szczegół. Przygotowując artykuły lub ofertę sprzedażową, pokaż wszystkim, że Twój produkt wpisuje się w przekonania odbiorców. Musisz oferować dokładnie to, czego szukają konsumenci.
Czego się boją? Dlaczego warto czytać Twój blog i kupować u Ciebie?
Odbiorcy bloga mają jakieś obawy i chcą czegoś uniknąć. Musisz znaleźć te elementy, aby przeistoczyć je na własną korzyść. Dla przykładu, może sprzedajesz ubrania? Z pewnością nikt nie chce, aby straciły kolor już po pierwszym praniu. Podczas przygotowywania opisów produktów, udowodnij, że Twoja oferta działa. Pisząc artykuły blogowe, możesz przytoczyć studium przypadku lub przedstawić jakiś udokumentowany przykład. Najważniejsze jest to, aby pozbawić odbiorcę jakichkolwiek wątpliwości oraz obaw.
Jak wykorzystać grupę docelową bloga w praktyce?
Gdy dokładnie poznasz grupę docelową bloga, zdecydowanie łatwiej będzie Ci realizować skuteczny content marketing. Zastanów się, co dajesz lepszego swoim odbiorcom w porównaniu do konkurencji. Następnie spersonalizuj treści według persony e-commerce. Jeżeli samodzielnie nie chcesz przygotowywać tekstów, możesz zlecić je komuś z zewnątrz, przesyłając wytyczne. Czasami stworzenie solidnego i kompleksowego artykułu lub oferty sprzedażowej wymaga cierpliwości, lekkiego pióra oraz kilku do godzin intensywnej pracy.
Przygotowanie persony e-commerce pozwoli Ci także znacznie szybciej i trafniej reagować na zmiany zachodzące na rynku. Gdy w branży wykrystalizuje się nowy trend, Ty od razu będziesz wiedzieć, czy spodoba się on Twoim klientom. Następnie przygotujesz nową, spersonalizowaną ofertę. Na myśl przychodzi powiedzenie „wilk syty i owca cała”, bowiem Twój biznes zarobi, a konsumenci dostaną to, czego chcieli i będą zadowoleni.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.