Kariera w marketinguUX

UX researcher – czym się zajmuje?

3 min czytania
UX researcher – czym się zajmuje?

Research jest jednym z najważniejszych etapów wzorcowego procesu projektowego… choć można odnieść wrażenie, że pozostaje też tym najbardziej niedocenianym. Na czym polega praca researchera w zespole UX i jakich umiejętności wymaga? O tym piszemy w dzisiejszym tekście. Zapraszamy do lektury!

Co robi UX researcher?

UX researcher to specjalista odpowiedzialny za prowadzenie badań doświadczeń użytkownika. Gdy UX designerzy próbują ułatwić życie użytkowników stron i aplikacji, tworząc intuicyjne, atrakcyjne i motywujące do działania interfejsy, researcher szuka odpowiedzi na pytania: „Czego, tak naprawdę, oczekują użytkownicy?” oraz „Z jakimi problemami się mierzą korzystając ze stron/aplikacji?”.

Do głównych obowiązków UX researchera należy więc:

  • planowanie badań – od zdefiniowania pytań badawczych i wyboru metod, przez opracowanie budżetu i harmonogramu, po rekrutację uczestników;
  • przeprowadzenie badań – testów użyteczności, wywiadów, ankiet, analiz behawioralnych (heatmaps, zapisy sesji);
  • analiza danych i opracowywanie raportów ze wskazówkami dla projektantów i innych członków zespołu projektowego.

UX researcherzy często zajmują się także analizą konkurencji i monitorowaniem branżowych trendów. Koniec końców, cała ich praca sprowadza się do tego, aby pomóc zespołowi określić co w UX działa, a co nie – i jakie rozwiązania mogą być odpowiednie dla danego projektu oraz jego grupy docelowej?

UX researcher – jak zacząć? Jakich umiejętności potrzebujesz?

Aby zostać UX researcherem, teoretycznie nie potrzebujesz konkretnego wykształcenia kierunkowego, ale praktycznie większą szansę na dobry start w zawodzie mają osoby po kierunkach z silnym naciskiem na prowadzenie badań ilościowych i jakościowych. Dlatego też do branży często trafiają… psycholodzy oraz socjolodzy, którzy mają i doświadczenie badawcze, i umiejętności analityczne. To samo można powiedzieć np. o absolwentach kierunków ekonomicznych czy specjalistach od analiz marketingowych. Oczywiście, wiedza czysto techniczna i/lub z zakresu projektowania też nigdy nie zaszkodzi; ogromna część UX researcherów ma doświadczenie z UX designem.

Zobacz  Affiliate manager – kto to jest?

Jeśli chodzi o umiejętności miękkie, najważniejsze są:

  • komunikatywność – liczy się i umiejętność prezentowania wyników badań, i nawiązywania dobrego kontaktu z badanymi;
  • kreatywność – prowadzenie badań, mimo wielu metodologicznych ograniczeń, wymaga sporej otwartości na nowe metody zbierania danych;
  • empatia – bez której trudno wejść w buty użytkownika i przygotować scenariusz badania, które faktycznie pozwoli ocenić jego potrzeby;
  • umiejętność pracy zespołowej – UX researcherzy zawsze są częścią większego zespołu projektowego; w niektóre badania angażuje się też większą liczbę specjalistów.

Gdzie szukać pracy jako UX researcher? Sytuacja na polskim rynku

Mało kto umniejsza dziś roli user experience przy tworzeniu produktów cyfrowych; to nie przypadek, że nawet w naszej agencji łączymy pozycjonowanie z UX w ramach strategii SXO. Natomiast z samym researchem bywa różnie. Wiele firm szuka ludzi do wszystkiego – czyli UX designera, researchera i specjalisty od UI w jednej osobie. Mniejsze zespoły często nie mają z kolei budżetu na to, aby prowadzić np. testy użyteczności czy organizować wywiady w grupie docelowej – i zostają przy podstawowych analizach behawioralnych.

Jeśli będziesz szukać pracy stricte jako UX researcher, radzimy raczej przeglądać oferty agencji specjalizujących się w projektowaniu UX oraz software house’ów, firm z branży IT lub, po prostu, dużych korporacji, które stać jest na stworzenie większego zespołu projektowego in house. Ale nawet i tam często panuje przekonanie, że dobry UX designer powinien być w stanie sam zająć się analityką i badaniami. 

Zobacz  Czym jest neumorfizm (neumorphism) na stronach internetowych? Jak wdrożyć za pomocą CSS?

Ofert pracy jest więc kilkukrotnie mniej niż dla UX/UI designerów. Ale z drugiej strony – specjalistów, którzy skupiają się właśnie na researchu też jest na polskim rynku niewielu. Widać to dobrze po zarobkach; widełki na stanowiskach seniorskich zaczynają się od… 20 tysięcy zł (wg Pracuj.pl). Nie zmienia to faktu, że wejść do branży jako „czysty” UX researcher jest dziś bardzo trudno; w praktyce bardziej prawdopodobną ścieżką jest start z pozycji UX/UI designera i wyspecjalizowanie się na dalszym etapie kariery.

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Copywriter i student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim, który łączy świat marketingu cyfrowego z perspektywą naukową i humanistyczną. Pisze od 2021 roku, specjalizując się w długich, eksperckich artykułach, poradnikach i treściach wizerunkowych. W pracy stawia na połączenie dwóch wartości: rzetelnego researchu oraz lekkiego, często humorystycznego stylu. Fascynuje go UX writing i projektowanie komunikacji, dlatego jego teksty nie tylko przekazują wiedzę, ale także prowadzą czytelnika w intuicyjny sposób przez temat. Wierzy, że nawet najbardziej skomplikowane zagadnienia z obszaru IT, nowych technologii czy psychologii można opisać tak, by były proste i przyjemne w odbiorze. Poza copywritingiem rozwija się twórczo — pisze opowiadania, wiersze i myśli o pierwszej powieści. Gra na kilku instrumentach, odwiedza kina studyjne, podróżuje i kończy studia psychologiczne. Największą motywacją jest dla niego sam proces tworzenia — moment, w którym słowa zaczynają nabierać kształtu i wpływu. Widok swoich tekstów na stronach klientów daje mu poczucie satysfakcji i sensu pracy.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy