Osoby z różnego rodzaju niepełnosprawnościami również korzystają z Internetu. Używają go do pracy, rozrywki lub nauki, poszukując informacji i komunikując się z innymi osobami, z praktycznie całego świata. W celu ułatwienia im dostępu do sieci Unia Europejska wprowadziła tzw. Europejski Akt o Dostępności (EAA). Co to za dokument? Do czego zobowiązuje? Jak przygotować stronę internetową do spełniania obowiązujących w nim wytycznych?
Zdj 1. EAA została przyjęta przez Parlament Europejski już w 2019 roku
Źródło: https://pixabay.com/photos/strasbourg-european-parliament-91364/
Europejski Akt o Dostępności interesuje posiadaczy różnego rodzaju stron internetowych. Na jego bazie w sieci opublikowano już wiele mitów i fałszywych danych. W tekście postaramy się rozwiać większość z nich.
Europejski Akt o Dostępności (EAA) – co to takiego?
Tak naprawdę Europejski Akt o Dostępności (EAA) to Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z 17 kwietnia 2019 r. Jest dokumentem legislacyjnym, który ma poprawić dostępność usług i towarów dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Przede wszystkim nie dotyczy wyłącznie wąskiej części rynku internetowego, a wszystkich aspektów gospodarki. Pod EAA powinni dopasować się wszyscy przedsiębiorcy (o tym szerzej w kolejnej części tekstu.
Dzięki wdrożeniu Europejskiego Aktu o Dostępności, wyeliminowane mają być wszystkie elementy, które wpływają na równość i dostęp do istotnych części dla osób z niepełnosprawnościami. Ci będą mogli na równych zasadach korzystać z towarów i usług, korzystając z wprowadzonych udogodnień.
Kogo obowiązuje Europejski Akt o Dostępności? Ustawa i jej wytyczne
Jakie są główne aspekty Europejskiego Aktu o Dostępności? To kilka elementów:
- jednolite standardy – EAA nadaje jednolite zasady dotyczące korzystania z towarów i usług na terenie całej Unii Europejskiej, co pozwala na większą swobodę osobom ze wszystkich krajów (także tych mniej zamożnych);
- ochrona – rolą dyrektywy jest wdrożenie takich rozwiązań, które chronią osoby z niepełnosprawnościami np. przed dyskryminacją;
- innowacje – celem EAA jest zachęcenie firm do inwestycji w innowacyjność, aby te rozwijały się szybciej, pomagając jednocześnie osobom z niepełnosprawnościami.
- optymalizacja kosztów – Europejski Akt o Dostępności ma pomóc w zmniejszeniu kosztów prowadzenia działalności, a jednoczesnym zachowaniu zasad równości korzystania z towarów i usług.
Kogo dotyczy EAA? Praktycznie wszystkie firmy działające w branży IT, importerów i eksporterów, usługodawców, strony www, agencje SEO, przewoźników i instytucje kultury. Do wąskiej grupy zwolnionych z EAA należą mikroprzedsiębiorcy.
Zdj 2. Osoby z niepełnosprawnościami będą miały łatwiejszy dostęp do danych internetowych dzięki EAA
Źródło: https://pixabay.com/photos/disabled-veteran-call-center-2199122/
W jaki sposób dopasować stronę internetową do EAA?
Jednym z elementów, które są niezbędne w EAA jest strona internetowa. Ta musi być dopasowana do osób z niepełnosprawnościami. W jaki sposób dostosować witrynę www do Europejskiego Aktu o Dostępności?
- Przygotowanie dźwiękowej wersji strony www, gdzie osoba niewidoma może korzystać z jej zasobów.
- Możliwość zwiększenia fontu i obrazów na stronie internetowej dla osób niedowidzących.
- Funkcja lokalizacji witryny internetowej za pomocą komend dźwiękowych lub jedną ręką.
- System płatności zrozumiały dla każdego użytkownika.
- Napisy w elementach wideo i audio strony internetowej.
Każda osoba powinna mieć wystarczająco dużo czasu na przeczytanie treści (np. regulaminu), każdy rodzaj interakcji musi być czytelny, a obrazy muszą mieć tzw. atrybuty alt, które opisują zawartość danego elementu. Pamiętaj, że te części wpływają pozytywnie na pozycjonowanie.
Zalety EAA – możesz na tym zarobić
Niektórzy przedsiębiorcy uważają, że EAA to dla nich duże obciążenie. W praktyce rolą dyrektywy jest również pomoc firmom w rozwoju. Te mogą rozwijać się na nowe możliwości na rynku, zdobywając kolejnych klientów i budując opinię nowoczesnej firmy. EAA wpływa też pozytywnie na tzw. aspekt odpowiedzialności społecznej oraz poprawia lojalność klientów.
Europejski Akt o Dostępności wymaga więc wdrożenia kilku działań (np. ułatwienia płatności, dopasowania odbioru produktu, zmian w instrukcji obsługi pod osoby niewidome lub niedowidzące), ale zaimplementowanie ich w działania firmy ostatecznie się opłaca.