Analityka

Data Layer – co to jest i jak wspiera analitykę internetową?

3 min czytania
Data Layer – co to jest i jak wspiera analitykę internetową?

Data Layer, czyli warstwa danych brzmi tajemniczo. Zasada działania tej technologii jest jednak stosunkowo prosta. Możliwości natomiast ogromne. Dzięki DataLayer możliwe jest uzyskanie ogromnej ilości informacji o użytkownikach i ich zachowaniach. Sprawdź, co to jest warstwa danych i jakie ma zastosowanie. 

Najważniejsze informacje:

  • Data Layer to warstwa danych stosowana na stronie internetowej, umożliwiająca zbieranie i przekazywanie danych do narzędzi analitycznych.
  • Technologia ta zwiększa precyzję danych w Google Analytics, Meta Pixel, TikTok Pixel i innych narzędziach marketingowych.
  • Warstwa danych ułatwia wdrażanie zaawansowanej analityki oraz automatyzację marketingu, bez udziału programisty przy każdej modyfikacji.

Data Layer — co to? 

Data Layer jest technologią przekazywania danych ze strony internetowej np. do kontenera usługi Google Tag Manager. Sposób jej działania jest relatywnie prosty. Polega na umieszczaniu danych w ustandaryzowanej strukturze (w postaci obiektu JavaScript), która jest dostępna dla GTM (ang. Google Tag Manager). Dzięki temu tagi mogą odczytywać potrzebne informacje i reagować na zdarzenia bez modyfikowania kodu strony.

Data Layer w dosłownym tłumaczeniu oznacza warstwa danych. Warstwa danych to koncepcyjna warstwa w architekturze strony, która gromadzi i udostępnia dane o użytkowniku, stronie i zdarzeniach. 

Data Layer – co to jest i jak wspiera analitykę internetową?

Zdj. 1. Przykładowy kod DataLayer

Źródło: https://www.analyticsmania.com/post/ultimate-google-tag-manager-data-layer-tutorial/

Jakie zastosowanie ma Data Layer w e-commerce?

Data Layer w e-commerce pozwala precyzyjnie śledzić całą ścieżkę zakupową użytkownika — od wejścia na stronę, przez interakcje z produktami, aż po finalizację zakupu. Technologia ta uczestniczy też w wysyłaniu danych do remarketingu. Jeżeli użytkownik ogląda konkretne produkty, odpowiednie narzędzie marketingowe stworzy na bazie pozyskanych informacji remarketing dynamiczny. Warstwa danych — DataLayer ma ogromny potencjał przy optymalizacji SXO (SEO + UX).

Zobacz  Jak poprawnie skonfigurować moduł e-commerce dla Google Analytics?

Możliwości Data Layer w integracji z Google Tag Manager

Data Layer wraz z Google Tag Manager pozwala między innymi na:

  • uruchamianie tagów reklamowych tylko przy konkretnych zdarzeniach – np. wyświetlenie produktu z danej kategorii lub zakup powyżej określonej kwoty.

  • tworzenie reguł – wykorzystanie danych z Data Layer jako warunków aktywacji (np. tylko dla użytkowników, którzy weszli z kampanii Google Ads).

  • tworzenie zaawansowanych segmentów użytkowników – np. osoby, które dodały produkt do koszyka, ale nie złożyły zamówienia.

  • zasilanie narzędzi analitycznych dodatkowymi danymi – takimi jak typ klienta, źródło wizyty, wartość koszyka czy rabaty.

  • personalizację treści i komunikatów marketingowych – na podstawie zachowań użytkownika odczytanych z warstwy danych.

Integracja Data Layer z GTM umożliwia wdrażanie śledzenia bez konieczności każdorazowego angażowania programisty.

Data Layer – co to jest i jak wspiera analitykę internetową?

Zdj. 2. Struktura przesyłu danych z wykorzystaniem DataLayer oraz Google Tag Manager

Źródło: https://www.analyticsmania.com/post/what-is-data-layer-in-google-tag-manager/

Czym jest Data Layer Checker?

Data Layer Checker jest prostym narzędziem, które można zainstalować w przeglądarce internetowej. Pozwala ono na łatwą weryfikację, czy dane są zbierane poprawnie w Data Layerze. Rozszerzenie to umożliwia też wizualizację danych zbieranych ze strony. 

FAQ

  • Jakie dane można umieszczać w Data Layerze?

Typowe dane obejmują: ID produktu, kategorię, cenę, ilość, typ klienta, źródło wizyty, wartość koszyka czy rabaty. Można też przekazywać informacje o zdarzeniach, takich jak dodanie do koszyka czy finalizacja zakupu.

  • Czy Data Layer wpływa na wydajność strony?

Nie. Data Layer to lekka struktura danych, która jest przetwarzana przez przeglądarkę użytkownika. Jej obecność nie ma negatywnego wpływu na szybkość ładowania strony.

  • W jaki sposób można sprawdzić poprawność działania Data Layera?

Do weryfikacji warto użyć narzędzia Data Layer Checker – rozszerzenia przeglądarkowego, które umożliwia przeglądanie i analizę danych gromadzonych w warstwie danych.

Zawodowy copywriter, pasjonat SEO, przedsiębiorca. Specjalizuje się w treściach dotyczących marketingu internetowego. Miłośnik nowinek technologicznych. Kiedy nie pracuje, latem rekreacyjnie biega, a zimą morsuje.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy