Pozycjonowanie i reklama mogą dotyczyć również specjalistycznych branż, które adresują swoje usługi do skonkretyzowanej grupy klientów. Wśród tych branż są np. przedsiębiorstwa i freelancerzy działający w sektorze IT. SEO oraz marketing internetowy z pewnością jest najbardziej skuteczną opcją promocji marki i dotarcia do właściwego odbiorcy.

Zdj 1. Niezależnie czy tworzysz zaawansowane oprogramowanie, jesteś testerem czy sprzedajesz gry – SEO jest dla Ciebie
Źródło: https://pixabay.com/photos/computer-notebook-office-code-2788918/
Dlaczego reklama w branży IT jest niemniej istotna niż w innych sektorach? Dzięki odpowiednio prowadzonym działaniom, przedsiębiorstwa handlujące oprogramowaniem, agencje software’owe czy firmy organizujące szkolenia mogą budować zaufanie do swoich marek i przyciągać nowych klientów. Istotne jest jednak zachowanie ścisłych zasad przy promocji usług i produktów.
Charakterystyka firm z branży IT
Branża IT to bardzo szerokie pojęcie, w którym zawarte są przedsiębiorstwa usługowe, produkcyjne oraz firmy doradcze. To sprawia, że zróżnicowany jest też przekrój klienta i jego zapotrzebowanie. Przed przystąpieniem do działań marketingowych, określ charakterystykę Twojej firmy oraz listę potrzeb potencjalnego odbiorcy.
- Szeroki zakres usług – usługi z branży IT mogą obejmować software house’y, agencje DEV i WEB DEV, agencje UX/UI, agencje security, agencje design, agencje digital, ale także start-up’y, producentów oprogramowania, sprzedawców oprogramowania i firmy, które organizują szkolenia z zakresu IT.
- Charakterystyka klienta – klientem branży IT mogą być osoby prywatne, przedsiębiorcy, duże korporacje oraz placówki publiczne, oraz edukacyjne.
Powyższe kwestie wpływają na rodzaj wykorzystywanych słów kluczowych w SEO oraz techniki budowania contentu. Należy mieć to na uwadze, przygotowując się do pozycjonowania dla firm IT.
SEO dla IT – na co koniecznie musisz zwrócić uwagę?
SEO w branży IT jest istotne, ponieważ może zwiększyć ruch na stronie, poprawić wizerunek marki i wpłynąć na współczynnik konwersji. To skuteczny sposób dotarcia do klienta, który preferuje (niezależnie od jego rodzaju) cyfrowe środki przekazu.
Jak przeprowadzić SEO dla IT krok po kroku?
- Przeprowadź audyt SEO dla IT– w tym kroku dokonaj analizy działań konkurencji i jej zakresu, optymalizacji technicznej strony (pozbądź się błędów i pustych podstron) oraz podłącz narzędzia analityczne, takie jak Google Analytics 4. W audycie uwzględnij kwestię działań sztucznej inteligencji.
- Określ słowa kluczowe – na podstawie analizy danych, zapotrzebowania klientów oraz charakterystyki Twojej firmy, określ słowa kluczowe, które będą drogowskazem od wyszukiwarki do strony internetowej dla odbiorców.
- Zacznij budować content – pamiętaj, aby tworzyć treści przyjazne dla odbiorców, pisane zrozumiałym językiem, wskazujące na sposób wykorzystania usługi i produktu, wraz z jego charakterystyką i ceną. W treściach w naturalny sposób umieść słowa kluczowe.
- Popraw wartości użytkowe strony – strona musi być responsywna (dopasowana do różnych urządzeń), prosta w obsłudze, kompletna i przejrzysta. Zweryfikuj czy system płatności za usługi lub produkty jest bezpieczny, a sposób zamówienia zrozumiały dla odbiorcy.
- Zacznij budować linkowanie – stwórz wewnętrzną mapę linków (np. linkując między powiązanymi kategoriami produktów i usług) i pozyskaj zewnętrzne linki. Pamiętaj, że istotna jest nie tyle liczba linków, a ich odpowiednia jakość.
Zwróć uwagę na to, aby precyzyjnie określać słowa kluczowe dla branży. To ma istotne znaczenie z punktu widzenia sprzedaży. W czasie generowania fraz zwróć też uwagę na poszukiwania klientów. Np. fraza „szkolenia komputerowe dla nauczycieli szkół podstawowych w woj. lubuskim” będzie zawierać mniej zapytań, ale może generować wyższy współczynnik konwersji. Po prostu: konkurencyjność na tej frazie jest niższa.

Zdj 2. Pamiętaj, że Twoja strona internetowa musi być responsywna, czyli dopasowana do urządzeń mobilnych i komputerów o różnej rozdzielczości
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/web-design-user-interface-website-3411373/
Inne sposoby na reklamę w branży IT
Pamiętaj, że pozycjonowanie to ważny, ale niejedyny sposób na reklamę firmy z branży IT. Jakie mogą być pozostałe sposoby promocji marki, usługi i produktu?
- Google Ads i pozostałe programy CPC – reklama tego typu sprawdza się np. w promocji brandu lub konkretnych produktów (m.in. sprzedaży oprogramowania). W przypadku firm z zakresu np. tworzenia aplikacji skuteczność reklam jest ograniczona.
- Content marketing – bardzo istotny sposób reklamy braży IT. Poprzez budowanie kanały na YT, tworzenie eksperckich treści na blogu lub zewnętrznych tekstów, możesz wykreować fachowy wizerunek brandu, co przełoży się na liczbę klientów.
- Social media marketing – warto prowadzić działalność m.in. w serwisie LinkedIn czy na Facebooku. Media społecznościowe i fora internetowe to istotny element dotarcia do odbiorcy.
- e-Marketing bezpośredni – newslettery i pozostałe formy e-mail marketingu i np. komunikacja bezpośrednia przez media społecznościowe skracają dystans do klienta, budując relacje i szansę na pozyskanie go w procesie sprzedażowym. Pamiętaj przy tym o odpowiednim targetowaniu i treści wiadomości.
Stosując działania SEO i inne działania reklamowe w marketingu internetowym, możesz (przy zachowaniu wysokiej jakości strony) zbudować dużą siatkę stałych i nowych klientów w branży IT.
swój potencjał z
marketing działa.