Coraz więcej sklepów internetowych (nie tylko tych małych) opartych jest o funkcjonujące platformy e-commerce. Dzięki temu możesz korzystać z gotowej infrastruktury, rozwiązań wspierających SEO, marketing, płatność czy ewidencjonowanie sprzedaży. Na rynku dostępnych jest coraz więcej platform e-commerce, ale do najpopularniejszych nadal należą Wix i Magento. Który z tych programów będzie lepszy dla Twojego sklepu www? Wszystko zależy od potrzeb i możliwości.

Zdj 1. WIX i Magento to platformy do zarządzania sklepem internetowym. Porównaliśmy obydwie platformy e-commerce
Źródło: wix.com i magento.com (praca własna)
„Magento vs Wix” – to pytanie zadają sobie często początkujący właściciele sklepów internetowych lub posiadacze działalności e-commerce, którzy chcą przejść na możliwości nowego systemu. Obydwie platformy są bardzo rozbudowane, mają ciekawe szablony, funkcje SEO, wspieranie sprzedaży i pozwalają sklepowi na rozwój. Nie brakuje jednak między nimi różnic, niektóre są znaczne.
Magento – co warto o tym wiedzieć?
Magento to jedna z najpopularniejszych platform e-commerce, adresowana do użytkowników B2C i B2B. Została przygotowana i rozwijana przez firmę Adobe, światowego potentata na rynku oprogramowania komputerowego.
Platforma przygotowana przez Adobe jest bardzo rozbudowana i pozwala na zarządzanie zaawansowanymi funkcjami. Magento dostępna jest w systemie Open Source i działa na darmowej licencji. Kosztowne jest jednak wdrożenie oprogramowania (koszt kilkunastu tysięcy złotych), a przygotowanie dedykowanego szablonu graficznego również wymaga nakładów do nawet 5-8 tys zł.
Magento, wymaga sporej wiedzy technicznej w czasie wdrożenia. System zapewnia pełną kontrolę nad rozwojem e-sklepu dzięki dostępności kodu. Umożliwia np. wdrożenie wielojęzyczności sklepu, własnych rozwiązań prosprzedażowych, czy jednego z 5000 gotowych modułów. Pozwala tez na rozbudowane pozycjonowanie, działając na własnym hostingu i domenie.

Zdj 2. Magento daje szerokie możliwości analizy produktów, sprzedaży, administracji etc.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Magento#/media/Plik:Magento_Admin_Panel_screenshot.jpg
Dla kogo jest Wx? Dlaczego warto go wykorzystać?
Wix jest narzędziem prostszym od Magento. Działa w modelu SaaS (na własnym hostingu). Ma przyjazny interfejs w formie graficznej, stąd nie wymaga zaawansowanej wiedzy przy projektowaniu sklepu. Dopasowanie do indywidualnych potrzeb użytkownika jest tu jednak ograniczone przez dostępne szablony i aplikacje.
Koszt? W zależności od abonamentu to od ok. 100 do 250 zł. Nie wymaga własnego hostingu. Szablony graficzne są dostępne w pakiecie, a wdrożenie może odbyć się bezkosztowo (jeżeli zdecydujesz się samemu przygotować podstawowy sklep internetowy).
Co łączy obydwa rozwiązania? Przede wszystkim rozbudowana obsługa klienta. Zarówno Magento, jak i Vix zapewniają pełne wsparcie w trakcie użytkowania. Możesz skonsultować chęć wdrożenia zmian w swoim sklepie czy interweniować, jeżeli w systemie zauważysz usterki wpływające na funkcjonowanie wewnętrzne czy samą sprzedaż.
Poza tym obydwie platformy są zintegrowane z popularnymi systemami płatności (np. BLIK czy bankowość elektroniczna) i wspierają zarządzanie zamówieniami już z poziomu samej platformy. Dzięki korzystaniu z dedykowanych rozwiązań platform e-commerce nie musisz płacić kilkudziesięciu tysięcy złotych za samo zaprojektowanie własnego e-sklepu.
Podsumowując i odpowiadając na pytanie dotyczące tego, czy warto wybrać Wix, czy Magento odpowiadamy: to zależy. Magento, nadaje się dla użytkowników, którzy potrzebują zaawansowanych funkcji, rozbudowanych możliwości oraz pełnej kontroli. To platforma adresowana dla większych sklepów, które planują dużą liczbę użytkowników i wprowadzanie kolejnych funkcji w sprzedaży.
Z kolei Wix jest szybszy, prostszy i nie wymaga tak dużych nakładów finansowych. Jego możliwości nie są jednak tak zaawansowane, co może utrudniać prowadzenie bardzo zaawansowanej działalności dla tysięcy klientów. Oczywiście, jako mała czy duża firma możesz korzystać z obydwu systemów i nie powinno to utrudniać Twoim klientom zakupów. Nieodpowiednie oszacowanie potrzeb i postawienie na błędną platformę utrudni lub spowolni rozwój Twojej firmy.
swój potencjał z
marketing działa.