Opisy produktów oraz kategorii są bardzo ważnymi częściami każdego sklepu internetowego. To właśnie one sprawiają, że Twoja strona wyróżnia się na tle branżowej konkurencji. Są bardzo istotne z punktu widzenia SEO. Chcesz wiedzieć więcej o pozycjonowaniu? Przeczytaj ten tekst. Nie należy traktować tych opisów jako zło konieczne. Jeżeli zadbasz o to, żeby były one odpowiednio zoptymalizowane, osiągniesz sukces w sektorze e-commerce. Przeczytaj o tym, jak długie opisy produktu i kategorii należy robić i w jaki sposób ich objętość przekłada się na wysoką pozycję Twojego sklepu w wyszukiwarce.
Jak długie opisy produktu najlepiej robić?
Co prawda nie istnieje gotowa zasada dotycząca treści w sklepie online, która określa dokładną długość opisów, jaką należy zastosować. Specjaliści są jednak w stanie wyszczególnić konkretne wskazówki, na podstawie których z łatwością wyciągniesz wnioski dotyczące optymalnej objętości tekstu w opisach. Wiadomo na pewno, że wyszukiwarka Google w żaden sposób nie premiuje opisów najdłuższych tylko dlatego, że rozciągają się one na wiele tysięcy znaków. Z drugiej jednak strony, krótkie teksty, liczące jedynie kilkaset znaków ze spacjami, osiągają stosunkowo słabe wyniki. Powody takiego stanu rzeczy są jednak oczywiste – zazwyczaj jest w nich po prostu zbyt mało użytecznych informacji zarówno dla konsumenta, jak i dla samej wyszukiwarki.
Jak długie opisy produktu powinno się zatem robić? Za optymalne powszechnie uznaje się te, liczące przynajmniej dwa tysiące znaków ze spacjami. Dłuższe teksty są jak najbardziej zalecane, jeśli tylko zawierają zgodne z prawdą, interesujące z punktu widzenia klienta informacje, a przy tym są poprawnie sformatowane. Tu również obowiązują zasady prawidłowej konstrukcji treści. By opis był czytelny i przejrzysty, powinien być podzielony na akapity oraz śródtytuły. Najważniejsze treści mogą zostać wyróżnione poprzez pogrubienie lub podkreślenie. Tekstu opisu nie należy sztucznie wydłużać, jeśli temat został już wyczerpany. Zakłada się, że opis produktu nie powinien mieć mniej niż 800 znaków ze spacjami, często stosuje się od 2 do 3 tysięcy znaków ze spacjami. Pamiętaj, że im dłuższy tekst, tym więcej ważnych słów kluczowych możesz w nim umieścić.
Jak długie opisy kategorii napisać? Optymalna długość opisów kategorii w sklepie internetowym
Ogólne zasady tworzenia opisów kategorii są podobne do tych, które stosuje się w przypadku konkretnych produktów. Także i one powinny mieć kilka tysięcy znaków. Pisząc je, warto w paru słowach odnieść się do historii oraz przywołać ciekawostki związane z tematem danej kategorii. Ważnym zabiegiem SEO, który warto tu wprowadzić niejako przy okazji, jest linkowanie wewnętrzne. Długość opisów powinna pozwalać na naturalne wkomponowanie w tekst odnośników, prowadzących do poszczególnych podkategorii, kategorii producentów lub istotnych wpisów, opublikowanych na sklepowym blogu. Poprzez takie działania ułatwisz nawigację w obrębie strony, co pozwoli Ci zatrzymać potencjalnego klienta na dłużej. Do obecności linków przychylnie odniosą się też roboty Google.
Co równie ważne, w opisach kategorii możesz umieszczać słowa kluczowe, które nie muszą uwzględniać konkretnych modeli przedmiotów, które sprzedajesz. Tym samym możesz wykorzystać je do pozycjonowania swojego sklepu online na bardziej ogólne frazy, a także ich long-taile.
Długość opisów kategorii w sklepie a słowa kluczowe
Potrzeba zawarcia w opisach słów kluczowych została już tutaj wspomniana. Pozostaje jeszcze wyjaśnienie, z czego ona wynika. Zapewne wiesz, że pozycja Twojego sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania zależna jest od tego, jak dobrze jest on w danym momencie zoptymalizowany. Jednym z fundamentów pozycjonowania stron www są właśnie frazy kluczowe. Powinny się one pojawiać w wielu miejscach w witrynie, w tym także w opisach produktów oraz kategorii. Długość opisów w sklepie to jeden z czynników decydujących o tym, ile fraz można wykorzystać. Im będą one obszerniejsze, tym lepiej. Słowa kluczowe powinny pojawić się zarówno w akapitach, jak i w nagłówkach. Muszą być wkomponowane w tekst naturalnie, z zastosowaniem odmiany przez osoby, liczby, przypadki itd. Należy jednak unikać szpikowania opisów tymi frazami, by nie osiągnąć efektu odwrotnego niż zamierzony. Google nagradza wysoką pozycją jedynie te treści, w których liczba słów kluczowych nie jest przesadzona. Pamiętaj, że to właśnie dzięki opisom, stworzonym zgodnie z zasadami SEO, do Twojego sklepu będą trafiali nowi klienci.
Dlaczego skuteczne opisy kategorii muszą być unikalne?
Wszystkie opisy kategorii produktów, które zostaną opublikowane w Twoim sklepie online, muszą być unikalne. Oznacza to, że w takiej samej lub zbliżonej formie nie mogą pojawić się one na żadnej innej stronie. W przeciwnym razie Google uzna je za content zduplikowany i obniży pozycję Twojej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Poza samą długością opisów bezwzględnie należy więc zwracać uwagę także na ich oryginalność. Co ważne, zasada ta odnosi się również do powielania treści w obrębie strony Twojego sklepu. Innymi słowy, jeżeli sprzedajesz produkty, które między sobą różnią się jedynie rozmiarem lub kolorem, ich opisy i tak nie mogą być nawet w najmniejszej części skopiowane. W tym żmudnym zadaniu wyręczy Cię profesjonalny copywriter, który bez trudu stworzy unikalne opisy wszystkich towarów, które sprzedajesz.
Jak za pomocą opisu zachęcić do kupna produktu?
Podczas tworzenia opisów produktów i kategorii warto pamiętać o tym, by zaspokajały one nie tylko potrzeby robotów Google, lecz także, a nawet przede wszystkim – konsumentów. Jedną z ich podstawowych funkcji jest wszak zachęcenie odwiedzających sklep internautów do podjęcia decyzji o zakupie. W dobrych opisach kategorii warto stosować więc język korzyści. To zalety, a nie słabe strony Twojego asortymentu mają być wyeksponowane. Jak ognia unikaj jednak podawania informacji fałszywych lub niepotwierdzonych.
Treść opisów powinna być przygotowana z myślą o ewentualnych wątpliwościach, które mogą pojawić się w głowie potencjalnych klientów. Obok wyjaśnienia specyfiki oraz przeznaczenia danego produktu muszą się w nich zatem znaleźć również odpowiedzi na popularne pytania związane z jego użytkowaniem czy alternatywnym wykorzystaniem. Wszystkie te informacje niech będą wyrażone w ciekawy, interesujący sposób, tak by ich przyswajaniu nie towarzyszyło poczucie znużenia.
FAQ – najczęstsze pytania o to, jak długie mają być opisy kategorii i produktów?
1. Jak długie powinny być opisy kategorii?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Niekiedy optymalna długość opisu kategorii mieści się w przedziale od 2000 do 3000 znaków ze spacjami. Innym razem wystarczy 1500 znaków, a w innych przypadkach potrzeba od 4000 do nawet 6000 znaków. Najważniejsze, aby napisany opis kategorii wyczerpywał temat i odpowiadał na pytania użytkowników.
2. Czy długie opisy kategorii są lepsze?
Długie opisy kategorii pozwalają umieścić więcej słów kluczowych i szczegółowo przedstawić ofertę, ale nie należy sztucznie wydłużać tekstu. W przypadku opisu kategorii najważniejsze jest, by był on konkretny, czytelny i pomocny dla klienta.
3. Co powinien zawierać skuteczny opis kategorii?
Skuteczny opis kategorii powinien:
- odpowiadać na najczęstsze pytania klientów,
- przedstawiać listę produktów lub ich najważniejsze cechy,
- wskazywać korzyści z wyboru danej kategorii,
- być dobrze sformatowany (nagłówki, akapity, pogrubienia),
- zawierać słowa kluczowe i elementy wspierające SEO.
4. Jak długi powinien być opis produktu?
Opis produktu nie powinien być krótszy niż 800 znaków, a optymalnie mieści się w zakresie od 2000 do 3000 znaków ze spacjami. Ważne, by zawierał wszystkie istotne informacje, które mogą pomóc klientowi w podjęciu decyzji zakupowej.
5. Gdzie umieścić opis kategorii na stronie?
Opis kategorii powinien być widoczny nad lub pod listą produktów. Zbyt długi blok tekstu na górze strony może zniechęcić do przeglądania asortymentu.
6. Jak pisać skuteczne opisy kategorii?
Aby pisać skuteczne opisy kategorii:
- skup się na pytaniach klientów i ich potrzebach,
- wymień najważniejsze produkty lub podkategorie,
- używaj języka korzyści,
- dbaj o unikalność i jakość treści,
- dodawaj wezwania do działania (CTA).
7. Czy każda kategoria i podkategoria powinna mieć własny opis?
Tak, każda kategoria i podkategoria powinna mieć napisany opis kategorii, dostosowany do jej specyfiki oraz listy produktów, które obejmuje. To pomaga zarówno klientom, jak i wyszukiwarkom w zrozumieniu zawartości strony.