PozycjonowanieNarzędzia

Jak sprawdzić stronę pod kątem SEO?

7 min czytania
Jak sprawdzić stronę pod SEO?

Jeżeli zależy Ci na tym, aby Twoi potencjalni klienci korzystali z Twoich usług lub kupowali Twoje produkty, musisz umożliwić im znalezienie Twojej firmy w internecie. Pozycjonowanie jest ważne, ponieważ sprawia, że ​​Twoja witryna staje się widoczna w wyszukiwarce Google, a to oznacza większy ruch i więcej możliwości konwersji leadów na klientów.

To właśnie jest celem SEO – zwiększenie zaufania, jakim obdarzają Cię internauci i wyszukiwarka. Przekłada się to w praktyce na lepszą widoczność w Google i większy ruch na stronie. Jak sprawdzić, czy Twoja witryna jest widoczna i odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO? Podpowiadamy.

Jak sprawdzić stronę pod kątem SEO?

Sprawdzanie strony pod kątem SEO – jakie elementy należy sprawdzić? Na co zwrócić uwagę?

Większość właścicieli witryn, działających w danej branży bardzo chciałoby przestrzegać wszystkich czynników rankingowych Google. W rzeczywistości może się to okazać praktycznie niemożliwe, ponieważ obecnie wyróżniamy ich ponad 200. Mamy jednak dla Ciebie dobrą wiadomość! Eksperci SEO wyróżniają kilka kluczowych czynników rankingowych, których przestrzeganie może okazać się wystarczające, aby Twoja witryna znalazła się wysoko na liście wyników wyszukiwania (SERP) i była widoczna dla użytkowników. Należy jednak w tym celu przeprowadzić audyt strony internetowej.

Jak sprawdzić stronę pod kątem SEO?

1. Analiza techniczna strony

Sprawdź, czy Twoja strona spełnia wymagania techniczne SEO:

  • Szybkość ładowania strony – użyj narzędzi takich jak Google PageSpeed Insights, aby przeanalizować czas ładowania strony i zidentyfikować problemy techniczne.

  • Responsywność – skorzystaj z Mobile-Friendly Test od Google, aby upewnić się, że strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych.

  • Poprawność kodu HTML – narzędzie Validator W3 pozwala sprawdzić błędy w kodzie strony.

  • Bezpieczeństwo (HTTPS) – zweryfikuj wdrożenie certyfikatu SSL za pomocą narzędzia Why No Padlock.

2. Widoczność w wyszukiwarkach

Ocena widoczności strony w wynikach wyszukiwania to podstawa:

  • Google Search Console – monitoruj indeksowanie strony i problemy techniczne swojej witryny internetowej.

  • Badanie słów kluczowych – użyj narzędzi, takich jak SEMrush lub Senuto do analizy słów kluczowych oraz identyfikacji fraz generujących ruch.

3. Content marketing i analiza treści

Treści na stronie powinny być zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek:

  • Meta dane – sprawdź tytuły (title) i opisy meta (meta description), aby były atrakcyjne i zawierały słowa kluczowe.

  • Jakość treści – upewnij się, że treści są unikalne, wartościowe i zawierają odpowiednie słowa kluczowe. Narzędzia takie jak SurferSEO mogą pomóc w optymalizacji treści pod kątem SEO.

  • Zdjęcia – zoptymalizuj obrazy, dodając opisy alternatywne (alt text) i zadbaj o ich odpowiednią wagę (poniżej 100 KB).

4. Linkowanie

Linki odgrywają istotną rolę w SEO:

  • Linki wewnętrzne – upewnij się, że struktura linków wewnętrznych jest logiczna i wspiera nawigację użytkownika.

  • Backlinki – sprawdź jakość linków prowadzących do Twojej strony za pomocą narzędzi takich jak Ahrefs czy Majestic.

Zobacz  SEO w branży medycznej - jak robić to dobrze?

5. Monitorowanie wskaźników KPI

Regularnie śledź kluczowe wskaźniki SEO:

  • Widoczność SERP (pozycje w wyszukiwarkach).

  • Ruch organiczny (liczba sesji z wyników wyszukiwania).

  • Współczynnik odrzuceń (bounce rate) oraz czas trwania sesji.

  • ROI (zwrot z inwestycji w działania SEO).

6. Narzędzia SEO wspierające audyt strony www

Do przeprowadzenia audytu SEO warto skorzystać z dedykowanych narzędzi do analizy strony internetowej:

  • Google Analytics – analiza ruchu na stronie.

  • SEMrush – kompleksowy audyt SEO oraz analiza konkurencji.

  • Screaming Frog SEO Spider – analiza techniczna witryny.

  • Senuto – wyszukiwanie słów kluczowych, monitoring pozycji fraz i analiza konkurencji na rynku polskim.

Przejdź dalej i zobacz, co jeszcze możesz zrobić dla swojej strony internetowej.

Jak sprawdzić stronę pod kątem SEO?

Przetestuj funkcjonalność wersji mobilnej

Dla Google doświadczenie użytkownika jest jednym z najważniejszych kryteriów służących do oceny potencjału danej strony internetowej. Świadczy o tym chociażby wprowadzenie w 2021 roku Mobile-First Indexing, czyli zmiany w sposobie indeksowania witryn, którą można określić jednym zdaniem: najpierw urządzenia mobilne, potem stacjonarne.

Obecnie skuteczna witryna powinna posiadać responsywny design, co oznacza, że jej ​​zawartość musi być dostosowana w takim samym stopniu do smartfonów i tabletów, jak i do komputerów stacjonarnych. Poziom dostosowania Twojej witryny do urządzeń mobilnych możesz zmierzyć za pomocą darmowego Testu optymalizacji mobilnej od Google. Warto o to zadbać, ponieważ jeśli użytkownicy Twojej witryny napotkają problemy z dokonywaniem zakupów, wypełnianiem formularzy lub po prostu prawidłowym przeglądaniem treści na stronie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że opuszczą ją i przejdą do witryny konkurenta, który zaoferuje im większy komfort korzystania z platformy.

Jak sprawdzić stronę pod kątem SEO?

Statystyki Google wskazują, że aż 61% użytkowników po złych doświadczeniach na stronie mobilnej, prawdopodobnie nigdy na nią nie wróci, a 40% internautów zamiast tego odwiedzi domenę konkurencji

Twoja witryna powinna wyglądać i działać sprawnie na każdym ekranie. W przeciwnym razie może wzrosnąć jej współczynnik odrzuceń, czyli wskaźnik prezentujący odsetek internautów, którzy spędzili na niej bardzo mało czasu. Google regularnie kontroluje ten wskaźnik, więc jeżeli zauważysz problemy z funkcjonalnością wersji mobilnej Twojej strony, wyeliminuj go, aby nie stracić wiarygodności w oczach Google.

Zmierz prędkość ładowania strony internetowej

Szybkość działania strony internetowej zawsze była istotna, szczególnie na urządzeniach mobilnych. Po wprowadzeniu w maju 2021 roku przez Google wskaźników core web vitals jej rola stała się jeszcze ważniejsza. Szybkość witryny stała się jednym z głównych czynników rankingowych CWV.

Powolne wczytywanie się strony internetowej może znacząco wpłynąć na częstotliwość korzystania z niej przez internautów, a Google zdecydowanie karze strony, które ładują się zbyt długo. Dlatego istotne jest, aby właściciele witryn zadbali o ich odpowiednią optymalizację pod kątem szybkości. Skrócenie czasu ładowania witryny, nawet o kilka milisekund, może mieć pozytywny wpływ na jej ranking.

Zobacz  Co to serwer wirtualny i czy ma wpływ na SEO?

Aby sprawdzić szybkość ładowania strony, możesz wykorzystać darmowe narzędzie do analizy szybkości ładowania – Google PageSpeed ​​Insights. Dzięki temu otrzymasz również dostęp do wskazówek, co należy poprawić, aby zoptymalizować działanie witryny. W celu przyspieszenia szybkości ładowania warto również skorzystać z optymalizacji i obrazu oraz wykorzystać pamięć podręczną przeglądarki do ich przechowywania. Dzięki temu przy podczas drugiej i kolejnych wizyt użytkownika strona internetowa wczyta się znacznie szybciej.

Zobaczmy, jak wyglądają wyniki dla domeny Semcore.pl:

Jak sprawdzić stronę pod kątem SEO?

Zweryfikuj aktualność treści

Algorytmy Google nagradzają strony zawierające angażujące, obszerne i trafne treści, które odpowiadają na zapytania użytkowników korzystających z wyszukiwarki. Tego typu content stanowi wartość dla internautów i sprawia, że po przejściu na Twoją stronę, nie wracają ponownie do wyników wyszukiwania w celu znalezienia innego źródła informacji.

Zaktualizowany algorytm BERT od Google, korzystając z uczenia maszynowego (ML) i przetwarzania języka naturalnego (NLP), coraz lepiej interpretuje intencje swoich użytkowników i negatywnie ocenia strony, które nie posiadają treści dopasowanych do wyszukiwań internautów. Warto więc od czasu do czasu zweryfikować aktualność treści w witrynie i sprawdzić, czy kontent jest nadal interesujący i angażujący dla użytkowników. Zwróć uwagę na ewentualne duplikaty. Podobna treść na różnych stronach w witrynie nie tylko nie wspiera SEO, ale wręcz może zaszkodzić jej pozycjonowaniu w Google.

Jak sprawdzić stronę pod kątem SEO?

Sprawdź profil linków

Linki są ważnym elementem algorytmu rankingowego Google. Dzięki nim roboty indeksujące mogą odnaleźć daną witrynę. Duża ilość i wysoka jakość linków zwrotnych (linków zewnętrznych) wzmacniają wiarygodność witryny i wpływają na ruch organiczny. Im więcej linków zewnętrznych prowadzi do Twojej domeny, tym wzrasta prawdopodobieństwo uzyskania wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania Google.

Żeby wzmocnić potencjał SEO strony internetowej, możesz poszukać stron o wysokim autorytecie, na których umieścisz gościnny wpis z linkiem do Twojej domeny. Dobrą praktyką jest także wymiana linków we wpisach. Google pozytywnie ocenia tego typu działania, jednak treści obu witryn muszą być ze sobą spójne. Innym sposobem na zwiększenie efektywności strony internetowej jest aktywność w mediach społecznościowych.

Wszystkie, obecne linki, które prowadzą do Twojej strony internetowej, możesz sprawdzić, korzystając z Google Search Console. Po zalogowaniu się do konta Google wystarczy przejść do zakładki “Linki” i sprawdzić jaka liczba linków zwrotnych została zindeksowana przez robota wyszukiwarki. Dzięki temu będziesz w stanie zidentyfikować potencjalne strony, których autorytet jest niski, a które umieściły w swojej witrynie link do Twojej domeny. Tę kategorię linków lepiej wyeliminować.

Zobacz  Shadowban – co to jest i jak go unikać na platformach społecznościowych

Wyszukaj swoją domenę

Najprostszym sposobem na to, aby sprawdzić wydajność SEO Twojej witryny, jest samodzielne wyszukanie jej nazwy lub związanych z nią słów kluczowych w Google. Dzięki temu będziesz mógł od razu zaobserwować, czy adres strony internetowej pojawia się w wynikach wyszukiwania i jaką pozycję zajmuje.

SEO jest kluczowym elementem strategii marketingowej. Aby Twoja strona znalazła się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google, musisz zadbać o wiele aspektów związanych z jej pozycjonowaniem.

Skorzystaj z darmowego audytu SEO online! Wypełnij formularz i skontaktuj się z naszym ekspertem SXO, który wskaże mocne i słabe strony Twojego serwisu. Wykonamy dla Ciebie kompleksowa analizę.

FAQ: pytania użytkowników o to, jak sprawdzić stronę pod kątem SEO?

Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące analizy strony pod kątem SEO.

1. Dlaczego warto przeprowadzić audyt SEO?

Regularna analiza SEO pozwala:

  • Poprawić widoczność strony w wyszukiwarkach.

  • Zidentyfikować problemy techniczne i treściowe.

  • Zwiększyć ruch organiczny i konwersje.

2. Jakie narzędzia są najlepsze do analizy SEO?

Do analizy i optymalizacji witryny warto skorzystać zarówno z darmowych, jak i płatnych narzędzi, które dostarczają dużą ilość danych na temat strony:

  • Darmowe: Google Search Console, Google Analytics, PageSpeed Insights, Mobile-Friendly Test.

  • Płatne: Ahrefs, SEMrush, Senuto, SurferSEO.

3. Jak zweryfikować jakość treści na stronie?

Treści można ocenić pod kątem:

  • Unikalności i wartości dla użytkownika.

  • Optymalizacji słów kluczowych.

  • Struktury nagłówków (H1, H2 itd.).

4. Ile trwa audyt SEO?

Czas trwania audytu SEO zależy od wielkości i złożoności serwisu. Prosta strona internetowa może być przeanalizowana w kilka dni roboczych. Rozbudowane sklepy internetowe lub duże serwisy mogą wymagać od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy pracy specjalistów. Jednakże agencje bardzo często oferują bezpłatny audyt SEO, dzięki czemu czas pracy ekspertów nie wpływa na cenę usługi.

5. Czy mogę samodzielnie przeprowadzić audyt SEO?

Tak, ale wymaga to znajomości podstaw SEO oraz korzystania z odpowiednich narzędzi. Jeśli nie masz doświadczenia, warto skorzystać z usług specjalistów lub dedykowanych platform audytowych.

6. Jak często należy analizować stronę pod kątem SEO?

Audyt SEO powinien być przeprowadzany regularnie – co najmniej raz na kwartał, a także po każdej większej aktualizacji strony lub algorytmu Google.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 4.8 / 5. Liczba głosów: 17

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy