10 porad jak zadbać o instastory na swoim biznesowym koncie
5 min
5 min
Na skróty
Dbasz o biznesowe konto swojej firmy w social mediach? Jeśli tak, to na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, ile uwagi należy poświęcić przy dodawaniu nowych wpisów, aby profil wyglądał estetycznie i spójnie. Co zrobić, gdy pojawiają się „nagłe” sytuacje i konieczna jest szybka publikacja? Do tego świetnie sprawdzi się Instastory.
Instastories to funkcja Instagrama, która pozwala publikować materiały dostępne przez 24 godziny. Dodatkowo zapisane kolekcje na profilu mogą być wyświetlane także po tym czasie. Instastory pozwala również prowadzić transmisje na żywo oraz publikować materiały innych użytkowników poprzez udostępnianie.
Funkcja instastories została wprowadzona w 2016 roku i od tego czasu nieustannie cieszy się popularnością. To idealna forma komunikacji nie tylko wśród użytkowników tego portalu, ale także firm, które chcą publikować wartościowe i ciekawe treści mające za zadanie budować rozpoznawalność, czy pozytywnie wpływać na poziom sprzedaży.
Instastory może być wykorzystywane w biznesie do różnych celów. Przede wszystkim jest to doskonała forma komunikacji z odbiorcami. Wielu użytkowników w wolnym czasie przegląda instastories, zamiast scrollować swoją tablicę. Jeżeli prowadzisz biznes i chcesz poinformować użytkowników o wydarzeniu (promocji, premierze produktu, kodach rabatowych, nowej kolekcji), zrób to przy pomocy odpowiedniej funkcji w Instagramie. Warto takie materiał publikować poprzez instastory, a posty wykorzystywać wyłącznie to najważniejszych zdjęć.
Instatories pozwalają wdrożyć marketing w mediach społecznościowych. Dodatkowo to źródło monetyzacji. Jeżeli chcesz współpracować z innymi markami lub influencerami, możesz skorzystać ze sponsorowanych materiałów, publikując je na instastories. Wówczas taki content będzie widoczny zaledwie dobę i jest mniej inwazyjny dla odbiorców. Poza tym instastory wykorzystuj w biznesie do codziennej komunikacji ze społecznością. Odbiorcy mogą łatwo odpowiadać na Twoje publikacje.
Sklepy internetowe bardzo często nie wykorzystują Instagrama oraz funkcji instastories. W niektórych przypadkach działania na tym polu są realizowane w zbyt małej skali. Warto pamiętać, że nawet w branży e-commerce taka forma komunikacji bywa skuteczna i pozwala pozyskiwać klientów. Doskonałym tego przykładem jest branża beauty, gdzie odpowiednie fotografie oraz materiał wideo skutecznie przyciągają odbiorców. Nie mniej istotną kwestią pozostaje analityka danych. Wykorzystując instastories sprawdzaj, jaki ruch jest pozyskiwany z tego kanału i czy prowadzi on do sprzedaży. Jeśli wyniki są niezadowalające, warto wdrożyć optymalizację konwersji, czyli proces, który ma na celu wartościować generowany ruch z myślą o wykonaniu konkretnej akcji przez użytkownika. Zwykle zabieg ten opiera się na czynnościach z zakresu UX w sklepie internetowym.
Do instagramowych relacji można mieć różne podejście, nie da się jednak zaprzeczyć, że są one niezwykle istotnym elementem całej aplikacji. Ta odpowiedź na wcześniej cieszącego się popularnością Snapchata przyciąga znaczną część Twoich obserwujących i jest dodatkową możliwością do publikowania wartościowych materiałów. Możesz tutaj wykorzystać krótki czas, w którym będą dostępne Twoje relacje (24 godziny, chyba że zdecydujesz się je zapisać w wyróżnionych) i publikować informacje, które są pilne/nagłe/dotyczą określonego czasu. Insta relacje mogą się świetnie sprawdzić m.in. do:
Warto więc zadbać, aby Twoje Instastory było ciekawe i wciągające, a traktowanie go po macoszemu może bardzo ograniczać profilowe możliwości.
Przygotowaliśmy kilka porad, które doskonale sprawdzą się także na Twoim profilu i pozwolą na lepszy i bardziej znaczący odbiór Twoich insta relacji.
W podejściu do mediów społecznościowych często można się spotkać ze stwierdzeniem, że godziny nadal grają rolę (jeśli chodzi o liczbę wyświetleń i zasięgi). Odnosi się to do badań na temat aktywności użytkowników o określonych godzinach. Zdecydowanie miało to większe znaczenie, gdy Instagram działał na zasadzie wyświetlania postów od najnowszych, a nie tak jak obecnie, od kont, z którymi nawiązujesz największą interakcję. Nadal jednak godziny mogą pełnić ważną rolę przy dodawaniu wpisów pod względem nowych kont, użycia hasztagu czy lokalizacji – wciąż występuje tam układanie postów ze względu na czas publikacji. W przypadku Instastory czas jest istotny przede wszystkim na zachowanie realizmu relacji – publikujemy coś, co dzieje się teraz i przenosimy naszych odbiorców do firmy, w której pracujemy.
Ten aspekt instagrama to właściwie kolejne rozszerzenie, które pozwala na rozróżnienie i pogrupowanie treści. Dzięki możliwości zapisu Twoich relacji na dłużej, możesz zapisywać te ciekawsze, szczególnie emocjonujące relacje lub ważne wydarzenia, do których Twoi odbiorcy będą mogli wrócić.
Warto zadbać także o to, aby Twoją relację całościowo dobrze się oglądało. Mam na myśli tutaj przechodzenie np. z informacji o webinarze do przyjęcia firmowego. Możesz do tego wykorzystać między innymi plansze z informacjami czego będą dotyczyć następne relacje, elementy graficzne, które po kolei wyskakują i upłynniają całe relacje.
Aby Twoje story nie było tylko nudnym zbiorem zdjęć i filmów, warto angażować naszych odbiorców. Możesz to zrobić poprzez dodanie ankiety z pytaniami, co woleliby oglądać Twoi odbiorcy lub poprzez możliwość zadawania pytań lub wybierania na skali jak bardzo się coś podoba/jak o czymś myślimy.
Instastory, a właściwie sam Instagram już z samego założenia ma nieco lżejszą formę niż pozostałe biznesowe social media (Facebook czy LinkedIn). Możesz więc korzystać z relacji tworząc publikacje luźniejszych wpisów, memów czy sytuacyjnych żartów, nawiązujących np. do sytuacji, która miała miejsce w Twojej firmie. To pokazanie przedsiębiorstwa w zupełnie inny sposób niż robi się to zwykle, a efektem może być uzyskanie znacznie większej sympatii odbiorców niż przy publikacji samych suchych treści.
Nie w każdym miejscu estetyka i wygląd profilu są tak ważne jak na Instagramie. Warto więc zwracać uwagę także na wygląd Twoich story czy zapisanych relacji. Możesz do tego korzystać z szeregu różnych darmowych aplikacji (m.in. Unfold, StoryArt czy Highlight Covers), gdzie do dyspozycji są różnego rodzaju ramki, w których można umieścić zdjęcie oraz pola tekstowe (różne czcionki, wielkości, etc.). Do tego możliwe jest także dodanie efektów, które proponuje Instagram (UWAGA! Naklejki i dodatkowe elementy bardzo często psują jakość zdjęć lub filmów). Należy zachować jednak umiar i pamiętać o tym, że często „less is more”.
Nie ma nic bardziej nużącego na Instagramie niż konieczność „przeklikania” serii nic niewnoszących zdjęć lub filmów. Może to sprawić, że odbiorca postanowi odobserwować Twoje konto lub wyciszyć relację. Warto zachować balans i umiar w tym, co publikujemy na relacji. Łatwo jest przekroczyć tę granicę, zwłaszcza ze względu na luźny charakter platformy. Zobacz na swoim przykładzie, po ilu relacjach jednej osoby czujesz się znudzony i decydujesz się na ich wyłączenie? Możesz przecież publikować np. dwa zdjęcia na jednej relacji (umożliwia to aplikacja Unfold).
Korzystasz na co dzień z możliwości oznaczania i dodawania hasztagów do swoich wpisów, aby być lepiej widocznym oraz aby firmy/osoby, z którymi współpracujesz zobaczyły Twój wpis i mogły opublikować go dalej? Ta opcja na relacji jest zdecydowanie jeszcze lepszym rozwiązaniem. Nie wrzucamy jednak tutaj dziesięciu hasztagów a jeden. Oznaczenie innego konta pozwoli na udostępnienie naszej relacji dzięki jednemu kliknięciu.
Na Instagramie pojawia się coraz więcej filtrów z wykorzystaniem technologii AR. Umożliwiają one tworzenie kreatywnych, często humorystycznych relacji, które przyciągną uwagę Twoich odbiorców. W filtrach pojawiają się zwykle trendy i warto jest korzystać z tych pasujących do Twojej firmy. Nie tylko pozwoli to pokazać, że jesteś świadomy tego, co się dzieje, ale umożliwia też wyróżnienie i urozmaicenie relacji.
Warto jest przede wszystkim zapoznać się z samą aplikacją i możliwościami, jakie oferuje. Mamy do wyboru: wiele czcionek, kolorów, naklejek, lokalizacji, oznaczeń, hasztagów, możliwości przekazywania datków, ankiet, pytań, odliczania, quizów i wiele, wiele więcej. Może Twoje pierwsze relacje nie będą szczególnie kreatywne i wyróżniające się, ale stopniowo na pewno dojdziesz do satysfakcjonującego momentu w swojej instagramowej karierze.
Instastories pozwala komunikować się z klientami oraz użytkownikami zainteresowanymi ofertą biznesu. W ten sposób organizacje mogą przedstawiać najważniejsze informacje o produktach oraz promocjach.
Instastories to kanał komunikacji z odbiorcami. Jest to ważny element digital marketingu, który może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży oraz ruchu na stronie internetowej.
Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na UAM. Swoją przygodę w Semcore rozpoczęła jako praktykantka, by później podjąć regularną pracę w dziale wsparcia sprzedaży, a następnie przejść do działu marketingu. Miłośniczka kotów, mody i podróży.