Czy influencer marketing na instagramie ma jeszcze sens?
3 min
3 min
Na skróty
Czy w 2020 roku Influencer Marketing ma jeszcze sens? Jeśli tak, to czy dotyczy to każdego kanału? Co z Instagramem? To pytania, które zadaje sobie sporo osób, zwłaszcza właścicieli marek i firmy, planujących tego rodzaju współpracę. Czy warto jest więc inwestować w taki marketing? Odpowiadamy na te pytania i wiele więcej!
Ten odłam marketingu polega na promocji produktów lub usług poprzez osoby/konta uznawane powszechnie za wpływowe. Mogą to być konta z bardzo dużą ilością obserwacji lub subskrypcji, ale także takie profile, które cieszą się dużym zaangażowaniem odbiorców i ich sympatią do samej postaci. Influencerzy mają za zadanie pokazać produkt lub przedstawić usługę w naturalny sposób, jednak w odpowiednim świetle. Zwracają uwagę na plusy, a raczej unikają wspominania o jakichkolwiek minusach.
Właściwie nie ma ograniczeń w reklamowaniu produktów przy tym rodzaju marketingu. Istotne jest znalezienie odpowiedniej osoby do danej kategorii, ale i to jest często spełniane w minimalnym stopniu. Coraz częściej osoby zajmujące się na co dzień modą i urodą zaczynają reklamować sprzęty domowe czy fitnessowe odżywki. Nie tworzy to może najbardziej naturalnego efektu, ale wiele firm zdaje się ignorować ten aspekt i nadal pozostaje przy takich działaniach. Najlepiej w influencer marketingu sprawdzają się takie branże, jak odzieżowa, kosmetyczna czy dotycząca żywności.
Teoretycznie – każdy. Praktycznie – coraz ciężej się przebić. Rynek influencerów w ostatnich latach rozrósł się do takiego stopnia, że bardzo trudno jest znaleźć niszę, w której będziesz pierwszy lub bardziej unikalny. Oczywiście, możesz powielać działalność innych twórców i robić to w swoim stylu, jednak musisz się liczyć z możliwością zarzutów, że to już było. Aby wywierać wpływ na innych, co jest głównym założeniem bycia influencerem, powinieneś dbać o relacje ze swoimi odbiorcami. Istotny jest czas odpowiedzi, sposób, w jaki się z nimi komunikujesz czy po prostu to, jak często tworzysz treści pod ich zapytania i ich preferencje, zamiast kolejnych postów związanych ze sprzedażą i współpracą.
Nie da się ukryć, że influencer marketing dostępny jest już na każdej platformie. Możesz go znaleźć na Facebooku, YouTube, Instagramie, TikToku czy prywatnych blogach. Czy to jednak oznacza, że nie jest on już skuteczny? Nie uznalibyśmy tak. W 2020 roku zyskali mikro i średni influencerzy, których przekazy są kierowane do węższych grup odbiorców, ale działanie jest podobne lub często nawet silniejsze niż przy dużych profilach. Przy doborze influencerów powinieneś także kierować się tym, jakie już współpracę nawiązał. Ktoś, kto reklamuje dosłownie wszystko, nie będzie Twoim najlepszym reprezentantem marki i raczej w małym stopniu jego praca przełoży się na wzrost sprzedaży Twojego produktu.
Jeśli zdecydujesz się na Influencer Marketing zacznij przede wszystkim od wyznaczenia własnych zasad współpracy. Przeanalizuj, co zamierzasz dać w zamian za reklamę swojego produktu. Obecnie, większość marek decyduje się na finansową gratyfikację, jednak do niedawna bardzo popularna była współpraca barterowa – reklama za produkt. Kolejnym krokiem będzie dobór profili, które pasują do Twojej działalności oraz nawiązanie z nimi kontaktu.
Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na UAM. Swoją przygodę w Semcore rozpoczęła jako praktykantka, by później podjąć regularną pracę w dziale wsparcia sprzedaży, a następnie przejść do działu marketingu. Miłośniczka kotów, mody i podróży.