Adres URL – co wpisać? Jak powinien wyglądać?
3 min
3 min
Na skróty
Osoba, która chce odwiedzić stronę internetową musi wpisać jej konkretny adres. Wskazuje on na konkretną lokalizację zasobu w sieci, prowadząc do głównej domeny, wskazanej subdomeny lub konkretnej treści (np. tekstu blogowego). Adres prowadzący do strony internetowej określa się mianem URL. Co to takiego? W jaki sposób stworzyć odpowiedni adres URL strony www?
Zdj 1. Adres URL to bardzo istotny element strony internetowej
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/HTTPS#/media/Plik:Internet2.jpg
Każda strona czy podstrona ma adres URL. Ułatwia on identyfikację witryny, wpływa na pozycjonowanie oraz SXO danego serwisu. Umożliwia użytkownikowi znalezienie określonego zasobu strony, udostępnienie go czy zapisanie na przyszłość (np. w zakładkach). Warto wiedzieć, że w wielu przypadkach URL można ułożyć samodzielnie. Nie musi on wcale mieć formy ciągu przypadkowych znaków!
Uniform Resource Locator to ciąg znaków, który wskazuje na konkretne zasoby w sieci. Wpisując URL w przeglądarce, otwiera się określony element umieszczony na wywołanym przez adres serwerze. Co istotne, URL może prowadzić nie tylko do domeny, ale też do pliku graficznego, wideo, PDF lub innych zasobów zamieszczonych w sieci.
Adres URL składa się z trzech elementów. To protokół, nazwa domeny oraz ścieżki zasobu. Co określają kolejne elementy?
Przykładowy adres strony internetowej to: http://przykladlowastrona.pl/przykladowyadres.php
Pamiętaj, że trzy elementy wpływają na SEO! Protokół powinien być bezpieczny, jeżeli strona ma piąć się w rankingach. Domena jest ewidencjonowana przez roboty indeksujące i musi być powiązana z treścią witryny. Konkretne wymagania musi spełniać też ścieżka zasobu.
Zdj 2. Tak wygląda przykładowa budowa adresu URL
Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c0/Anatomy-of-a-URL.jpg/750px-Anatomy-of-a-URL.jpg
Użytkownik ma bezpośredni lub pośredni wpływ na każdy z elementów adresu URL. W praktyce to od Ciebie zależy w całości, jak będzie wyglądał link prowadzący do określonego fragmentu strony internetowej lub głównej witryny.
W jaki sposób ułożysz odpowiedni URL? Zamów protokół bezpieczeństwa, aby w adresie pojawił się standard https://. Wybierz czytelny adres domeny z końcówką dostosowaną do obszaru Twojej działalności (np. .pl), najlepiej dość krótką i zrozumiałą dla użytkowników. Z kolei wgrywając pliki (w tym też podstrony) pamiętaj, aby miały one krótkie i proste nazwy.
W różnych CMS, jak np. w WordPressie możesz też samodzielnie edytować URL. Wystarczy kliknąć na formularz do edycji i wpisać pożądany przez Ciebie adres.
Odpowiedni adres URL wpływa na pierwsze wrażenie użytkownika na stronę internetową, a także pomaga piąć się w rankingach wyszukiwarki. Jakie elementy powinien zawierać dobry adres URL?
Odpowiedniej jakości adres URL nie powinien mieć żadnych znaków specjalnych ani liczb. Powinien składać się ze zrozumiałego ciągu wyrazów. Krótki, dynamiczny adres (który użytkownik może samodzielnie zapamiętać i wpisać) to zaleta nie tylko ze względu na SEO.
Wybrana przez Ciebie agencja SEO przeprowadzi audyt SEO, w którym zwróci uwagę na adresy i zweryfikuje czy np. nie ma tam duplikatów. Warto zdecydować się na taką opcję, ale też weryfikować samodzielnie każdy URL na Twojej stronie.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.