Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, z pewnością chcesz, aby witryna była wolna od błędów, a przy tym poprawnie zoptymalizowana. W jaki sposób wychwycić wszystkie niedociągnięcia, aby następnie im zaradzić? Czy audyt sklepu internetowego będzie pomocny? Na czym dokładnie polega i w jaki sposób go prawidłowo przeprowadzić? Wyjaśniamy ten proces od A do Z.
Czym jest audyt sklepu internetowego?
Audyt sklepu internetowego to analiza serwisu pod kątem ewentualnych błędów oraz niedociągnięć, które mogą negatywnie wpływać stan witryny.
Wynikiem przeprowadzenia takiego przedsięwzięcia jest obszerny raport, z którego dowiesz się, jakie są mocne i słabe strony Twojej witryny. Szczególną uwagę zwraca się na optymalizację, teksty, funkcje, publikowane materiały (wideo, graficzne), reklamy, a także aspekty UI/UX, czy nawet SEO.
Audyt sklepu internetowego (audyt e-commerce) to nie jest audyt SEO sklepu
Audyt SEO to analiza skupiona na optymalizacji i pozycjonowaniu. Natomiast szeroko rozumiany audyt sklepu internetowego może obejmować weryfikację różnych aspektów witryny.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o audycie SEO, przejdź do tego artykułu: Audyt SEO.
Audyt e-commerce sklepu internetowego – co powinien zawierać?
Audyt sklepu internetowego zawsze jest przeprowadzany indywidualnie. Co więcej, specjaliści bardzo często stosują wybrane metody i techniki, które według nich są najlepsze. Oznacza to, że nie ma jednego uniwersalnego sposobu na przeprowadzenie audytu sklepu internetowego. Można jednak wyróżnić kilka kwestii, które praktycznie zawsze poddaje się analizie:
- treści na stronie (unikalność, duplikacja, semantyka, nasycenie frazami);
- tytuły i opisy stron;
- zastosowania nagłówków;
- poprawność wdrożenia wersji językowych;
- czas ładowania;
- dostosowanie do urządzeń mobilnych;
- grafiki (kompresja, rozmiar, opisy alt);
- mapę witryny XML i HTML;
- błędy na stronie;
- przekierowania i poprawność ich zastosowania;
- znaczniki kanoniczne;
- linki przychodzące;
- linkowanie wewnętrzne;
- nawigację i menu;
- poprawność wdrożenia i zastosowania przycisków;
- wyskakujące okienka;
- indeksację;
- strony osierocone;
- widoczność w wyszukiwarce na frazy kluczowe.
Czy wykonanie audytu sklepu internetowego jest ważne? Załóżmy, że prowadzisz serwis z obuwiem sportowym. Twoi potencjalni klienci, szukając w Internecie butów na siłownię, wpiszą w wyszukiwarce frazę „buty sportowe”. Zdecydowana większość osób odwiedzi tylko trzy pierwsze witryny, które wyświetlą się w Google. Dlaczego? Użytkownicy chętnie klikają w pierwsze miejsca wyszukiwania – nie dość, że zwykle są one trafne, to internauci nie muszą scrollować strony, wystarczy jedno kliknięcie. Wniosek? Jeśli chcesz zyskać klientów, Twoja strona internetowa musi osiągnąć możliwie najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Z pomocą przychodzi na przykład SEO, czyli pozycjonowanie w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Aby jednak wdrożyć taką strategię, najpierw wykonuje się audyt sklepu internetowego.
Po co przeprowadza się audyt sklepu internetowego?
Jeżeli chcesz sprzedawać, regularnie poszerzając grono klientów, Twój sklep musi być odpowiednio zoptymalizowany. Audyt to raport, który tworzy się poprzez weryfikację serwisu oraz jego sytuacji względem konkurencji. Działanie to ma na celu wychwycenie wszystkich błędów, niedociągnięć oraz niewykorzystanych możliwości. Bada się użyteczność, optymalizację i wiele innych ważnych elementów.
Audyt sklepu internetowego możesz wykonać samodzielnie lub zlecić profesjonalistom. Jeżeli nigdy tego nie robiłeś, prawdopodobnie zajmie Ci to odrobinę czasu i będzie wymagać kilku specjalistycznych narzędzi. Zależnie od tego, jak duża jest witryna, audytowanie może zająć od kilku do kilkudziesięciu godzin. Warto także dodać, iż firmy specjalizujące się w wykonywaniu takich usług posiadają odrębne techniki. Oznacza to, iż audyt sklepu może zostać przeprowadzony na wiele sposobów – ostateczny efekt będzie jednak taki sam: to wykazanie błędów oraz niedociągnięć, których poprawa wpłynie na SEO oraz UX, co przyczyni się do zwiększenia widoczności serwisu w sieci, a w sprzyjających warunkach także wzrostu liczby realizowanych konwersji.
Po co potrzebny jest audyt sklepu internetowego? Niektórzy przedsiębiorcy przeprowadzają go, zanim witryna zacznie „sprzedawać”, aby od razu wyeliminować błędy. Inni decydują się na audytowanie w e-commerce dopiero wtedy, gdy mimo ruchu, nie dochodzi do sprzedaży. Powodów może być wiele, ale ogólnie cel jest ten sam. Audyt ma pozytywnie wpłynąć na sklep, redukując błędy i ulepszając witrynę.
Sprawnie wykonany audyt sklepu internetowego to podwaliny pod strategię SEO/UX, która następnie powinna być wdrożona. Takie rozwiązanie pozwoli na:
- wyeliminowanie problemów technicznych – celem audytu sklepu internetowego jest zdefiniowanie słabych punktów strony internetowej i opracowanie skutecznych działań naprawczych;
- poprawę komfortu użytkowników strony – wdrożenie zaleceń sprawi, że Twoja witryna będzie bardziej przyjazna dla potencjalnych klientów;
- zwiększenie widoczności Twojej strony w wynikach wyszukiwania – w raporcie znajdziesz szczegółowe informacje z pomocą, których dostosujesz witrynę do najnowszych wymagań wyszukiwarek (Google zmienia się nieustannie);
- dotarcie do większej liczby klientów – dzięki wdrożeniu zaleceń Twoja strona znajdzie się wśród topowych wyników wyszukiwania, co z kolei przełoży się na wzrost liczby odwiedzin strony i większą rozpoznawalność marki;
- osiąganie większych zysków ze sprzedaży produktów – wzrost widoczności strony, wzrost odwiedzin i konwersji przełożą się na większą ilość zamówień Twoich produktów.
Audyt sklepu internetowego to pierwszy i najważniejszy krok w procesie budowania widoczności strony w wyszukiwarkach, dodatkowo wdrożenie optymalizacji zgodnie z raportem pozwala dostosować serwis do potrzeb użytkowników. Cykliczna i kompleksowa analiza Twojej witryny sprawi, że dalsze działania optymalizacyjne i promocyjne będą dużo prostsze. Agencja lub specjalista SEO przedstawi Ci obszerny raport, w którym znajdziesz informacje na temat problemów, szans i zagrożeń strony. Otrzymasz liczne porady i wskazówki, dzięki którym maksymalnie dopasujesz witrynę do zaleceń wyszukiwarki i zwiększysz jej widoczność dla Google. Efektem tych działań będzie poprawa ruchu na stronie, większa konwersja, a ostatecznie zwiększenie liczby zamówień i zysków.
Cel audytu sklepu internetowego – dlaczego należy przeprowadzić audyt e-commerce?
Audyt sklepu internetowego pozwala odpowiednio określić, jakie zadania optymalizacyjne są konieczne, które z nich należy uznać za priorytetowe, które mogą być wykonane nieco później – dodatkowo określa się wpływ błędów na SEO oraz UX. To proces, dzięki któremu szybko i efektywnie można wykryć wszelkie niedoskonałości witryny internetowej. W jakim celu wykonuje się audyt? Między innymi po to:
- aby opracować/rozwinąć/zmienić strategię SEO – bez względu na to, czy mamy do czynienia z nową witryną czy taką, która jest już aktywna od dłuższego czasu, za każ-dym razem, gdy tworzymy lub modyfikujemy strategię SEO, należy rozpocząć od audytu;
- aby zwiększyć ruch organiczny – aby podnieść ranking strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, trzeba przemyśleć, w jaki sposób ma być pozycjonowana dana witryna. W opracowaniu biblioteki słów kluczowych, zbadaniu konkurencji, sprawdzeniu działania strony etc. pomoże audyt;
- aby podnieść konwersję – w zwiększeniu liczny zapytań, wycen, w wyższej sprzedaży liczy się odpowiednie pokierowanie działaniami użytkownika. Aby wiedzieć, jak to zrobić, należy rozpocząć od audytu;
- aby sprawdzić skuteczność contentu – zbadanie witryny pomoże określić, które treści są najbardziej angażujące, a które zupełnie nie spełniają swoich funkcji, co pozwoli poprawić jakość i wartość contentu;
- aby poprawić user experience – strona, która zbyt wolno się ładuje, nie jest intuicyjna, wygodna, w pełni responsywna itd. obniży UX, dlatego tak ważne jest sprawdzenie różnych funkcjonalności z tej perspektywy;
- aby zidentyfikować i wykorzystać trendy w ruchu na stronie – audyt pozwala sprawdzić, jak często dana strona jest odwiedzana, kiedy dokładnie, jak użytkownicy poruszają się w jej obrębie etc., wszystko to jest źródłem cennych informacji do wykorzystania w poprawie ruchu.
Kiedy warto przeprowadzić audyt sklepu internetowego?
Każdy moment jest dobry. Decyzję, o wykonaniu audytu sklepu internetowego, możesz podjąć w dowolnej chwili. Istnieje jednak kilka kluczowych sytuacji, podczas których szczególnie poleca się przeprowadzenie dogłębnej analizy strony:
- uruchomienie nowej strony internetowej – dzięki audytowi SEO nowa witryna będzie widoczna w Google już od samego początku. Poprawna analiza na tym etapie ustrzeże Cię przed wieloma błędami;
- rozpoczęcie współpracy z agencją – w tym przypadku audyt SEO pozwala przeanalizować aktualny stan witryny i wprowadzić konieczne zmiany przed podjęciem działań content marketingowych;
- znaczący spadek ruchu lub pozycji w wyszukiwarce – nawet dobrze zaprojektowana strona może stracić wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Audyt sklepu internetowego pomoże zdiagnozować błędy, które mogły wpłynąć na utratę ruchu i widoczności;
- planowane modyfikacje witryny – zaleca się przeprowadzenie audytu SEO od razu po przeprowadzeniu wszystkich, kluczowych zmian. Analiza wskaże szanse i zagrożenia dla zmienionych treści – nierzadko są to niekorzystne modyfikacje, które mogą zagrozić widoczności witryny.;
- gdy strona działa niepoprawnie, a Ty nie znasz przyczyny – zamiast domyślać się, próbować i testować, warto rozpocząć od audytu, dzięki któremu otrzymamy szeroką perspektywę funkcjonalności witryny i szybko znajdziemy rozwiązanie danego problemu;
- gdy witrynie nie realizuje określonych celów – użytkownicy nie trafiają na stronę? Spędzają na niej zbyt mało czasu? Sprzedaż spada? W każdym z tych przypadków przyda się analiza witryny. Jeśli chcesz podnosić współczynnik konwersji, korzystanie z audytu jest konieczne;
- gdy strategia SEO jest nieefektywna – jeśli widoczność strony w wynikach wyszukiwania wciąż spada, mimo podejmowanych, regularnych działań pozycjonujących, problem może tkwić np. w aspektach technicznych witryny, a te można wykryć poprzez audyt;
- gdy użytkownicy negatywnie oceniają stronę – dostosowanie działania witryny do oczekiwań, potrzeb i gustów użytkowników jest dzisiaj bardzo ważne, aby robić to poprawnie i bezbłędnie należy uwzględniać analizę UX;
- gdy przegrywasz z konkurencją – profesjonalny audyt powinien uwzględniać także zbadanie działań konkurencji, dzięki temu można przekonać się np., co konkretnie jest źródłem przewagi w zakresie widoczności w wynikach wyszukiwania.
Powyższe przykłady to newralgiczne sytuacje, które wymagają przeprowadzenia całościowej, dokładnej analizy pod kątem UX oraz SEO. Nie oznacza to, że audytu nie warto przeprowadzać profilaktycznie – wręcz przeciwnie! Stale zmieniające się algorytmy wyszukiwarek sprawiają, że specjaliści zalecają okresowe wykonywanie audytu sklepu internetowego. Taka zaplanowana, cykliczna analiza pozwoli zweryfikować czy strona działa bez zastrzeżeń, czy warto zmodyfikować jej zawartość oraz, czy zmiana treści zwiększy widoczność.
Jak przeprowadzić audyt sklepu internetowego samodzielnie?
Wiesz już, po co przeprowadza się audyt sklepu internetowego, ale jak zrobić to samodzielnie? W Internecie znajdziesz wiele automatycznych aplikacji do generowania raportów online. Niestety, taki audyt jest niekompletny… to nawet mało powiedziane! Automatycznie generowane raporty są ogromnie „okrojone” i badają niewiele czynników. Zdecydowanie lepiej wykonać kompleksowy audyt tworzony ręcznie. Przedstawiamy podstawowe elementy, na które należy zwrócić uwagę. Dodatkowo wspominamy o ciekawych narzędziach do przeprowadzania audytu sklepu internetowego samodzielnie.
#1 Struktura strony internetowej i optymalizacja on-site
Zacznij od tego, jak Twoja strona jest zoptymalizowana i w jaki sposób prezentuje się w wyszukiwarce? W tym celu wykorzystaj crawler Screaming Frog. Narzędzie należy pobrać – możesz zrobić to bezpłatnie, a następnie przeanalizujesz strukturę sklepu (500 adresów URL za darmo, większe ilości wymagają opłaty). Za pomocą Screaming Frog sprawdzisz, czy w obrębie witryny nie powtarzają się takie dane jak title (tytuł strony), czy meta description (opis strony). Nie musisz weryfikować ręcznie wszystkich podstron pojedynczo – narzędzie wyświetli listę, gdzie od razu zweryfikujesz zawartość. Analizie poddasz również nagłówki. Oprogramowanie wykorzystuje się to wielu audytów: UX, SEO, SXO. Jest niezwykle przydatne i posiada wiele ważnych funkcji.
#2 Szybkość ładowania strony
Czy Twoja witryna ładuje się wystarczająco szybko? Jeżeli użytkownik musi zbyt długo czekać na zawartość sklepu internetowego, istnieje duże ryzyko, iż po prostu zamknie okienko przeglądarki, aby skorzystać z oferty konkurencji. Dodatkowo wydłużone ekrany ładowania negatywnie wpływają na SEO. Jak sprawdzić swoją stronę pod tym kątem? Wykorzystaj PageSpeed Insights od Google. Narzędzie nie tylko przedstawi Twój wynik, ale dodatkowo podpowie, co należy zmienić, aby osiągnąć lepsze statystyki.
#3 Błędy wskazane przez Google Search Console
Wiele osób zapomina o sprawdzeniu zawartości narzędzia Google Search Console. Znajduje się tam zakładka, gdzie system automatycznie weryfikuje błędy na stronie. Zapoznaj się ze wszystkimi informacjami i jak najszybciej wprowadź odpowiednie zmiany. Dodatkowo GSC przedstawia dane na temat widoczności, kliknięć, CTR oraz pozycji.
#4 Weryfikacja contentu
Audyt sklepu to również weryfikacja treści. Przekopiowane teksty pomiędzy produktami negatywnie wpływają na wizerunek marki oraz pozycję w wyszukiwarce (SEO). Jak szybko sprawdzić, czy content nie jest zduplikowany? Wykorzystaj narzędzie Siteliner lub Copyscape. Do weryfikacji i tworzenia contentu w myśl pozycjonowania możesz wykorzystać także SurferSEO lub Contadu.
#5 Testy użyteczności
Jeśli interesuje Cię nieco bardziej zaawansowane badanie sklepu, warto wykonać (lub zamówić) audyt SXO bądź audyt UX. Wówczas witryna zostanie przeanalizowana również pod kątem użyteczności dla użytkowników (user friendly). W ramach takiego audytu stosuje się przeróżne techniki, natomiast kompleksowy raport z zakresu UX trudno wykonać samodzielnie. Zdecydowanie lepiej skorzystać z pomoc profesjonalistów. Niedrogie, a zarazem przydatne są zdalne testy użyteczności.
- Screaming Frog SEO Spider – wspomniano o nim już wcześniej, służy do badania struktury strony internetowej, analizuje wszystkie podstrony pod kątem ich budowy. Darmowa wersja sprawdzi się świetnie w przypadku nieco mniej rozbudowanych witryn.
- SEMSTORM – pozwala monitorować konkurencję oraz analizować zachowanie konkurencji. Dodatkowo narzędzie umożliwia przygotowywanie audytów porównawczych. W darmowej wersji ilość funkcji jest bardzo mała.
- Senuto – narzędzie płatne, ale warto o nim wspomnieć, szczególnie jeżeli chcesz dokładnie przeanalizować pozycję i ruch na swojej witrynie oraz u konkurencji.
- Ahrefs – oprogramowanie posiada mało darmowych funkcji, ale przydaje się podczas wykonywania audytu. Głównym atutem narzędzia jest możliwość analizy linkowania zewnętrznego.
#6 Widoczność w Google
Do weryfikacji widoczności sklepu internetowego w Google wykorzystaj narzędzia takie jak Senuto, Ahrefs, SEMSTORM lub SEMrush. Wszystkie z nich przedstawiają informacje na temat pozycji fraz kluczowych. W ten sposób sprawdzisz, na jakie wyrażenia Twój sklep wyświetla się w Google. Dodatkowo znajdziesz frazy kluczowe, pod które w przyszłości wdrożysz strategię SEO, aby pozyskiwać ruch oraz generować konwersję. Dodatkowo w poszczególnych narzędziach warto skorzystać z funkcji monitorowania pozycji. Wówczas nie będziesz weryfikować widoczności w Google ręcznie – zrobi to za Ciebie oprogramowanie.
#7 Analityka
Audyt sklepu internetowego to również analityka. Przede wszystkim zweryfikuj współczynnik odrzuceń oraz czas trwania sesji na poszczególnych podstronach. W ten sposób możesz znaleźć adresy URL, które są źle zoptymalizowane pod UX. Nawet najmniejszy błąd powodujący wzrost bounce rate może być źródłem ogromnych strat w kontekście poziomu sprzedaży. Na temat analityki pisaliśmy już obszernie na naszym blogu: Analityka internetowa – poradnik.
Czy audyt sklepu internetowego może być bezpłatny?
Bezpłatny audyt sklepu internetowego to raport, którego przygotowanie zajmuje kilka, a czasem kilkanaście (w zależności od wielkości sklepu) godzin i wymaga intensywnej pracy specjalisty, ogromnej wiedzy oraz cierpliwości. Czy można więc skorzystać z takiej usługi bezpłatnie? Czasami firmy (np. agencje SEO) organizują takie akcje, aby w ten sposób przedstawiać potencjalnym klientom swoją wiedzę oraz umiejętności analityczne. Bardzo często bezpłatny audyt sklepu jest nieco mniej obszerny – ciągle jednak zawiera masę przydatnych informacji.
Niektóre firmy przygotowują specjalne akcje, w ramach których wykonują darmowy audyt sklepu zupełnie bezpłatnie, a cały proces przebiega profesjonalnie. W ten sposób specjaliści pokazują swoje know-how oraz zachęcają do współpracy, tym samym niosąc pomoc innym przedsiębiorcom działającym online. W przypadku sklepów oraz stron internetowy bardzo popularny jest audyt SEO, przedstawiający informacje na temat pozycji witryny w wyszukiwarce, dodatkowo ukazuje widoczność dla różnych fraz oraz ujawnia wszystkie błędy na poszczególnych podstronach. Wykonanie audytu SEO to pierwszy, a zarazem obowiązkowy element pozycjonowania. Każda firma przygotowuje taki dokument na swój sposób. Nie ma jednego, uniwersalnego schematu. Jeżeli chcesz otrzymać profesjonalny, a przy tym darmowy audyt sklepu od agencji, skontaktuj się z nami. Warto pamiętać, że wykonanie takiej kompleksowej analizy jest także w cenie w sytuacji, kiedy podpisze się umowę z agencją SEO. To jednak inny raport, który będzie podstawą skutecznego SEO.
O czym pamiętać wykonując audyt sklepu internetowego?
Przede wszystkim musisz wiedzieć, że przeprowadzenie kompleksowego audytu sklepu internetowego wymaga ogromnej wiedzy. Przede wszystkim musisz płynnie poruszać się po systemie CMS, z którego korzystasz. W przeciwnym wypadku analiza wielu aspektów serwisu będzie bardzo trudna. Aby przeprowadzić naprawdę dogłębny audyt e-commerce potrzebujesz także odpowiednich narzędzi i umiejętności ich obsługi. Poza tym przyda się know-how z zakresu SEO, UX, czy optymalizacji technicznej. Dopiero wtedy analiza sklepu e-commerce okaże się dogłębna i wyciągniesz wnioski, które pozwolą w przyszłości zwiększyć sprzedaż na Twojej platformie.
Ile kosztuje audyt sklepu internetowego (e-commerce)?
Cena audytu konkretnego sklepu internetowego jest ustalana indywidualnie i zależy od wielkości serwisu oraz zakresu, jaki będzie obejmować analiza.
Jeżeli chcesz zrobić audyt samodzielnie, to Twoim kosztem będzie czas i dostęp do narzędzi. Musisz jednak mieć odpowiednią wiedzę, jeżeli chcesz przeprowadzić audyt indywidualnie, bez niczyjej pomocy – a to, krótko mówiąc, jest dość trudne.
FAQ dotyczące audytu sklepu internetowego
Co to jest audyt sklepu internetowego?
Audyt sklepu internetowego to raport, który wykazuje błędy i niedociągnięcia serwisu wpływające negatywnie na SEO oraz UX. Jego przeprowadzenie zajmuje od kilku do kilkunastu godzin i wymaga wykorzystywania specjalistycznych narzędzi analitycznych.
Jakie korzyści daje przeprowadzenie audytu sklepu internetowego?
Przeprowadzenie audytu sklepu internetowego pozwala zweryfikować obszary serwisu wymagające poprawy. Wdrożenie odpowiednich rozwiązań spowoduje wzrost widoczności witryny w wyszukiwarce. Dodatkowo optymalizując sklep zgodnie z UX, ostatecznie serwis może także osiągać wyższy współczynnik konwersji.