Audyt UX – Jak przeprowadzić analizę użyteczności?
6 min
6 min
Na skróty
Audyt UX znajduje zastosowanie nie tylko na stronach internetowych, ale także w aplikacjach, i innych elementach świata digital, z których korzystają użytkownicy. Taki audyt ekspercki pod kątem użyteczności pozwala sprawdzić, jakie błędy wymagają poprawy, aby odbiorcy chętniej realizowali konwersję. Raport pozwala więc zweryfikować, jakie elementy utrudniają sprzedaż (np. w sklepie internetowym).
Audyt UX to audyt użyteczności. Jest dogłębną analizą i oceną serwisu internetowego pod kątem zgodności z intuicją, intencją i potrzebą użytkowników.
UX (user experience) to dziedzina zorientowana wokół doświadczeń użytkownika stron internetowych, aplikacji i programów. Wśród obszarów, które dotyczą pracy specjalistów UX są między innymi: technologia informatyczna, architektura informacji, design, interaktywność, pożyteczność rozwiązań, grafika, sposoby komunikowania się z odbiorcą. Specjalista UX dąży do tego, aby witryna była jak najbardziej przyjazna dla użytkownika. Zarówno pod kątem wyglądu, funkcjonalności, jak i doświadczeń odbiorcy podczas dostępnych procesów.
Audyt UX ma istotny wpływ na aspekt biznesowy. Pozwala projektować serwisy i aplikacje internetowe zgodnie z oczekiwaniami odbiorców. W ten sposób można optymalizować lejek zakupowy poprzez odpowiednie user experience. Odpowiednio wdrożone zmiany na podstawie audytu użyteczności mogą wywierać wpływ na współczynnik konwersji. Wpływ na to, jak wygląda audyt UX i jakie elementy się analizuje mają cele biznesowe. Raport musi skupiać się na tym, aby pozwolić optymalizować elementy wywierające wpływ na to, jak zachowują się odbiorcy. Optymalizacja jest tutaj kluczowym procesem. Heurystyka i zrozumienie intencji odbiorcy pozostaje niemniej ważne. Raport z audytu UX to wytyczne, których wdrożenie jest pierwszym krokiem do polepszenia user experience.
Przed rozpoczęciem działań dotyczących UX (User Experience) konieczne jest przeprowadzenie audytu, który wykaże wszystkie elementy wymagające poprawy, a także obszary, które można rozwijać.
Nasi eksperci dokonują dokładnego audytu UX. Dotyczy on całości doświadczeń użytkownika, który korzysta z danej strony internetowej. Jednym z priorytetów jest takie skonstruowanie, czy dostosowanie strony internetowej i jej funkcjonalności, aby korzystanie z witryny było przyjemne, intuicyjne i łatwe. Nie bez znaczenia jest także szybkość dotarcia do informacji. Dlatego też konieczne jest zweryfikowanie wielu ścieżek, które umożliwiają odbiorcy treści wykonywanie konkretnych zadań. Są to na przykład:
Audyt UX powinien:
Ścieżek z podziałem na konkretne etapy jest o wiele więcej. Jest to uzależnione od: rodzaju witryny internetowej, funkcjonalności strony www, interaktywności oraz dostępnych dla użytkownika działań, które może na niej wykonać.
Specjaliści analizują każdy krok, który składa się na wykonanie danej czynności. Odbywa się to przy uwzględnieniu wielu zmiennych (czas ładowania, wymagana liczba kliknięć do wykonania określonego zadania, atrakcyjność wizualna i tematyczna serwisu i inne).
Przeczytaj także: SXO oraz audyt SEO
Audyt UX to dokładna weryfikacja strony internetowej, ocena jej funkcjonalności. Należy do niego również znalezienie błędów czy trudności jakie może napotkać użytkownik podczas korzystania z danej witryny. Wśród nich są uwagi dotyczące błędów (również w treści komunikatów), wolnego ładowania się podstrony, ale także utrudnionego dostępu lub niewystarczającego uproszczenia formularzy. To wszystko zniechęca do pozostania na stronie i wykonywania działań pożądanych przez właściciela witryny.
Audyt UX może być wykonany wobec wielu rodzajów stron internetowych. Należą do nich blogi, sklepy internetowe, strony firmowe, ale też aplikacje webowe. Sam audyt składa się z wielu etapów weryfikacji poszczególnych elementów strony. Jest diagnozą, która pokazuje co należy zmienić i poprawić, aby interakcja z witryną była możliwie jak najbardziej intuicyjna, przyjemna i łatwa.
Użytkownik chce dotrzeć do konkretnych informacji, albo wykonać daną czynność. Utrudnienia mogą sprawić, że zrezygnuje on z przeglądania witryny, porzuci koszyk w sklepie internetowym czy nie wypełni dokładnie zbyt skomplikowanego formularza kontaktowego. Brak dbałości o kwestie, które z perspektywy użytkownika mają bardzo duże znaczenie, skutkuje obniżeniem popularności, zmniejszeniem zysków i wpływa negatywnie na wizerunek oraz sposób postrzegania danej firmy. Użytkownik nie chce się zastanawiać gdzie kliknąć aby coś wykonać, nie jest chętny do podawania informacji w formularzu kontaktowym, których nie chce dostarczać do firmy. Jednak jeśli każda z pozycji będzie wymagana (na przykład drugi numer telefonu, dokładny adres) to nie ma wątpliwości, że odbiorca porzuci formularz i zajrzy na stronę konkurencji. Podobnie w przypadku sklepów internetowych – zbyt długa droga od wyboru do kupna produktów prowadzi do rezygnacji, czasem może być ona spowodowana również zbyt małą liczbą możliwych rodzajów zapłacenia za produkt czy usługę.
Tymi kwestiami zajmują się właśnie specjaliści UX. Elementów i dziedzin jest o wiele więcej i od rodzaju strony zależy jak będzie przebiegać cały audyt. Profesjonalny audyt jest podstawą do prac nad stroną i uczynienia jej o wiele przyjemniejszą dla odbiorców. I właśnie dlatego warto zainwestować w dokładnie wykonany audyt UX. Przeprowadzony powierzchownie nie dostarczy informacji o wszystkich elementach wymagających poprawy, a więc uniemożliwi udoskonalenie witryny w stopniu, który pozwoli na wyróżnienie się na rynku.
Wszystkie dostrzeżone usterki dzieli się na kilka rodzajów. Od tych najbardziej istotnych (krytycznych) po drobne, które nie mają ogromnych konsekwencji, a ich naprawa jest szybka i nie musi się odbyć natychmiast.
Po wykonanym audycie konieczne są prace nad UX strony internetowej. Cena zależy od tego jak wiele czynności należy zrealizować i jak bardzo są to skomplikowane operacje. Zastosowanie się do wszystkich uwag audytu UX gwarantuje, że użytkownik trafiający na stronę będzie mógł poruszać się po niej sprawnie i z łatwością odnajdzie wszystkie najistotniejsze funkcjonalności.
Audyt UX pozwala optymalizować serwis tak, aby był jak najlepiej dostosowany do potrzeb oraz intencji odbiorców. W ten sposób tworzy się rozwiązania przyjazne użytkownikom.
Zalety audytu UX to:
Ile kosztuje audyt UX? Koszt audytu użyteczności to kwestia indywidualna. Cena jest zależna od typu serwisu, jego wielkości, a także rodzaju elementów do przeanalizowania. Dlatego specjaliści wykonują indywidualne wyceny.
Jeżeli interesuje Cię analiza usability (audyt UX) dla strony lub sklepu internetowego, skontaktuj się z ekspertami. Możesz także wybrać SXO, czyli połączenie SEO i UX. W skład takiej strategii wchodzi oczywiście wcześniej wspomniany audyt użyteczności pod kątem UX.
Aby przeprowadzić audyt z zakresu user experience samodzielnie konieczne jest posiadanie wiedzy w dziedzinie UX. Tylko wtedy możliwe jest optymalizowanie użyteczności witryny. W przypadku sklepu internetowego audyt UX powinien skupiać się na tym, aby ułatwiać potencjalnym klientom realizację transakcji. Dla firmowych stron konwersją jest wypełnienie formularza lub wykonanie połączenia bądź skorzystanie z czatu. Analiza UX powinna więc skupiać się na dobrych praktykach w tym zakresie.
Zanim zdecydujesz się przeprowadzić analizę użyteczności strony internetowej (audyt UX) – samodzielnie lub ze specjalistą – warto wiedzieć, jakie są najczęstsze błędy w tym zakresie. Dzięki temu zweryfikujesz najważniejsze aspekty witryny.
Przedstawiamy najczęstsze błędy UX pojawiające się niemal na każdej stronie i w każdym e-commerce. Sprawdź, czy dotyczą również Twojego sklepu lub firmowej witryny:
Czym jest audyt UX? To raport umożliwiający wygodne i efektywne korzystanie z serwisu internetowego. Analiza ma za zadanie zbadać kluczowe aspekty witryny, określając jednocześnie ich potencjalny wpływ na konwersję.
Użyteczna strona to taka, która zaprojektowana jest w sposób umożliwiający znalezienie tego, czego dokładnie szuka użytkownik. Podczas audytu UX zwraca się szczególną uwagę na formularze kontaktowe, CTA, prędkość ładowania, nawigację, menu, content, a nawet optymalizację techniczną.
Audyt UX strony powinien:
Przeczytaj także: Pozycjonowanie sklepu internetowego
Audyt UX pomaga biznesom online wdrażać rozwiązania użyteczne dla użytkowników. Taką analizą powinno się przeprowadzać w momencie tworzenia serwisu internetowego oraz podczas planowania zmian w istniejącej witrynie. W ten sposób wybierze się rozwiązania przyjazne dla odbiorców, co zwiększy szansę na konwersję.
Trudno wskazać cennik wykonania audytu UX. Wpływ na cenę ma wielkość serwisu oraz cel analizy. Dlatego przed wdrożeniem audytu UX przeprowadza się indywidualną wycenę.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.