BiznesE-commerce

Biznes oparty na e-handlu – jak prowadzić?

3 min czytania
Biznes oparty na e-handlu – jak prowadzić?

Coraz więcej przedsiębiorstw przenosi obecnie działalność do sieci. Badania Ipsos pokazują, że w czasie pandemii aż 30 procent firm zanotowała wzrost w kwestii liczby odwiedzin online. Ten sam raport wskazuje, że 20 procent podmiotów zwiększyła swoją sprzedaż w Internecie. Biznes oparty na e-handlu znacznie się rozwija, ale nie wszyscy wiedzą jak się go prowadzi. Na co zwrócić uwagę w tym sektorze? Jakie są skuteczne sposoby reklamy internetowego biznesu?

Biznes oparty na e-handlu – jak prowadzić?

Zdj 1. Dziś na zakupach w e-handlu można np. płacić kartą. 

Handel elektroniczny znany jest także jako e-commerce. Definicja prowadzenia takiej działalności jest bardzo prosta – to sprzedaż i zakup towarów za pośrednictwem Internetu. Do prowadzenia e-handlu wykorzystuje się dostępne platformy e-commerce (takie jak polskie Allegro, azjatycki AliExpress czy amerykański Amazon) albo własne rozwiązania technologiczne, wprowadzone na stronie internetowej (powszechnie znane jako sklepy internetowe).

W jaki sposób można zdefiniować e-handel? Jakich branż dotyczy?

E-handel to po prostu polska nazwa e-commerce. Ten sektor handlu rozwija się niezwykle dynamicznie i widać to nie tylko po wskazanych wyżej badaniach.  Cały czas rośnie zainteresowanie podmiotów gospodarczych, które (szczególnie przed pandemią) nie były zainteresowane prowadzeniem działalności internetowej. Dziś wiele przedsiębiorstw prowadzi biznes wręcz odwrotnie. Nie ma punktów stacjonarnych i handluje tylko poprzez e-commerce.

Jakie branże mogą funkcjonować w systemie działalności internetowej? Zakres jest niezwykle szeroki. To między innymi sektor handlu elektroniką, narzędziami, ale coraz częściej również artykułami spożywczymi, a nawet sprzętami budowlanymi. Popularne platformy e-commerce chwalą się, że można u nich kupić wszystko i rzeczywiście – coś w tym jest. 

Zobacz  Jak przejść ze sprzedaży stacjonarnej w e-commerce?

W sieci pojawiają się m.in. agregaty prądotwórcze, części samochodowe, meble, a niekiedy też domy modułowe. Kolejne firmy poszukują niszy i chcą przejść do handlu internetowego.

Polacy na ten moment najchętniej kupują w Internecie takie produkty jak:

  • ubrania i tekstylia;
  • książki, poradniki, artykuły szkolne;
  • artykuły RTV/AGD;
  • urządzenia elektroniczne (w tym telefony).

Jak prowadzić biznes oparty na e-handlu? Na jakie zasady warto zwrócić uwagę?

Istnieje kilka zasad, które pozwolą Ci wybić się w sieci. Co warto uwzględnić, prowadząc działalność w e-handlu?

  • Wybierz platformę e-commerce lub zleć stworzenie własnego sklepu internetowego – to podstawowa kwestia. Możesz stworzyć profil na najpopularniejszych portalach (wskazanych wyżej) lub zlecić przygotowanie swojej strony. Zwróć uwagę na wdrożenie prawidłowych systemów płatności i zabezpieczenie strony przed ewentualnymi atakami hakerów.
  • Określ dokładnie grupę docelową prowadzonej działalności – pamiętaj, że konsumenci korzystający z e-commerce mogą znacznie różnić się od klientów sklepów stacjonarnych. To często osoby młodsze, stawiające na bardziej nowoczesne produkty. 
  • Zadbaj o odpowiednie pozycjonowanie sklepu – wybierz firmę, która przeprowadzi audyt SEO, stworzy opisy produktów i kategorii, zgodne z SXO, a także zoptymalizuje stronę pod kątem wyszukiwarek internetowych.
  • Dostosuj ceny do warunków panujących na rynku – staraj się dobrze zaprezentować swoją ofertę. Zrób rozeznanie u konkurencji, sprawdź, jakie są bieżące ceny i promocje. Możesz stworzyć specjalny system rabatowy, który zachęci nowych użytkowników do zakupów.

Biznes oparty na e-handlu – jak prowadzić?

Zdj 2. Sieć e-commerce umożliwia dokonywanie zakupów z różnych urządzeń, za pośrednictwem Internetu

Zobacz  Czy warto postawić sklep na Magento?

Zachęcamy też do zbierania danych o Twoich klientach. Ankiety satysfakcji użytkownika, formularze i inne sposoby pozyskiwania takich informacji pozwolą Ci na późniejsze poszerzenie lub zmodyfikowanie oferty. Pamiętaj, aby wyraźnie zaznaczyć użytkownikowi, że chcesz przetwarzać dane na jego temat!

Skuteczne sposoby reklamy biznesu internetowego – co warto o tym wiedzieć?

Reklama w Internecie to realna dźwignia handlu i nie jest to żaden pusty slogan. Skuteczne działania pozycjonujące (wykonane przez doświadczoną firmę jak agencja SEO), aktywność w mediach społecznościowych oraz dodatkowe wsparcie reklamami typu Google Ads lub Facebook Ads zwiększa szansę dotarcia do określonej wcześniej grupy docelowej. 

Zwróć uwagę, aby prowadzić firmowego bloga (z eksperckimi poradami), a opisy produktów i kategorii stworzyć tak, aby były wartością dodaną dla potencjalnego klienta. Idealnie, jeżeli na ich bazie potencjalny konsument może wybrać najlepszy dla siebie produkt.

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy