Biznes oparty na e-handlu – jak prowadzić?
3 min
3 min
Na skróty
Coraz więcej przedsiębiorstw przenosi obecnie działalność do sieci. Badania Ipsos pokazują, że w czasie pandemii aż 30 procent firm zanotowała wzrost w kwestii liczby odwiedzin online. Ten sam raport wskazuje, że 20 procent podmiotów zwiększyła swoją sprzedaż w Internecie. Biznes oparty na e-handlu znacznie się rozwija, ale nie wszyscy wiedzą jak się go prowadzi. Na co zwrócić uwagę w tym sektorze? Jakie są skuteczne sposoby reklamy internetowego biznesu?
Zdj 1. Dziś na zakupach w e-handlu można np. płacić kartą.
Handel elektroniczny znany jest także jako e-commerce. Definicja prowadzenia takiej działalności jest bardzo prosta – to sprzedaż i zakup towarów za pośrednictwem Internetu. Do prowadzenia e-handlu wykorzystuje się dostępne platformy e-commerce (takie jak polskie Allegro, azjatycki AliExpress czy amerykański Amazon) albo własne rozwiązania technologiczne, wprowadzone na stronie internetowej (powszechnie znane jako sklepy internetowe).
E-handel to po prostu polska nazwa e-commerce. Ten sektor handlu rozwija się niezwykle dynamicznie i widać to nie tylko po wskazanych wyżej badaniach. Cały czas rośnie zainteresowanie podmiotów gospodarczych, które (szczególnie przed pandemią) nie były zainteresowane prowadzeniem działalności internetowej. Dziś wiele przedsiębiorstw prowadzi biznes wręcz odwrotnie. Nie ma punktów stacjonarnych i handluje tylko poprzez e-commerce.
Jakie branże mogą funkcjonować w systemie działalności internetowej? Zakres jest niezwykle szeroki. To między innymi sektor handlu elektroniką, narzędziami, ale coraz częściej również artykułami spożywczymi, a nawet sprzętami budowlanymi. Popularne platformy e-commerce chwalą się, że można u nich kupić wszystko i rzeczywiście – coś w tym jest.
W sieci pojawiają się m.in. agregaty prądotwórcze, części samochodowe, meble, a niekiedy też domy modułowe. Kolejne firmy poszukują niszy i chcą przejść do handlu internetowego.
Polacy na ten moment najchętniej kupują w Internecie takie produkty jak:
Istnieje kilka zasad, które pozwolą Ci wybić się w sieci. Co warto uwzględnić, prowadząc działalność w e-handlu?
Zdj 2. Sieć e-commerce umożliwia dokonywanie zakupów z różnych urządzeń, za pośrednictwem Internetu
Zachęcamy też do zbierania danych o Twoich klientach. Ankiety satysfakcji użytkownika, formularze i inne sposoby pozyskiwania takich informacji pozwolą Ci na późniejsze poszerzenie lub zmodyfikowanie oferty. Pamiętaj, aby wyraźnie zaznaczyć użytkownikowi, że chcesz przetwarzać dane na jego temat!
Reklama w Internecie to realna dźwignia handlu i nie jest to żaden pusty slogan. Skuteczne działania pozycjonujące (wykonane przez doświadczoną firmę jak agencja SEO), aktywność w mediach społecznościowych oraz dodatkowe wsparcie reklamami typu Google Ads lub Facebook Ads zwiększa szansę dotarcia do określonej wcześniej grupy docelowej.
Zwróć uwagę, aby prowadzić firmowego bloga (z eksperckimi poradami), a opisy produktów i kategorii stworzyć tak, aby były wartością dodaną dla potencjalnego klienta. Idealnie, jeżeli na ich bazie potencjalny konsument może wybrać najlepszy dla siebie produkt.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.