Analityka działań optymalizacji strony internetowej ułatwia obieranie poprawnej ścieżki podczas działań SEO. Dzięki narzędziom analitycznym możemy sprawdzić czy pozycjonowanie strony internetowej idzie w dobrym kierunku. Jednym z najważniejszych narzędzi analitycznych do SEO jest Google Search Console (GSC). Jakie są najczęstsze błędy indeksowania w GSC? Jak się z nimi uporać? Podpowiadamy!
Zdj 1. W Google Search Console mogą pojawić się błędy – co mogą oznaczać?
Źródło: https://clickdimensions.com/files/2019/03/NewBlogFeature-How-to-Use-Google-Search-Console-to-Improve-Your-Search-Ranking.png
Indeksowanie strony w Google to skanowanie witryny przez algorytmy, przetwarzanie treści i umieszczanie w odpowiednim miejscu w wynikach wyszukiwania. Odpowiednio przeprowadzone pozycjonowanie stron sprawia, że strona zindeksowana trafi na wysokie miejsce przy wyszukiwaniu odpowiednich słów kluczowych czy do innych usług w Google (np. Google Discover).
Czym jest Google Search Console (GSC)?
W celu sprawdzenia czy indeksowanie strony idzie zgodnie z planem, warto sprawdzić dane z Google Search Console. GSC to darmowa platforma, która pozwala na sprawdzenie statusu indeksacji witryn internetowych. Pozwala na kontrolę statusu mapy strony, linkowania, sprawdzanie pliku robots.txt, a także analizę ruchu na witrynie.
Poruszanie się po raporcie GSC – jak to zrobić?
Zaawansowane analizowanie danych za pomocą GSC wymaga wprawy, ale samo poruszanie się po oprogramowaniu nie jest trudne. Podstawowe informacje może znaleźć tam nawet mało zorientowany użytkownik. Jak poruszać się po raporcie Google Search Console?
- Menu wyboru usługi do przełączania się między listą danych.
- Pasek nawigacyjny ułatwiający znalezienie np. informacji pod Google Discover.
- Wyszukiwanie określonego raportu przez jego nazwę.
- Pasek narzędzi ułatwiający kontrolę jakości adresów URL.
- Menu pomocy (z forum i supportem ze strony Google.
- Ustawienia użytkownika oraz panel wiadomości.
Przyczyny braku indeksowania podstron i jak sobie z nimi radzić?
Niekiedy GSC wysyła ostrzeżenia, które wskazują, że indeksowanie Google nie jest wykonywanie poprawnie i strona nie może pojawić się w wynikach wyszukiwania. Jakie są najpopularniejsze błędy indeksowania Google Search Console? Indeksowanie może być niemożliwe z powodu nieprawidłowej konfiguracji, albo błędów na stronie.
Zdj 2. Panel administracyjny Google Search Console
Źródło: https://developers.google.com/static/search/blog/images/search-console-discover-performance-report.png?hl=pl
Nie zindeksowano
Informacja ta oznacza, że strona zeskanowana nie została zaindeksowana. Nie jest to błąd sam w sobie a informacja, że działanie algorytmów Google na stronie internetowej nie było możliwe.
Błąd serwera (5xx)
Błędy serwera (5xx) to sygnał, że roboty indeksujące Google nie mogły dostać się na podany adres strony internetowej. Najczęściej wynika to z problemów związanych z szybkością strony lub przeciążeniem serwera. Koniecznie sprawdź, czy awaria nie jest poważna.
Błąd przekierowania
Błąd przekierowania oznacza, że łańcuch przekierowań jest zbyt długi i należy go zmodernizować. Sprawdź, czy przekierowania są prawidłowe, prowadzą do aktywnych adresów URL i nie generują duplikatów strony.
URL zablokowany przez plik robots.txt
Błąd „url zablokowany przez plik robots.txt” oznacza, że dana strona internetowa (lub jej część) została zablokowana w pliku robots (np. komendą noindex). Należy usunąć komendę, aby odblokować indeksację.
URL zawiera tag „noindex”
To przykład błędu, który oznacza zlecenie indeksowania danej strony, ale jednocześnie ta była zablokowana przez wspomniany wcześniej tag noindex. Konieczne jest odblokowanie strony w pliku robots.txt.
Pozorny błąd 404
Czym jest pozorny błąd 404? Wynika z niego, że adres URL przeznaczony do indeksowania jest inny od tego, co widzi użytkownik. Google widzi, że pod linkiem kryje się treść, ale ta nie wyświetla się użytkownikowi. Należy w takim przypadku zweryfikować, co może być przyczyną blokady wyświetlania podstrony.
Strona zablokowana z powodu nieautoryzowanego żądania (401)
Błąd 401 oznacza, że algorytm Google trafił na nieautoryzowane lub chronione treści, które nie mogły zostać zaindeksowane w wyszukiwarce. Niekiedy taka ochrona jest celowym działaniem pozycjonera. Warto to zweryfikować.
Nie znaleziono (404)
Błąd nie znaleziono (404) oznacza, że Google nie mógł znaleźć strony, która powinna być dostępna pod określonym linkiem. Nie ma tam żadnych materiałów. Taki URL należy usunąć lub zweryfikować.
Strona zablokowana z powodu zabronionego dostępu (błąd 403)
Forbidden czyli błąd „strona zablokowana z powodu zabronionego dostępu (błąd 403)” oznacza, że Google nie mógł wyświetlić całej witryny internetowej i ta nie jest dostępna dla użytkowników. W celu eliminacji błędu wyczyść pamięć podręczną strony internetowej.
URL jest zablokowany z powodu innego błędu 4xx
To błąd, który jest inny niż 401, 403, 404. Należy sprawdzić jego kod i oznaczanie, a następnie wyeliminować czynnik, który za nim stoi. Google wskazuje wiele popularnych błędów 4xx. Ich działanie może wiązać się np. z nieprawidłowym funkcjonowaniem zapory sieciowej.
Strona zablokowana przez narzędzie do usuwania stron
Taki komunikat oznacza, że strona została zablokowana w Google Search Console ze względu na prośbę o usunięcie. Jej indeksowanie mogło zostać zaniechane czasowo lub na stałe.
Strona zeskanowana, ale jeszcze niezindeksowana
Oznacza, że strona internetowa jest już przeanalizowana przez algorytmy wyszukiwarki Google, ale proces jej indeksacji jeszcze trwa.
Strona wykryta – obecnie niezindeksowana
Z tego komunikatu wynika, że strona została zauważona przez roboty indeksujące Google, ale należy poczekać na rozpoczęcie procesu skanowania i indeksacji witryny.
Alternatywna strona zawierająca prawidłowy tag strony kanonicznej
Komunikat „alternatywna strona zawierająca prawidłowy tag strony kanonicznej” to znak, że Google samodzielnie oznaczył stronę główną. Jej użytkownik nie oznaczył strony kanonicznej. Ustaw stronę kanoniczną, aby w Google nie pojawił się np. jej duplikat.
Duplikat, użytkownik nie oznaczył strony kanonicznej
Analogicznie do poprzedniego punktu. W sieci pojawił się duplikat, który nie ma strony kanonicznej. Należy oznaczyć główną stronę (np. dotyczącą opisów produktów lub kategorii).
Duplikat, wyszukiwarka Google wybrała inną stronę kanoniczną niż użytkownik
Błąd ten oznacza, że Google ocenił stronę kanoniczną i duplikaty twierdząc, że to duplikat jest bardziej wartościowy dla potencjalnych czytelników.
Strona zawierająca przekierowanie
Algorytmy wykryły proces przekierowania pod inny URL. Google chciał zaindeksować stronę, ale przekierowanie treści uniemożliwiło jego poprawne zakończenie.
Ostrzeżenie
Niekiedy Google Search Console pokazuje także charakterystyczne ostrzeżenia. Co mogą oznaczać?
Strona zindeksowana, ale zablokowana przez plik robots.txt
Oznacza to, że strona została zaindeksowana, mimo że pozycjonerzy zablokowali taką opcję w pliku robots.txt. Najpewniej ktoś poza właścicielem czy administratorem opublikował link do strony na zewnętrznej witrynie.
Strona zindeksowana bez zawartości
Bardzo poważny komunikat, który oznacza indeksację pustej strony. Bardzo negatywnie wpływa to na kwestię pozycjonowania w wyszukiwarce internetowej.
Podsumowanie – jak przeciwdziałać błędom?
Pamiętaj, aby dokładnie przeanalizować raport z Google Search Console i sprawdzić po kolei wszystkie parametry indeksacji strony. Jeżeli pojawiają się błędy lub komunikaty, dogłębnie przeanalizuj możliwe powody występowania takowych i po kolei eliminuj możliwe przyczyny. Zwróć uwagę na fakt, że wyłącznie w ten sposób możesz uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.