Na skróty
Rozbudowa firmowego bloga ma sporo zalet. To przede wszystkim istotny element strategii SEO w niemal każdej branży. Tworzone artykuły mogą zwiększać widoczność, ruch, a nawet konwersję. Jednak warto mieć na uwadze, że blog firmowy to nie tylko pozycjonowanie. Merytoryczne artykuły budują wizerunek eksperta w danej dziedzinie, są pomocne i chętnie czytane. Pozwalają nieco lepiej przedstawić charakterystykę produktu lub usługi. Dodatkowo blog pomaga przeistoczyć odbiorcę w klienta.
Blog firmowy a SEO, czy to naprawdę pomaga w pozycjonowaniu? Okazuje się, że tak! Artykuły przede wszystkim mogą zawierać w sobie istotne frazy kluczowe, a więc będą wyświetlać się w wyszukiwarce, co może pozytywnie wpłynąć na ruch. Kluczem do sukcesu jest tworzenie wartościowych artykułów. Algorytmy Google promują merytoryczne treści, które dokładnie wyczerpują poruszony temat. Unikaj różnego rodzaju streszczeń oraz uproszczeń. Dobry tekst wymaga czasu, wiedzy i cierpliwości. Blog firmowy i SEO idą ze sobą w parze, ale nie oczekuj, że po pierwszym artykule sytuacja w organicznych wynikach wyszukiwania od razu będzie o niebo lepsza.
Przede wszystkim należy wspomnieć, że pozycjonowanie to wieloetapowy i długofalowy proces, a nie jednorazowe działanie. Stronę firmową lub sklep możesz wzmocnić solidnym blogiem z wartościowymi artykułami, ale zanim to zrobisz, opracuj plan content marketingowy. Zastanów się:
Prowadzenie bloga SEO ułatwia stworzenie persony oraz opracowanie grupy docelowej. Możesz wykorzystać do tego przeróżne narzędzia, w tym Google Analytics, zbierające dane o osobach przeglądających stronę internetową. Może nie znajdziesz tam dogłębnych informacji, ale lepsze to, niż nic – szczególnie na początek.
Pamiętaj, że blog SEO nie powinien być pozycjonowany na dokładnie te same frazy, co asortyment. W takiej sytuacji może dojść do zjawiska, które nazywamy „kanibalizacją słów kluczowych”. Można stwierdzić, że jest to pewnego rodzaju konflikt interesów w wyszukiwarce. Jak to wygląda w praktyce? Gdy mówimy o kanibalizacji słów kluczowych, mamy na myśli sytuację, gdzie daną frazę w Google wyświetla się (na przykład) zarówno podstrona z asortymentem, jak i artykuł blogowy. Nie chcemy dopuścić do takiej sytuacji. Weźmy prosty przykład – wyobraź sobie, że prowadzisz sklep meblowy. Domyślnie na frazę „stoły kuchenne” powinna wyświetlać się podstrona z ofertą, a nie artykuł zatytułowany „Jaki stół wybrać?”. Dlatego prowadzenie bloga SEO powinno opierać się na ścisłej strategii, najlepiej współpracować ze specjalistami z zakresu pozycjonowania, aby mieć pewność, że artykuły są tworzone w odpowiedni sposób.
Czy blog firmowy pod SEO może być prowadzony samodzielnie? Pewnie, że tak. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zrobić to bez niczyjej pomocy. Pamiętaj, do kwestii tej podejść odpowiedzialnie i z głową – wówczas Twoje starania nie pójdą na marne, a po pewnym czasie zaczniesz odczuwać efekty.
Od czego zacząć? Przede wszystkim pomyśl, jakie treści będą chętnie czytane przez społeczność. Oczywiście muszą być powiązane z Twoją branżą, w końcu to blog firmowy, ale z dodatkiem SEO. Gdy opracujesz kilka naprawdę chwytliwych tematów, możesz wyszukać do nich frazy kluczowe. Słowa należy dobrać w taki sposób, aby były powiązane bezpośrednio z artykułem. Wówczas, gdy użytkownik wyszuka konkretną frazę, chętnie przejdzie do Twojej treści i poświęci chwilę na zapoznanie się z nią. Dobór fraz kluczowych możesz przeprowadzić za pomocą narzędzia Senuto lub SurferSEO. Staraj się skupić na słowach, które są regularnie wyszukiwane (evergreen content), ale równocześnie konkurencja dla nich nie jest zbyt duża. Gdy Twój serwis zacznie coraz lepiej wyglądać pod kątem SEO, możesz skupić się na nieco bardziej konkurencyjnych tekstach.
Jedną z najlepszych technik pisania pod SEO jest tworzenie treści w pełni naturalnie. Gdy zapomnisz o tym, że artykuł ma pozytywnie wpłynąć na widoczność i pozycję, uda Ci się przygotować naprawdę solidny tekst, pozbawiony sztucznie dodanych fraz kluczowych. Gdy skończysz pisanie, przejdź do edycji swojego działa. Dopiero wtedy postaraj się umieścić w tekście wyselekcjonowane słowa, na które chcesz się pozycjonować.
Blog SEO to nie tylko treść. Ważną kwestią jest również optymalizacja. Nie zapominaj o nagłówkach (możesz dodać w nich słowa kluczowe) oraz pogrubieniach. Zwróć uwagę na meta tagi: title oraz description. Elementy te będą wyświetlane w Google, więc mają istotny wpływ na CTR.
Ostatnią ważną kwestią w temacie blog firmowy a SEO jest linkowanie wewnętrzne. Zależnie od długości artykułu, możesz dodać w tekście od jednego do nawet trzech linków. Odnośniki powinny kierować do podstron, które są dla Ciebie ważne, a jednocześnie odnoszą się do tematyki artykułu. Zwykle stosuje się linkowanie z bloga do podstron z asortymentem.
Jakość, jakość i jeszcze raz jakość. Lepszy jeden solidny artykuł, niż dziesiątki bezwartościowych treści. Zasada ta tyczy się nie tylko bloga SEO, ale również wszystkich opisów na innych podstronach. Dodatkowo nie możesz zapomnieć o optymalizacji całego serwisu oraz UX. Dostosowanie witryny do potrzeb użytkownika jest niezwykle istotne. Nagminnie wyskakujące okienka, nieczytelna nawigacja i zbyt długi czas ładowania znacznie zmniejszają szansę na konwersję, dodatkowo wywierają negatywny wpływ na SEO. Strategię pozycjonowania możesz połączyć z optymalizacją user experience, aby wywrzeć na odbiorcy jak najlepsze wrażenie. Połączenie SEO oraz UX nazywane jest strategią SXO. To technika wspierająca nie tylko pozycjonowanie, ale opierająca się na maksymalnym dopasowaniu do wymagań internauty, a zarazem potencjalnego klienta. Takie podejście wspomaga nie tylko widoczność w Google i ruch, ale również konwersję. Rozwiązanie to ma zastosowanie na praktycznie wszystkich stronach internetowych, a także w e-commerce.