Na skróty
Zależnie od tego, jakie masz wymagania, budżet na reklamę może wynosić od kilkuset złotych do kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. Wydatki na marketing powinny obejmować nie tylko płatne reklamy na Facebooku i w wynikach wyszukiwania, ale także pozycjonowanie organiczne. Czy istnieje sposób, na dokładne oszacowanie kosztów? Jak przygotować budżet, aby go efektywnie wykorzystać? I najważniejsze pytanie – ile kosztuje reklama w internecie? Postanowiliśmy nieco przybliżyć Tobie ten temat.
Internet nie jest miejscem z przypiętym cennikiem, który mówi, ile kosztuje reklama. Nawet jeżeli konkretna platforma posiada określone stawki, wartości te często się zmieniają lub odnoszą się do różnych, szczególnych przypadków. Z tego względu trudno określić, jaki budżet na reklamę online przeznaczyć. Od finalnej kwoty zależy przede wszystkim:
Mimo to postaramy się podać pewne przykłady dotyczące tego, ile kosztuje reklama na różnych platformach. Następnie krok po kroku przejdziemy przez opracowywanie budżetu dopasowanego do Twoich potrzeb. Wówczas z łatwością samodzielnie przygotujesz kompletny plan działania oraz kwoty, jakie przeznaczysz na działania marketingowe online.
Najpopularniejszym modelem rozliczenia w Google Ads jest model CPC (cost per click). Ta sama metoda cieszy się uznaniem wśród osób tworzących reklamy w wyszukiwarce Bing (jest mniej popularna w Polsce, ale szeroko znana na wielu rynkach zagranicznych). Płacisz tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie w link przenoszący do Twojej witryny. Ile kosztuje taka akcja, czyli pozyskanie jednego internauty? To zależy przede wszystkim od konkurencji. Jeżeli na konkretne słowa kluczowe chce reklamować się więcej firm, cena będzie wyższa. W Google oraz Bing możesz ustawić maksymalną stawkę CPC (ile chcesz zapłacić za jedno kliknięcie), a także budżet dzienny. System wcześniej automatycznie przedstawi Ci informacje, jakich efektów możesz się spodziewać. Dzięki temu z łatwością zoptymalizujesz budżet na reklamę online, aby nie przepłacić. Stawka CPC może wynosić od kilku groszy do kilkunastu złotych, zależnie od branży. Warto tworzyć reklamy o różnych parametrach i testować ich skuteczność. Dzięki temu możesz manipulować budżetem i inwestować tylko w opłacalne działania. Jeśli chcesz robić to samodzielnie, to może minąć wiele czasu zanim Twoje działania marketingowe zaczną być opłacalne i wyklarujesz swój budżet. Jeśli nie chcesz uczyć się metodą prób i błędów, to zainwestuj w profesjonalną pomoc. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że płatnymi reklamami zajmą się specjaliści z doświadczeniem, którzy wiedzą jak konfigurować akcje promocyjne. Dla wielu osób wydaje się to mniej korzystne, poniewaz specjalistom trzeba zapłacić. Jenak potrafią oni tak pokierować kampaniami, by były bardzo opłacalne. Może okazać się, że za reklamy i pracę specjalistów zapłacisz mniej, niż miałbyś robić to samodzielnie. Ponadto będziesz mieć o wiele lepsze efekty.
Podobnie sytuacja prezentuje się w mediach społecznościowych. Niemal każda akcja promocyjna przeprowadzana jest poprzez wcześniejsze ustawienie budżetu. Dzięki temu możesz kontrolować swoje wydatki. Ile kosztuje reklama na Facebooku lub Instagramie? Zależnie od tego, jak będzie wyglądać i jaki ma cel, rozstrzał kwot jest naprawdę ogromny. Budżet na reklamę online ustalisz samodzielnie i dokładnie wiesz, ile wydasz w skali tygodnia czy miesiąca. Sprawdzaj statystyki i rezygnuj z kampanii, które nie przynoszą Ci zysku.
Jeżeli chcesz być reklamodawcą na YouTube, musisz liczyć się z kosztem około kilkunastu groszy za każdy wyświetlony materiał. System nalicza kwoty automatycznie w modelu CPM (cost per mile), czyli dopiero wtedy, gdy reklama dotrze do tysiąca odbiorców. Należy nadmienić, iż zasady płatności na YouTube są nieco złożone, zależnie od tego, w jaki sposób wyświetla się konkretny materiał. Reklamodawca płaci tylko wtedy, gdy reklama zostanie obejrzana przez internautę w całości – chyba że materiał wideo trwa dłużej niż pół minuty, to kwota za publikację reklamy naliczana jest po upływie 30 sekund.
Wiesz już, że to, ile kosztuje reklama, jest trudne do jednoznacznego określenia. Skorzystaj z darmowych narzędzi na platformach, gdzie istnieje szansa na promocję własnego biznesu. Wówczas przekonasz się jaki budżet na reklamę online będzie Ci potrzebny. Jak opracować plan i strategię pod kątem kosztów?
Krok 1 – zastanów się, gdzie chcesz udostępniać reklamy.
Krok 2 – wyznacz cel lub cele swoich działań – najlepiej krótkoterminowe i długoterminowe
Krok 3 – sprawdź, ile będzie kosztować Cię wyświetlanie reklam na konkretnych platformach.
Krok 4 – ustal takie wartości (np. CPC), aby za daną kwotę maksymalnie zbliżyć się do wyznaczonego celu.
Krok 5 – przygotuj materiały reklamowe (teksty, wideo, grafiki).
Krok 6 – rozpocznij publikację treści promocyjnych.
Krok 7 – badaj i analizuj efektywność, narzucaj ewentualne poprawki.
Ile powinien wynosić budżet na reklamę online w porównaniu do przychodów? Istnieją różne szkoły i każda przedstawia inne wartości. Najlepiej zastosować zasadę, według której kilka procent z przychodów przeznaczone będzie na działania marketingowe. Nie może to być, ani zbyt dużo, ani zbyt mało. Każde przedsiębiorstwo powinno określić te wartości według własnych potrzeb. Jeżeli po raz pierwszy przygotowujesz kampanie reklamowe, możesz rozpocząć od małej kwoty, aby ewentualnie zwiększać środki, jeżeli zobaczysz, że Twoje działania małymi kroczkami doprowadzają Cię do wyznaczonego celu.
Alternatywą dla tego typu reklam jest wdrożenie SEO. Choć generalnie słowo alternatywa to nie do końca właściwe określenie. Dlaczego? Pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce (czyli wcześniej wspomniane SEO) może być łączone z reklamami PPC, tym samym tworząc strategię SEM. Przygotowanie kampanii opartej na tych dwóch kanałach w marketingu online potrafi przynieść naprawdę fenomenalne efekty. Swoją stronę możesz promować zarówno w naturalnych, jak i płatnych wynikach wyszukiwania. Najlepsze efekty osiąga się właśnie po połączeniu tych dwóch opcji. Pozycjonowanie organiczne jest solidnym fundamentem, w który warto inwestować, ponieważ przynosi ogromne korzyści. Skorzystaj z naszej agencji i zobacz jak ogromne zyski może wygenerować Twój biznes online, gdy zainwestujesz w SEO!
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.