Checklista SEO – 5 najważniejszych punktów
4 min
4 min
Na skróty
Jak wygląda checklista SEO według ekspertów Semcore? To przede wszystkim dbałość o właściwie zaplanowaną strategię pozycjonerską, w skład której wchodzi reserach słów kluczowych, tworzenie treści dla użytkowników i wyszukiwarek oraz optymalizacja mobilna strony. Pod uwagę powinieneś wziąć również aspekty Core Web Vitals oraz przygotowywanie treści zgodnie z zasadami E-A-T. Przeczytaj ten artykuł i sprawdź SEO checklist od Semcore!
Research słów kluczowych to jedno z najbardziej fundamentalnych działań w SEO. Inwestując w strategię pozycjonerską na właściwe frazy kluczowe, oszczędzasz czas i zwiększasz prawdopodobieństwo na wyskalowanie swojego biznesu.
Dobór odpowiednich wyrażeń możesz przeprowadzić w zupełności za darmo przy użyciu narzędzia Google Keyword Planner. Płatnym rozwiązaniem (w granicach 100 zł miesięcznie) jest Senuto lub Ubersuggest (za 50 zł miesięcznie). Jeżeli wdrażasz kampanie SEO na inne kraje – Ubersuggest będzie bardziej precyzyjny.
Aby rozpocząć wyszukiwanie słów kluczowych, logujesz się do narzędzia i wybierasz Keyword Research → Keyword Overview. Po ustawieniu języka oraz kraju wyszukiwania, wpisz wybrane słowo kluczowe i kliknij “Search”.
Zdj 1. Wybór słów kluczowych w Ubersuggest.
Źródło: Aplikacja Ubersuggest do wyboru słów kluczowych.
W Ubersuggest (aplikacji wspomagającej pozycjonowanie) znajdziesz wszystko, co potrzebne, żeby wyselekcjonować frazy do swojej strategii marketingowej. Po kliknięciu “View all keyword ideas” znajdziesz bardziej szczegółowe dane.
Właściciele nowych stron internetowych powinni zdecydować się na wybór fraz kluczowych z długiego ogona. Są one zdecydowanie mniej konkurencyjne, dzięki czemu Twój serwis zarankuje zdecydowanie szybciej na więcej wyrażeń. Dodatkowo, według wpisu Smartinsights pt.:”Comparison of Google Clickthrough Rates By Position”, wyszukiwania long tail SEO mają o 3-5% wyższy CTR (współczynnik kliknięć) od fraz generycznych (ogólnych).
Optymalizacja treści blogowych, opisów produktów oraz kategorii pod SEO jest ważna, natomiast weź pod uwagę również użytkowników. Zadbaj o wysoki poziom merytoryki, a co najważniejsze – uwzględnij Search Intent, zgodnie z SXO (ang. Search Experience Optimization).
Zagadnienie Search Intent kompleksowo opisał Dave Davies z Search Engine Land w artykule pt.:”Searcher intent: The secret ingredient behind successful content development”.
Aby napisać treść zgodnie z intencjami użytkowników, przeprowadź krótki research w Google. Wpisz konkretną frazę (np. “zapotrzebowanie kaloryczne”). Zwróć uwagę na to, jakie wyniki wyszukiwania zostaną wyświetlone. W tym przypadku będą to serwisy z kalkulatorami zapotrzebowania kalorycznego.
Zdj 2. Research treści w Google.
Źródło: Serwis Google.
Co to oznacza? Że nawet najlepiej zoptymalizowana treść blogowa na temat tego, czym jest zapotrzebowanie kaloryczne nie zarankuje. Żeby uzyskać TOP 10 lub TOP 20 w Google na wybraną frazę odnośnie zapotrzebowania kalorycznego, powinieneś stworzyć kalkulator (w tym przypadku kalorii). Ponadto po przygotowaniu treści blogowej pt.:”Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne”, nie będziesz miał szans na wysokie pozycje, ponieważ dla Google liczy się konkretna intencja (w tym zakresie: informacyjna lub narzędziowa).
Dopiero po stworzeniu kalkulatora (czyli tego, co szukają użytkownicy), opracuj treść z odpowiednimi słowami kluczowymi, która pomoże internautom w skorzystaniu z tego narzędzia.
Według badań Think with Google, 49% użytkowników smartfonów preferuje zakupy poprzez urządzenia mobilne. Jeżeli Twoją strona zostanie poprawnie zoptymalizowana, zgodnie z zasadami mobile-first, zwiększysz prawdopodobieństwo dokonania konwersji i obniżysz wskaźnik odrzuceń (tzw. bounce rate).
Zdj 3. Ciekawostki od Google na temat mobilnych stron internetowych.
Źródło: Think With Google “Mobile First Shopping Statistics”.
W pierwszej kolejności zweryfikuj stan optymalizacji swojej strony w GTmetrix lub Google PageSpeed Insights. Zobaczysz tam konkretne czasy ładowania poszczególnych metryk – w tym Core Web Vitals.
Zadbaj przede wszystkim o:
Zdj 4. Instrukcja optymalizacji Core Web Vitals.
Źródło: Artykuł web.dev pt.:”Vitals”.
Szczegółowe omówienie wszelkich aspektów znajdziesz w naszym artykule o Core Web Vitals.
Nawet jeżeli sektor działania Twojej firmy nie dotyczy branż YMYL (ang. Your Money, Your Life), takich jak finansowa, medyczna, zdrowotna, powinieneś tworzyć treści eksperckie (Expertise), autorytatywne (Authoritativeness) i wiarygodne (Trustworthiness) – E–A–T.
W skrócie – oznaczaj autorów, posługuj się badaniami (np. w celu potwierdzenia cech zdrowotnych danego kosmetyku) i pozwalaj klientom na wystawianie opinii o swojej firmie.
Więcej na temat E-A-T znajdziesz w oficjalnym poradniku Google User Content.
Zdj 5. Porady Google na temat kryteriów E-A-T.
Źródło: Poradnik Google User Content.
Jeżeli chcesz sprawdzić, czy Twoja strona została prawidłowo zoptymalizowana pod kątem SEO i UX, zdecyduj się na kompleksowy audyt SEO.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.