Automatyzacja i korzystanie z algorytmów w marketingu ma coraz większe znaczenie. To już nie tylko ciekawostka, ale sposób na poprawę efektywności kampanii (w tym dotarcia do szerszej grupy odbiorców i skutecznego zwiększania współczynnika konwersji). Na automatycznych rozwiązaniach bazują kampanie Performance Max, które są dość świeżym trendem w reklamie. Co możemy optymalizować w kampaniach Performance Max i co warto o nich wiedzieć?
Zdj 1. Sztuczna inteligencja wspomaga procesy reklamowe. Tak jest w przypadku Performance Max
Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/sztuczna-inteligencja-m%C3%B3zg-my%C5%9Ble%C4%87-3382507/
Zacznijmy od tego, że nowoczesne algorytmy i automatyzacja procesów ułatwia wykonanie za nas prac takich jak analizowanie i szeregowanie danych czy odrzucanie nieprzydatnych nam zmiennych. Działanie kampanii opartych na sztucznej inteligencji czy AI z definicji ma przyspieszyć realizację założonych celów reklamowych. Performance Max uruchomione przez Google jest jednym z nowoczesnych standardów umożliwiających przeprowadzenie skutecznej kampanii opartej na automatyzmie i przystosowanych do wymogów marketingowych algorytmach.
Czym są kampanie Performance Max? Co warto o nich wiedzieć?
Kampanie Performance Max to stosunkowo nowy (wprowadzony w 2021 roku) standard zautomatyzowanych systemów reklamowych wspomagających prowadzenie działań w Google Ads. Na czym opiera się ten mechanizm? Przede wszystkim Performance Max to algorytmy samouczące, które:
- optymalizują stawki reklam w taki sposób, aby były one bardziej skuteczne;
- mieszają różne zasoby reklamowe w tym teksty czy grafiki w celu stworzenia skutecznego miksu marketingowego, trafiającego do odbiorcy.
Rolą kampanii Performance Max, jest poprawa wydajności poszczególnych elementów reklamy w Google Ads. Niektórzy specjaliści wskazują jednak, że system oparty na AI jest mało przejrzysty. W praktyce zlecający traci sporą część kontroli nad prowadzonymi w Google Ads działaniami marketingowymi.
Warto jednak zaznaczyć, że nad tego typu systemami krąży wiele mitów takich jak rzekomy problem z korelacją kampanii Performance Max z innymi rodzajami reklam czy brak możliwości optymalizacji systemu. To nie jest prawda. Algorytmy nadal pozostają pod kontrolą zlecających, a uwzględniając wiele technik można nakierowywać je na odpowiednią drogę. Należy w tym celu już na początku wdrażania kampanii dowiedzieć się, co możemy optymalizować w kampaniach Performance Max.
Zdj 2. Performance Max wpływa na skuteczność konwersji w całej sieci reklamowej Google
Źródło: https://artursmolicki.com/wp-content/uploads/2022/07/google-performance-max-campaigns.png
Co możemy optymalizować w kampaniach Performance Max?
Pamiętajmy, że Performance Max to narzędzie o wszechstronnym zastosowaniu. Reklamy Google Ads przy pomocy tego mechanizmu można nakierowywać na różne rodzaje reklam czy ich nośników. Jak wspomnieliśmy wyżej, systemy analizują reklamy graficzne, tekstowe, fotografie produktowe oraz same nagłówki. Jakie nośniki z kolei optymalizują kampanie Performance Max?
- Standardowe reklamy w wyszukiwarce Google.
- Kampanie marketingowe Google Discover.
- Reklamy firmowe w Google Maps.
- Wideo reklamowe w serwisie Youtube.
Praktycznie wszystkie elementy należące do sieci reklamowej Google są wspierane przez kampanie Performance Max. Ich wszechstronność jest jedną z największych zalet tego narzędzia. Co warto wiedzieć o pozostałych?
Zalety optymalizowania reklam poprzez kampanie Performance Max
Mimo wielu kontrowersji, kampanie Performance Max mają liczne zalety. Jakie z nich są najważniejsze?
- Są rozwijane przez Google i stanowią priorytet dla firmy – kampanie oparte na AI są dla amerykańskiej firmy priorytetem. Z pewnością ich funkcjonalność i skuteczność będzie rosła. Warto uwzględnić je w swojej strategii reklamowej.
- Umożliwiają optymalizację kosztów reklam emitowanych na różnych kanałach – wyświetlanie jednej kampanii reklamowej np. poprzez reklamy w wyszukiwarce, YouTube i w Discover jest skuteczniejsze i bardziej opłacalne niż uruchomienie kilku osobnych kampanii.
- Są proste we wdrożeniu – aby włączyć reklamy do kampanii Performance Max, wystarczy plik produktowy.
- Wpływają pozytywnie na współczynnik konwersji – zadaniem tego typu reklam jest skuteczne przyciągnięcie klientów. Ułatwiają zwiększenie sprzedaży czy korzystania z formularzy kontaktowych na stronie.
Poza tym kampanie Performance Max będą świetnym narzędziem wspierającym takie sposoby reklam jak SEO (pozycjonowanie i dobrze ustawiona kampania Google Ads jest elementem SXO). Pamiętajmy, że wdrożenie Performance Max ma też ograniczenia. Nie jesteśmy w stanie kontrolować, na jakich nośnikach będą wyświetlane reklamy i jaki będzie ich konkretny koszt (możemy wyłącznie szacować).
Skuteczne sposoby optymalizacji reklam przez Performance Max
Jak wskazaliśmy wyżej, reklamy Performance Max można optymalizować. Na czym warto się skupić?
- Zasoby kreatywne w kampaniach reklamowych – im więcej obrazów, zdjęć, filmów czy tekstów dodasz, tym lepsze będą wyniki konwersji.
- Czas kampanii dłuższy niż miesiąc – kampanie Performance Max mają wyższą skuteczność po czterech tygodniach prowadzenia działań reklamowych. Cierpliwość jest tu wskazana (nawet na dwa lub trzy miesiące).
- Prawidłowa konfiguracja śledzenia konwersji – wyłącznie odpowiednio ustawiając śledzenie konwersji możemy sprawdzać, czy wyniki kampanii są zgodne z oczekiwaniami.
- Miksuj sposoby realizacji kampanii reklamowych – stawiaj też na pozycjonowanie, mailing czy social media marketing. To poprawia ostateczną konwersję kampanii reklamowej.
- Sukcesywna kontrola budżetu kampanii – AI samodzielnie dopasowuje zakres wydatków do potrzeb, ale być może konieczna będzie ich modyfikacja, poprawiająca konwersję.
Kampanie takie jak Performance Max to z pewno przyszłość reklamy. Warto ją chociaż przetestować, aby sprawdzić, czy narzędzie to przynosi nam wymierne, oczekiwane korzyści.