W dobie cyfryzacji i rosnącej świadomości bezpieczeństwa w sieci, prywatność użytkowników nabrała niebywałego znaczenia. Jednym z narzędzi służących do jej ochrony i zapewniających zgodność z przepisami prawa, takimi jak RODO, jest Cookiebot.
Pod tą nazwą kryje się zaawansowany system do administrowania zgodą na wykorzystanie plików cookies. Posiada on także inne funkcje, dzięki którym spełnienie wymogów RODO będzie jeszcze prostsze i bardziej przejrzyste – o wszystkich jego możliwościach, zaletach i integracji z innymi narzędziami przeczytasz w tym artykule.
Co to jest Cookiebot?
Cookiebota można by porównać do strażnika cyfrowych praw użytkowników. Jest to bowiem rozwiązanie, które pomaga witrynom internetowym z łatwością spełniać wymogi dotyczące prywatności danych i plików cookie. Co więcej, nie tylko zbiera ono zgody od użytkowników na korzystanie z cookies, ale również analizuje i klasyfikuje te pliki na stronie. Dzięki temu właściciele stron, ale też ich użytkownicy, mogą spać spokojnie, wiedząc, że ich dane osobowe są odpowiednio przetwarzane.
Głównym zadaniem Cookiebota jest zapewnienie zgodności na stronach www w zakresie regulacji prawnych (takich jak wspomniane już wyżej RODO). W tym celu skanuje on witrynę, identyfikując na bieżąco wszelkie pliki cookies i inne technologie śledzące. Gwarantuje to szybkie dostosowanie się do dynamicznie zmieniającego się prawa, również w przypadku rozmaitych aktualizacji.
Jak działa Cookiebot CMP?
Cookiebot CMP to tak naprawdę cała zaawansowana platforma, umożliwiająca zarządzanie zgodami na korzystanie z plików cookie. Została zaprojektowana w zgodzie z różnymi przepisami o ochronie danych. Jednak w jaki sposób dokładnie funkcjonuje?
Platforma działa na jasno określonej zasadzie zgody (opt-in) przed uruchomieniem skryptów i plików cookie. Oznacza to, że żaden plik cookie nie może być załadowany bez wyraźnej zgody użytkownika. Dodatkowo, Cookiebot daje mu pełną kontrolę nad preferencjami dotyczącymi cookies. Zatem to osoba odwiedzająca witrynę może zdecydować, które kategorie chce zaakceptować (np. te niezbędne do funkcjonowania strony), a które woli blokować (np. te marketingowe bądź analityczne). Preferencje te można zmienić w dowolnym momencie.
Fot. Przykładowe okienko pozwalające użytkownikowi na dostosowanie preferencji względem plików cookie, źródło: decathlon.pl.
Informacje o zgodach użytkownika są przechowywane do 12 miesięcy, a Cookiebot daje możliwość generowania raportów dotyczących zgody użytkowników. W ten sposób administratorzy stron mogą monitorować zachowania odwiedzających w kontekście przepisów prawnych.
Wdrożenie Cookiebot w zgodności z RODO
Zapewnienie zgodności z RODO poprzez wdrożenie Cookiebota to czynność niezbędna dla każdej organizacji pragnącej skutecznie i w zgodzie z europejskimi wytycznymi chronić dane osobowe. W jaki sposób możesz to zrobić na swojej stronie?
- zarejestruj się na platformie i dodaj kod śledzący do HTML swojej witryny – to właśnie ten kod skanuje stronę pod kątem plików cookie oraz innych technologii śledzących.
- skonfiguruj zgody na używanie cookies w sposób gwarantujący pełną zgodność z RODO – to ważne, by użytkownicy otrzymywali klarowne informacje o celach zbierania danych oraz mieli możliwość wyrażenia zgody na różne rodzaje cookies,
- regularnie monitoruj i aktualizuj ustawienia – to niezbędne, by odpowiadały one na zmiany przepisów lub nowe technologie śledzące,
- w razie potrzeby możesz także analizować raporty dotyczące zgód użytkowników – jest to wyjątkowo cenna funkcja zwłaszcza podczas kontroli przeprowadzanych przez organy nadzorujące.
Integracja Cookiebot z innymi narzędziami
Aby czerpać jeszcze więcej możliwości z Cookiebota, możesz zintegrować go z innymi narzędziami, np. z Google Tag Managerem. W ten sposób zyskasz większą precyzję kampanii reklamowych i potencjalnie zwiększysz ich skuteczność.
Google Tag Manager jest też doskonałym narzędziem do zarządzania tagami na stronach internetowych, bez konieczności ingerowania w kod źródłowy. Po połączeniu go z Cookiebotem zyskasz możliwość swobodnego dodawania tagów, które będą uruchamiać się wyłącznie za zgodą użytkownika.
Integracja z Cookiebot umożliwia również automatyzowanie procesów. Przykładowo, połączenie z systemami CRM lub platformami e-commerce umożliwia automatyczne dostosowanie działań marketingowych do preferencji prywatności użytkowników.
Raporty i dokumentacja w Cookiebot
Jedną z głównych funkcji Cookiebota jest tworzenie dokumentacji wszystkich udzielonych przez użytkowników zgód na cookies. Ułatwia to administratorom dostosowanie się do wymogów prawnych, co jest szczególnie istotne w przypadku różnego rodzaju audytów czy inspekcji. Właśnie te raporty są bowiem dowodem na prawidłowe zarządzanie danymi osobowymi i zgody na cookies.
W takiej dokumentacji znajduje się nie tylko data uzyskania zgody, typ przeglądarki czy unikalny identyfikator zgody, ale także dane pozwalające analizować zachowania użytkowników i ich preferencje dotyczące prywatności.
Zalety korzystania z Cookiebot dla e-commerce
Podsumujmy pod koniec największe zalety korzystania z Cookiebota z perspektywy właściciela witryny internetowej. Będą to z całą pewnością:
- efektywne zarządzanie zgodami użytkowników zgodnie z RODO, dzięki czemu można uniknąć wszelkiego rodzaju kar,
- możliwość lepszego dostosowania swoich reklam do preferencji klientów – oczywiście wciąż bez naruszania ich prywatności, tj. wyłącznie na podstawie anonimowych danych,
- uzyskanie transparentności działań dotyczących danych osobowych, co tworzy pozytywny obraz marki i buduje zaufanie konsumentów, co ma znaczenie także w długoterminowej strategii SEO,
- optymalizacja analityki webowej, a więc możliwość dokładniejszej analizy ruchu na stronie i skuteczności kampanii marketingowych.
Wdrożenie Cookiebota może znacznie poprawić zarządzanie danymi użytkowników i optymalizację działań reklamowych w e-commerce. Przede wszystkim jednak zapewnia spokojną głowę – zarówno Tobie, jak i Twoim klientom.