Co to jest personalizacja? Jak wykorzystać w marketingu?
4 min
4 min
Na skróty
Chociaż w dobie Internetu mówimy o mass mediach i wszechstronnej globalizacji, odbiorcy chcą czuć indywidualność, odrębność i wyjątkowe traktowanie. Zasada ta dotyczy również marketingu. Klienci liczą na indywidualnie opracowane oferty, które uwzględniają ich potrzeby i możliwości. Elementem dostosowania się do potrzeb odbiorcy jest personalizacja. Co to jest dokładnie? W jaki sposób wykorzystać personalizację w marketingu? Podpowiadamy!
Zdj 1. Personalizacja reklam adresowana jest bezpośrednio do klientów.
Źródło: https://pixabay.com/photos/job-job-offer-workplace-job-search-3241018/
Użytkownicy oczekują od podmiotów działających w Internecie, aby podchodzili do nich w oparciu o ich upodobania. Chcą nie tylko oferty opartej na własnych potrzebach, ale też rekomendacji czy podpowiedzi. Personalizacja w marketingu stanowi tutaj niezwykle istotną rolę.
Personalizacja marketingowa to nic innego jak dostosowanie pełnej oferty do potrzeb klienta, a niekiedy nawet próba zachęcenia go do podjęcia określonego działania poprzez wykreowaniu mu zapotrzebowania na określony produkt lub usługę. Co to oznacza w praktyce?
Działanie zmierzające do personalizacji m.in. oferty marketingowej to kreowanie komunikatów, które odpowiadają na konkretne zapotrzebowanie grupy docelowej, uwzględniając m.in. dane demograficzne, możliwości finansowe, zainteresowania, czynnik behawioralny itd. Oferta spersonalizowana nie polega na dodaniu do maila imienia i nazwiska klienta, ten oczekuje czegoś więcej.
Pamiętaj, że personalizacja w marketingu obejmuje dziś teksty, ilustracje, materiały wideo, ofertę produktową, a nawet pozycjonowanie. Dzięki personalizacji każde przedsiębiorstwo może zmaksymalizować swoje zyski.
Personalizacja polega na prowadzeniu działań, które pomagają dopasować ofertę dla klienta do jego wymogów. Przede wszystkim opiera się na gromadzeniu danych. Musisz znać odbiorców swoich usług i produktów. Konieczne jest zbieranie informacji o miejscu zamieszkania, zainteresowaniu, wieku, potrzebach czy zachowaniu klientów.
Dane możesz gromadzić na kilka różnych sposobów. Podstawowym narzędziem będą tutaj tzw. ciasteczka (czyli pliki cookies), które zawierają informacje na temat historii przeglądanych produktów, zakupów, lokalizacji i zainteresowaniach. Pamiętaj, że zgodnie z unijnym prawem musisz powiadomić użytkowników, że gromadzisz takie pliki.
Pliki są przetwarzane m.in. przez narzędzie Google Analytics, które ułatwi Ci określenie profilu Twoich odbiorców i wskazanie im ofert dostosowanych do ich potrzeb.
Zdj 2. Personalizacji reklam może dotyczyć m.in. mediów społecznościowych
Źródło: Facebook
Mniejsze przedsiębiorstwa mają zwykle mniejszą grupę klientów. Teoretycznie łatwiej im przygotować analizę ich potrzeb, aby dokonać personalizacji. Na co powinieneś zwrócić uwagę, jeżeli robisz ofertę małego przedsiębiorstwa?
Duże przedsiębiorstwa mają sporą liczbę klientów, co utrudnia badanie potrzeb. Nie zmienia to faktu, że istnieją narzędzia, które ułatwiają przygotowanie specjalnej oferty z myślą o określonym kliencie.
Powyższe techniki możesz stosować zamiennie i uzupełniać je, dzięki czemu faktyczny obraz klienta będzie bardziej precyzyjny i szybciej doprowadzi Cię do sukcesu.
Jakie techniki personalizacyjne możesz zastosować, dzięki zgromadzonych danych? Możliwości wykorzystania informacji o klientach jest naprawdę wiele.
Do przekazywania treści spersonalizowanych używaj kontaktu telefonicznego, mailowego, a także strony internetowej. Personalizacja przyniesie Ci z pewnością wiele korzyści.
Personalizacja przede wszystkim pozwala zwiększyć sprzedaż, umożliwia pozyskanie nowych i utrzymanie starych klientów. Buduje też pozytywny obraz marki. Odbiorca Twoich usług lub produktów będzie przekonany, że dbasz o jego potrzeby.
Proces wpływa również korzystnie na SEO (a szczególnie na SXO). Poprawia element obsługi klienta i zwiększa wolumen sprzedaży w stosunku do pojedynczych odwiedzin na stronie internetowej. To z kolei wpływa m.in. na dłuższy czas przebywania na stronie i większą liczbę odsłon (zwiększając pozycję strony w wyszukiwarce Google).
Warto więc prowadzić spersonalizowany marketing, gdyż przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych, możesz liczyć na bardzo duże korzyści. Do dzieła!
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.