Marketing

Co to jest personalizacja? Jak wykorzystać w marketingu?

4 min czytania
Co to jest personalizacja? Jak wykorzystać w marketingu?

Chociaż w dobie Internetu mówimy o mass mediach i wszechstronnej globalizacji, odbiorcy chcą czuć indywidualność, odrębność i wyjątkowe traktowanie. Zasada ta dotyczy również marketingu. Klienci liczą na indywidualnie opracowane oferty, które uwzględniają ich potrzeby i możliwości. Elementem dostosowania się do potrzeb odbiorcy jest personalizacja. Co to jest dokładnie? W jaki sposób wykorzystać personalizację w marketingu? Podpowiadamy!

Co to jest personalizacja? Jak wykorzystać w marketingu?

Zdj 1. Personalizacja reklam adresowana jest bezpośrednio do klientów.

Źródło: https://pixabay.com/photos/job-job-offer-workplace-job-search-3241018/

Użytkownicy oczekują od podmiotów działających w Internecie, aby podchodzili do nich w oparciu o ich upodobania. Chcą nie tylko oferty opartej na własnych potrzebach, ale też rekomendacji czy podpowiedzi. Personalizacja w marketingu stanowi tutaj niezwykle istotną rolę.

Co to jest personalizacja?

Personalizacja marketingowa to nic innego jak dostosowanie pełnej oferty do potrzeb klienta, a niekiedy nawet próba zachęcenia go do podjęcia określonego działania poprzez wykreowaniu mu zapotrzebowania na określony produkt lub usługę. Co to oznacza w praktyce?

Działanie zmierzające do personalizacji m.in. oferty marketingowej to kreowanie komunikatów, które odpowiadają na konkretne zapotrzebowanie grupy docelowej, uwzględniając m.in. dane demograficzne, możliwości finansowe, zainteresowania, czynnik behawioralny itd. Oferta spersonalizowana nie polega na dodaniu do maila imienia i nazwiska klienta, ten oczekuje czegoś więcej.

Pamiętaj, że personalizacja w marketingu obejmuje dziś teksty, ilustracje, materiały wideo, ofertę produktową, a nawet pozycjonowanie. Dzięki personalizacji każde przedsiębiorstwo może zmaksymalizować swoje zyski.

Sposoby pozyskania danych od klientów

Personalizacja polega na prowadzeniu działań, które pomagają dopasować ofertę dla klienta do jego wymogów. Przede wszystkim opiera się na gromadzeniu danych. Musisz znać odbiorców swoich usług i produktów. Konieczne jest zbieranie informacji o miejscu zamieszkania, zainteresowaniu, wieku, potrzebach czy zachowaniu klientów.

Zobacz  Czym zajmuje się pozycjoner?

Dane możesz gromadzić na kilka różnych sposobów. Podstawowym narzędziem będą tutaj tzw. ciasteczka (czyli pliki cookies), które zawierają informacje na temat historii przeglądanych produktów, zakupów, lokalizacji i zainteresowaniach. Pamiętaj, że zgodnie z unijnym prawem musisz powiadomić użytkowników, że gromadzisz takie pliki.

Pliki są przetwarzane m.in. przez narzędzie Google Analytics, które ułatwi Ci określenie profilu Twoich odbiorców i wskazanie im ofert dostosowanych do ich potrzeb.

Co to jest personalizacja? Jak wykorzystać w marketingu?

Zdj 2. Personalizacji reklam może dotyczyć m.in. mediów społecznościowych

Źródło: Facebook

Personalizacja w małych przedsiębiorstwach

Mniejsze przedsiębiorstwa mają zwykle mniejszą grupę klientów. Teoretycznie łatwiej im przygotować analizę ich potrzeb, aby dokonać personalizacji. Na co powinieneś zwrócić uwagę, jeżeli robisz ofertę małego przedsiębiorstwa?

  • Kontakt z klientem i bezpośrednia rozmowa – najlepszy sposób to krótka rozmowa z klientem o jego zapotrzebowaniu i możliwościach. W ten sposób możesz skutecznie przedstawić satysfakcjonującą go ofertę.
  • Analiza dotychczasowych zamówień klienta – sprawdź co dotychczas zamawiał klient i przekaż mu informację o innych produktach z jego ulubionej kategorii. 
  • Zachowanie klienta na stronie internetowej – sprawdź jak często klient kupował u Ciebie, ile pieniędzy wydawał oraz na co zwracał szczególną uwagę. To pomoże w budowaniu spersonalizowanej oferty.

Jak personalizować marketing przy wielu klientach?

Duże przedsiębiorstwa mają sporą liczbę klientów, co utrudnia badanie potrzeb. Nie zmienia to faktu, że istnieją narzędzia, które ułatwiają przygotowanie specjalnej oferty z myślą o określonym kliencie.

  • Gromadzenie danych o klientach dzięki newsletterom, akcjom rabatowym itd. – klienci mogą przekazać Ci wiele informacji, wypełniając ankiety do zamówienia, które są warunkiem pozyskania licznych rabatów czy udziału w programach lojalnościowych. 
  • Analiza danych z Google Analytics – wiele podpowiedzą z pewnością dane udostępnione przez Google Analytics, na bazie przekazywanych przez klientów plików cookies.
  • Automatyczna personalizacja poprzez technikę sugestii – warto wdrożyć na stronie internetowej system, który analizuje historię wyszukiwania klienta i podpowiada mu produkty związane z jego preferencjami.
Zobacz  Social selling – na czym polega w praktyce?

Powyższe techniki możesz stosować zamiennie i uzupełniać je, dzięki czemu faktyczny obraz klienta będzie bardziej precyzyjny i szybciej doprowadzi Cię do sukcesu.

Jakie techniki personalizacji warto wykorzystywać?

Jakie techniki personalizacyjne możesz zastosować, dzięki zgromadzonych danych? Możliwości wykorzystania informacji o klientach jest naprawdę wiele.

  • Personalizacja rekomendacji produktowych – pokaż klientowi produkty z kategorii, z których najczęściej korzysta.
  • Bezpośrednie zwroty do klienta – zwracaj się do klienta przy pomocy jego imienia. Personalizuj wiadomości, nagłówki, obrazy, treści produktowe i wszystko to, co pomoże Ci w kontakcie z klientem.
  • Wykorzystanie geolokalizacji – uwzględniaj miejsce zamieszkania klienta. W ten sposób możesz dostosować do niego język, walutę, produkty preferowane pod względem pogody czy wielkości miejscowości w jakiej ten mieszka. Łatwiej będzie zaproponować też sposób dostarczenia przesyłki.
  • Personalizacja w oparciu o czas – rano możesz proponować kawę, wieczorem herbatę. Zimą pokażesz klientowi produkty na chłodną porę roku, latem – artykuły na wakacje czy letnie opony. Wiele możesz oprzeć na czasie dokonywania zamówienia.
  • Retargeting – to pokazanie reklamy produktu poza Twoją stroną (np. przy wykorzystaniu Google Ads). Klient, który obserwował daną kategorią i nie zdecydował się na zakup produktu, wyświetli reklamy danych towarów np. na Facebooku czy zewnętrznych portalach internetowych.

Do przekazywania treści spersonalizowanych używaj kontaktu telefonicznego, mailowego, a także strony internetowej. Personalizacja przyniesie Ci z pewnością wiele korzyści. 

Dlaczego personalizacja może być skutecznym narzędziem marketingowym?

Personalizacja przede wszystkim pozwala zwiększyć sprzedaż, umożliwia pozyskanie nowych i utrzymanie starych klientów. Buduje też pozytywny obraz marki. Odbiorca Twoich usług lub produktów będzie przekonany, że dbasz o jego potrzeby.

Zobacz  Marketing dla gastronomii

Proces wpływa również korzystnie na SEO (a szczególnie na SXO). Poprawia element obsługi klienta i zwiększa wolumen sprzedaży w stosunku do pojedynczych odwiedzin na stronie internetowej. To z kolei wpływa m.in. na dłuższy czas przebywania na stronie i większą liczbę odsłon (zwiększając pozycję strony w wyszukiwarce Google).

Warto więc prowadzić spersonalizowany marketing, gdyż przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych, możesz liczyć na bardzo duże korzyści. Do dzieła!

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy