Promocja jakichkolwiek usług medycznych – dentyści nie są tu wyjątkiem – objęta jest wieloma restrykcjami. To nie znaczy jednak, że lekarze nie mogą budować swojego wizerunku w sieci. W dzisiejszym wpisie powiemy o tym, co stomatologom wolno, a co nie, a także – jakie kanały mogą pomóc dotrzeć do nowych klientów.
Reklama gabinetu stomatologicznego – co jest dozwolone, a co nie?
Zgodnie z Kodeksem Etyki Lekarskiej (KEL), „Lekarz tworzy swoją zawodową opinię jedynie w oparciu o wyniki swojej pracy, dlatego wszelkie reklamowanie się jest zabronione”. Warto jednak pamiętać, że reklama to nie to samo, co informowanie o swoich usługach. Reklamy zawsze są subiektywne i mają w sobie element perswazji, a na to w świetle etyki lekarskiej nie ma miejsca.
Stomatolog lub dentysta kategorycznie nie może więc:
- publikować perswazyjnych treści, które zachęcają do korzystania ze jego usług w komercyjny sposób;
- porównywać się z innymi lekarzami;
- wykorzystywać w swoich materiałach opinii pacjentów;
- obiecywać „gwarantowanych efektów” leczenia;
- wykorzystywać swojego wizerunku do promocji leków, wyrobów medycznych, ale też produktów niezwiązanych stricte z medycyną (np. kosmetyków).
Zaktualizowana wersja KEL, obowiązująca od początku tego roku, dopuszcza prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych, ale w ograniczonym zakresie. Lekarz ma prawo:
- informować o tym, jakie realizuje usługi i procedury medyczne;
- mówić o swoich kwalifikacjach, specjalizacji oraz doświadczeniu zawodowym (np. liczbie przeprowadzonych zabiegów);
- informować o cenach i zasadach realizowanych usług;
- podawać szczegóły dot. własnej działalności: godziny przyjęć, lokalizację.
W skrócie – może przedstawiać tylko i wyłącznie fakty.
4 filary marketingu dla gabinetu stomatologicznego
Dlatego też prowadząc marketing gabinetu stomatologicznego warto skupić się na tych formach promocji, które opierają się na faktycznej renomie i eksperckiej wiedzy lekarza, a nie na perswazyjnych chwytach.
Wizytówka Google
Profil Firmy w Google to dla dentysty podstawa. Większość pacjentów poszukuje informacji o lekarzach wyłącznie w swojej najbliższej okolicy, wpisując w wyszukiwarce zapytania typu: „stomatolog Poznań”. A pod takimi frazami Google bardzo mocno promuje właśnie firmowe wizytówki. Warto o niego zadbać i umieścić w nim wszystkie najważniejsze informacje: adres, numer telefonu, godziny pracy, link do strony internetowej oraz zdjęcia gabinetu.
Profil na ZnanyLekarz
Jeśli świadczysz usługi medyczne, Twojego profilu nie może zabraknąć na tej platformie. Możesz na niej opisać swoje usługi i doświadczenie, zaprezentować cennik oraz godziny przyjęć, odpowiadać na pytania pacjentów (świetny sposób na budowę zaufania!), a także zarządzać rezerwacjami wizyt. A przy tym – wielu pacjentów chętniej zostawia opinie na ZnanyLekarz niż w Google; warto o tym pamiętać. Dobrze przygotowany profil może stać się głównym kanałem, którym będą trafiać do Ciebie pacjenci – zwróć uwagę, że pod większością zapytań w Google związanych z usługami medycznymi, ZnanyLekarz jest albo na samym szczycie, albo w czołówce.
Własna strona internetowa + SEO
Mając już profil w Google oraz na ZnanyLekarz, specjaliści często nie myślą nawet o założeniu własnej strony. Rzeczywiście, nie musi być ona konieczna… ale może pomóc, jeśli dobrze o nią zadbasz.
- Strona internetowa jest najlepszym miejscem do tego, aby dokładnie przedstawić swoje usługi oraz doświadczenie – właśnie tam odsyłać osoby z wizytówki Google, szukające dodatkowych informacji.
- To także szansa, aby zwiększyć swoją widoczność w wynikach wyszukiwania przez pozycjonowanie oraz fachowe artykuły na tematy związane z Twoją specjalnością (w ten sposób możesz dotrzeć do osób, które borykają się z problemami zębów lub dziąseł, ale jeszcze nie zaczęły szukać pomocy stomatologa).
Content marketing w social mediach
Publikowanie artykułów na własnej stronie jest tylko jedną z form content marketingu – dobrym pomysłem jest także prowadzenie profilu w mediach społecznościowych. Może to być Facebook… ale też Instagram, a nawet TikTok, jeśli masz pomysł na bardziej wizualny content. Dzieląc się swoją fachową wiedzą nie tylko zwiększysz swoją widoczność i zbudujesz markę jako lekarz, ale także – możesz pomóc w walce z dezinformacją, mitami i okołomedycznymi fake newsami, których niestety pojawia się wiele.