Webinar – co to jest i czym różni się od wideokonferencji? | Definicja
5 min
5 min
Na skróty
Webinary od kilku lat są nieodłącznym narzędziem nie tylko marketerów i sprzedawców, ale również specjalistów SEO lub standardowych użytkowników internetu tj. nauczyciele, studenci czy nawet uczniowie gimnazjów i liceów. Zapotrzebowanie na ten fundamentalny rodzaj komunikacji online powstało wraz z rozpoczęciem globalnego przełączenia się na tryb pracy i edukacji zdalnej, co poskutkowało niesamowitą popularnością webinarów. Zatem, co to jest webinar i czym różni się od wideokonferencji? Dodatkowe funkcje, rodzaje, wady i zalety – omówienie!
Webinar to inaczej seminarium odbywające się przy pomocy multimediów (seminar + web). W branżowym słownictwie mówimy na to również webinarium, czyli zdalne spotkanie z organizatorem/organizatorami w wirtualnej sali konferencyjnej. Osoba prowadząca webinar jest wyposażona w odpowiednie narzędzia (np. kamery, mikrofony, interaktywne materiały dydaktyczne), umożliwiające prezentację treści w sposób aktywny i angażujący.
W czym może pomóc webinar?
Webinary oferują dziesiątki praktycznych zastosowań. Oprócz powyższych elementów umożliwiają ładowanie i oglądanie prezentacji (lub wideo), interakcję z widzami za pomocą czatu na żywo, współdzielenie ekranu swojego komputera, a także nagrywanie konkretnej transmisji z funkcją odtwarzania jej.
Podstawową różnicą webinarium oraz wideokonferencji jest liczba osób organizujących wybrane spotkanie.
Otóż webinar można komfortowo prowadzić nawet w 3-4 osoby, przy czym reszta uczestników pozostaje przy wyłączonych kamerkach i mikrofonach. Warto jednak wspomnieć, że użytkownik webinaru może poprosić o głos, napisać wiadomość na czacie lub wysłać zapytanie do prezentera.
Wideokonferencja cechuje się nieco innymi zasadami, ponieważ spotkanie prowadzi tylko i wyłącznie jedna osoba (reszta ma włączone kamerki i mikrofony). W konsekwencji każdy może uczestniczyć w konferencji, a także na bieżąco zadawać pytania i na nie odpowiadać.
Przeprowadzenie webinaru nie wymaga specjalnego oprogramowania. Niezbędny będzie jedynie komputer lub laptop z podłączeniem do internetu, mikrofon, głośniki oraz karta dźwiękowa. Fachowa i techniczna wiedza również nie jest potrzebna – wystarczy, że przeczytasz ten artykuł i obejrzysz kilka filmików na YouTube.
Przygotowania do przeprowadzenia webinarium są nieco bardziej wymagające niż sprzęt obsługujący omawianą technologię. Kluczowym elementem jest wybór wirtualnej sali konferencyjnej, czyli tzw. pokoju webinarowego – centrum dowodzenia organizatora.
W tym miejscu możemy zaopatrzyć się w materiały interaktywne ułatwiające komunikację audiowizualną z użytkownikami webinaru. W przypadku początkujących szkoleniowców polecamy zapoznać się z funkcjami oferowanymi przez daną platformę, aby uniknąć wpadek „na żywo”. Jakie dodatkowe funkcje oferuje pokój webinarowy?
Funkcjonalności oferowane przez pokój webinarowy mogą się nieznacznie różnić w zależności od konkretnego dostawcy pozwalającego na zastosowanie tej technologii. Istnieje również możliwość dostosowania wyglądu pokoju w celu lepszego uwidocznienia kolorów marki organizatora, identyfikacji wizualnej oraz konkretnej grafiki podkreślającej charakter tego wydarzenia. Zatem, do czego wykorzystać webinar?
Webinar jest również doskonałym sposobem na szkolenia wewnętrzne firmowych pracowników, bez konieczności przychodzenia do miejsca pracy. Warto jednak wspomnieć, iż od rozpoczęcia ery nauczania zdalnego spowodowanego koronawirusem, webinaria stały się bardzo popularne także wśród nauczycieli.
Wybór konkretnego rodzaju webinarium jest uzależniony od indywidualnych preferencji organizatora. Odbiorcy mogą być edukowani w specjalistycznej dziedzinie, nakłaniani do zakupu podczas webinarów produktowych czy nawet szkoleni w sprawach firmowych – panuje tutaj całkowita dowolność. Zatem, jakie są najpopularniejsze rodzaje webinarów?
Webinary edukacyjne są bardzo popularne wśród ekspertów z danej dziedziny, którzy chcą przekazać określoną wartość merytoryczną dla swojego grona odbiorców. Pomogą w tym profesjonalnie przygotowane slajdy oraz atrakcyjne materiały wideo.
Webinary produktowe to znacznie lepsza alternatywa dla standardowych prezentacji. Za ich pomocą można przedstawić produkt z najdrobniejszymi szczegółami. Jednak tym, co różni webinar od prezentacji produktowej, jest możliwość odpowiedzi na wszystkie pytania potencjalnych klientów. Wyrażą oni dodatkowo opinie o konkretnym produkcie lub narzędziu, co da organizatorowi cenny feedback pozwalający ulepszyć prezentowane dzieło.
Webinary utrzymujące relacje z klientami powinny motywować, angażować i wzbudzać zainteresowanie. Pomogą organizatorowi w przekazaniu niezbędnej wiedzy produktowej dla interesantów, a dodatkowo sprawią, że będą oni mogli zadać istotne pytania dot. konkretnego produktu, narzędzia lub usługi.
Webinary generujące leady polegają na przyciągnięciu potencjalnego klienta atrakcyjną promocją m.in. darmowe szkolenie, losowanie wartościowego produktu, atrakcyjny rabat na konkretną usługę. Najczęściej odbywa się to poprzez wejście w podany link i zapis do newslettera przy pomocy adresu e-mail.
Webinary szkoleniowe stały się szczególnie przydatne w erze koronawirusa. Są bardzo korzystne, ponieważ uczestnicy spotkania wraz z organizatorem mogą przebywać w domu i czerpać wiedzę będąc o wiele bardziej skupionym niż na spotkaniu w placówce. Opcja szczególnie przydatna, gdy zespół jest tak liczny, że nie mieści się w jednej sali konferencyjnej.
Profesjonalnie przygotowany webinar pozwoli na pełną interaktywność ze wszystkimi uczestnikami szkolenia. Dodatkowo pomoże przekazać im najważniejsze informacje pod kątem merytorycznym, a także zaoszczędzić czas i pieniądze związane z wynajmem obiektu szkoleniowego oraz dojazdem do poszczególnej placówki. Przechodząc do konkretów – jakie są wady i zalety webinarium?
Webinar – zalety:
Webinar – wady:
Webinary, z punktu widzenia przeciętnego użytkownika nie posiadają żadnych wad, ponieważ dostęp do internetu ma dzisiaj każdy, a urządzenia tj. kamerka internetowa wraz z mikrofonem są zazwyczaj wbudowane w ekran. Możemy zatem stwierdzić, że webinar to oszczędność czasu i pieniędzy oraz brak jakichkolwiek ograniczeń lokalizacyjnych.
Webinar to zdalne spotkanie z organizatorem/organizatorami w wirtualnej sali konferencyjnej. Pozwala przeprowadzać spotkania biznesowe, kursy i szkolenia oraz prezentacje produktowe dla licznego grona osób. Na seminarium multimedialnym możliwa jest interakcja pomiędzy uczestnikami a prezenterami przy użyciu czatu tekstowego, mikrofonu i kamerki internetowej.
Webinaria stały się popularne kilka lat temu wśród marketerów i sprzedawców, a dzisiaj są organizowane nawet przez nauczycieli oraz studentów.
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Czas trwania webinarium jest uzależniony od planu organizatora. Z doświadczenia jednak możemy stwierdzić, że takie spotkania trwają minimum 45 minut, a maksymalnie 2 godziny. Wynika to z faktu, iż twórcom webinarów zależy przede wszystkim na przekazaniu mocno skondensowanej wiedzy w jak najkrótszym czasie.
Jakość transmisji na webinarze zależy od sprzętu komputerowego i łącza internetowego organizatora. Minimalne parametry umożliwiające płynne odtwarzanie webinarium to 10 Mb/s pobierania i przesyłania danych. Rekomendujemy jednak wyposażyć się w łącze internetowe o mocy 30 Mb/s (download i upload).
Ilość osób na webinarze zależy od ograniczeń oferowanych przez konkretne platformy. Większość z nich pozwala edukować maksymalnie 1 000 użytkowników przez 3/4 organizatorów.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.